Gå til innhold

Motorbytte E36, M52B20 til M52B28TU. Hva må gjøres?


Eriksen tuning
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har kjøpt meg en 1997mod e36 320i Cupé. Har lyst på litt mer skyv i baieren og tenkte å sette inn en 2.8L, men hvordan blir det med hjerner, ledningsnett og motorstyring for å få dette til å gå? Er det ellers mye som må tilpasses, eller er dette så og si plugg and play? Isåfall hva annet må gjøres?  

 

Tenkte også at når motoren først er ute kunne den fått en liten runde med pleie. Som nye rådelagere, stempelringer og en liten cleanup. En annen ting jeg har stussa på over B28 motoren er hvor lite effekt BMW har tatt ut av den. Det burde da lett la seg gjøre å dra ut rundt 230-40 hk av den uten at det skal koste så altfor mye. Isåfall hva? kammer og grenrør + høvling og litt fin porting? eller er BMW toppene ganske bra orginalt?

 

Jeg er ganske fersk på BMW, men er ganske stødig på motor etter å ha bygd et titalls suksessfulle Volvo motorer. 

Håper noen her har gjordt dette før og kan fortelle meg akkurat hva som må gjøres.

 

På forhånd, takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo dobbel vanos (tu)elektronisk gass spjeld og ikke wire så da må jo den modifiseres. Så kommer til elnettet, siden E36 ikke kom med den motoren så må jo det bygges om for passe. 

 

Har du sjekket hva utenlandske forumer har gjort? Det er vel litt mer krevende jobb en og slenge inn en M52B28 som da hadde vært mer plug and play. Lettere og få ut mer hester ved f.eks bytte av innsug manifold fra en M50B25. For TU motoren så må du få tak fra M54 og de florerer det ikke av deler. 

Hadde det vært meg hadde jeg gått for M52B28 enn og gå for M52TUB28, enn og bruke masse tid på og prøve få det til å passe når man kan få den andre rett inn uten for mye arbeid. 

Endret av RemyNG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52B28 med innsug fra M50 og kammer fra US spec M3 som passer rett inn. Bytte ut grenrør/eksos + remap så har du over 200hk et sted. Kan omprogrammere hjernen fra M52B20 da begge er siemens ms 41.0. Bytt ut vannpumpe, uoriginalt termostathus i alu, ny vanospakning og vanoslager, nye sensorer på kam/veiv og temperatur så går den nok lenge og fint. En annen ting er å bygge om til el-vifte fra viskosevifta.

Det er hvis du har lyst til å fikle litt. Ting du nevner er selvfølgelig greit å bytte. Tappets på ventilene eller hva de enn nå heter kan også byttes. Ellers er ikke S50 fra M3 så dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! er til stor hjelp! :D

Denne motoren jeg har sett på: 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69158482&ref=conversation&fks=69158482

 

Men da får jeg heller vente til jeg finner en b28 fra en e36.

Men forstår jeg da rett at jeg kan sette inn en M52B28 fra en e36 328 og bare omprogrammere de originale 320i (M52B20) hjernene som sitter i bilen?? Dette går da bra med tanke på startsperre og slikt?? isåfall, hvem kan omprpgrammere hjerner?

 

En annen ting jeg lurer på er hva som er forskjellen på M52B25 og M52B28. Er det større sylinder diameter i blokkene, eller er det bare slaglengden som er forskjell?? Kunne jeg da for eksempel kjøpt en B25 og satt inn en B28 veiv og råder?

En ting til jeg har hørt er at de første alublokkene (M52) ikke hadde foringer, men at de kom med det senere. Hvilke motorer er det jeg skal lete etter om jeg vil ha en fòra blokk?? Eller har det ikke noe å si??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallå hallå,

 

Jag jobbar med chiptuning i sverige och gör mycket Bmw omprogrammeringar. Det går att programmera om din M52B20 hjerne till en M52B28. Dessutom bör du skaffa ett M50-insug om du vill ha riktigt bra prestanda ur 2,8l M52B28. Med ett anpassat program blir resultatet riktigt bra.

 

Det blir klart lättast att ta en M52B28 mellan 95 - 97 eftersom det är MS41 styrsystemet på den så som du har på din 320i. Dvs du behöver bara programmera om hjerne. Om du istället sätter i en M52TUB28 motor så har du istället MS42 styrsystemet som är en stor update. Och då har du också en hjerne som är EWS3 baserad, vilket är mer jobb att fixa än EWS2. Och du har ju redan EWS2 i bilen så med omprogrammering av din nuvarande hjerne så kommer du fortfarande ha kvar EWS systemet och det kommer fungera som innan.

 

Det är bara att skicka mig PM om du är intressert av mer info och priser osv :)

 

Mvh
A.Fekzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja! Morro å se dokumentert effekt og ikke bare synsetall. 

Begynner å bli litt klokere og tryggere på en slik ombygging nå! :D 

 

Er det noen her som vet hvor jeg kan få tak i en slik motor og eventuelt hva som er en "riktig" pris for en slik motor som ikke har gått jorda rundt?

 

Frekzen, jeg tar nermere kontakt med deg når jeg har anskaffet meg en motor og er et skritt nermere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man klarer å dra ut 227hk med bare M50 innsug og 350cc dyser pluss riktig map, Hvor mye mer kan man da hente ut med andre kammer, grenrør og litt finporting i tillegg? Ser folk bruker de amerikanske M3 kammene. Er det disse man burde gå for? eller er det andre kammer som er likeså gode?

 

Skule jeg dette over en M52B28 fra en e39, kan jeg da bruke bunnpanna fra b20´n som sitter i bilen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligst å bruke US M3 kammer, du greier sikkert å lande på opp mot 240-250 hk med alt som er nevnt. Kan bruke bunnpanna fra 2 literen, slike ting kan du bare sjekke på delekatalogen framover.

 

Motorer fra 528 har ofte gått en del og sitter som regel i biler med automat. Da er det enklest å bruke ledningsnettet fra b20 og omprogrammere hjernen du har fra b20.  Ligger ute til alt mellom 7-13k. Du finner noen på gamle Koed, tror du kan gi bud der også. Angående M3 US kammer så tror jeg at de er litt dyre og vanskelige å få tak i da mange stapper dem i sine M52B28, så det kan hende du kan finne noe annet som også er brukandes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=list&searchmode=6&pc1=120&sml=1&pc[0]=120101100&query=M52B28

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=577399

Har inntrykk av at US S50 kammer er oppskrytt og overpriset.

Hold oss gjerne oppdatert, tenker litt på å bygge en M50B25TU stroker med innmat og innsugskam fra M54B30 og M50B25NV eksoskam.

Endret av Sebb9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Har ikke satt meg så voldsomt inn i hvilke kammer man får kjøpt til dissa motorene enda, så får se hva man finner.

 

Ellers klarte jeg å bråkjøpe meg en 1997 mod 528i her i stad med enkelvanos. Så da ble man brått et skritt nermere. 

Men da denne motoren sitter i en e39, kan jeg fortsatt bruke elnettet som sitter på den eller må jeg bruke fra m52b20 motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...