Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

3 hours ago, awt said:

Litt usikker på hva du mener, men om du ser på filmen må man inn i en "mappe" (riks, lokal osv.) for å velge kanal. Hvorvidt det er det samme vet jeg ikke, men akkurat det irriterer meg ikke. Det som derimot irriterer meg litt er at man må søke på ny etter kanaler om man kjører langt, dette burde vært løst i 2016.

Ellers mener jeg web-radio-appen i BMW apps er milevis bedre enn DAB.

Det er sikkert det samme vi snakker om. Det heter gjerne "13B" "11B" eller noe i den dur om jeg ikke husker feil. Og det med kanalsøk er helt sant også. 

 

Ja de skulle holdt liv i FM i noen år til. Vi begynner å få såpass bra nett-dekning at etterhvert så kunne web-radio tatt over for radio. Da hadde de spart seg for å bygge ut noe nett i det hele tatt. Lurer faktisk på om det er veien å gå for min del også. Jeg har egentlig sittet litt på gjerdet uten å kjøpe inn noe DAB utstyr til noen av mine biler, men får se utpå nyåret hva som skjer da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, awt skrev:

De fleste av disse antennene er ganske anonyme, så om du limer en slik antenne helt nede ved listen eller noe tror jeg ikke dette vil irritere deg så mye. Alternativt kan man eksperimentere litt med antenner fra f.eks. 6-serie cab (disse er montert i støtfangeren), men spørs om det ikke koster mer enn det smaker. Tviler på at Bavaria kan/vil programmere dette, men det finnes endel privatpersoner her inne som sikkert kan hjelpe med den biten.

Nå vet jeg ikke hvilket bluetooth-prosjekt du har hatt, men går man til verksted med slike ting koster det som regel mer enn det smaker. Holder man på selv derimot, er det stort sett bare delekostnadene.

Litt usikker på hva du mener, men om du ser på filmen må man inn i en "mappe" (riks, lokal osv.) for å velge kanal. Hvorvidt det er det samme vet jeg ikke, men akkurat det irriterer meg ikke. Det som derimot irriterer meg litt er at man må søke på ny etter kanaler om man kjører langt, dette burde vært løst i 2016.

Ellers mener jeg web-radio-appen i BMW apps er milevis bedre enn DAB.

Postet Bluetooth problemet i egen tråd. Men er som kopiert inn under her.

 

Har en E60(oktober 2009) med CIC proff. Har nå etter å ha byttet fra Samsung S6 til Samsung S7 fått problemer med bluetooth.

Alt kommer opp som det skal på skjerm å en kan bruke alt. Men under samtale så kobler bluetooth ut å inn med varierende mellomrum. Altså blir lyden borte fra bilen å en må bruke mobilen manuelt en stund før lyden plutselig kommer tilbake til bilen. Dette skjer hele tiden. Var innom Bavaria i Stavanger å hørte med de om de kjente til dette problemet, noe di ikke hadde hørt om påstod di.

Etter han jeg snakket med hadde sjekket litt mer, så sa han at jeg kunne oppdatere bilens bluetooth sjøl via usb kontakten i hanskerommet. Men etter å ha sjekket på nett, så virker det som dette ikke går likevel, da jeg ikke får lastet ned software fra BMW, når jeg legger inn rammenr der en kan laste ned denne software. Så da kommer spørsmålet mitt. Må jeg da inn til BMW å betale di en større formue for å fikse dette problemet?

Om ikke det går å oppdatere bluetooth driveren sjøl(noe jeg ikke tror det gjør) ja da er handsfree ubrukelig til nye mobiler. Vet ikke om det hjelper å kjøpe nye holder til å plassere under armlenet i midtkonsollen, da den som er nå passer til Iphone 4. Men skal en kjøpe ny holder der hver gang en bytter mobil(ca hver år) ja da blir det bare ennå mer penger rett vest.

Men siden det blir en goe del biler som står uten radio fra neste år syns jeg det er ganske så utrolig at Bavaria ikke kan/vil kode inn dette. Å tro folk kommer å bytter CIC enhet til 20-30k for å få radio blir enkelt for dumt.

Men ellers når det gjelder koding, så vet jeg ikke om det er noen her i lokal området(Egersund/Jæren) som kan dette privat.

Satt å rotet litt med Idrive nå idag, kom da over et valg under multimedia som het AUX Front. Hva gjør den? å hvor sitter denne AUS inngang? Eller er det usb i hanskerommet dette? Som en ser på bildet står den i aktiv når en trykker på den, å radioen sluttet da å spille. 

Skal i tillegg sies at bilen har ikke sigarett tenner. Der hvor askebeger normalt er, der er det bare et lite åpent rom.

Så det er ikke mulig å montere en ekstern DAB modul heller siden den ikke kan få strøm noen plass ifra. 

 

 

 

20160907_163240.jpg

20160907_163244.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, barsjef skrev:

Har en E60(oktober 2009) med CIC proff. Har nå etter å ha byttet fra Samsung S6 til Samsung S7 fått problemer med bluetooth.

Alt kommer opp som det skal på skjerm å en kan bruke alt. Men under samtale så kobler bluetooth ut å inn med varierende mellomrum. Altså blir lyden borte fra bilen å en må bruke mobilen manuelt en stund før lyden plutselig kommer tilbake til bilen. Dette skjer hele tiden. Var innom Bavaria i Stavanger å hørte med de om de kjente til dette problemet, noe di ikke hadde hørt om påstod di.

Etter han jeg snakket med hadde sjekket litt mer, så sa han at jeg kunne oppdatere bilens bluetooth sjøl via usb kontakten i hanskerommet. Men etter å ha sjekket på nett, så virker det som dette ikke går likevel, da jeg ikke får lastet ned software fra BMW, når jeg legger inn rammenr der en kan laste ned denne software. Så da kommer spørsmålet mitt. Må jeg da inn til BMW å betale di en større formue for å fikse dette problemet?

USB-kontakt i hanskerom har ingenting med bluetooth å gjøre. Denne er for oppdatering av kart og slikt.

Bluetooth-software oppdateres via USB i midtkonsoll for de bilene som har dette, for de som ikke har dette, må det nok gjøres via data. Om du velger å gjøre dette hos Bavaria eller andre steder blir litt opp til deg selv.

4 minutter siden, barsjef skrev:

Om ikke det går å oppdatere bluetooth driveren sjøl(noe jeg ikke tror det gjør) ja da er handsfree ubrukelig til nye mobiler. Vet ikke om det hjelper å kjøpe nye holder til å plassere under armlenet i midtkonsollen, da den som er nå passer til Iphone 4. Men skal en kjøpe ny holder der hver gang en bytter mobil(ca hver år) ja da blir det bare ennå mer penger rett vest.

Mobilholderen har ingenting å gjøre med hvilke telefoner som fungerer i bilen, da denne kun fungerer som antennetilkobling og lading.

5 minutter siden, barsjef skrev:

Men siden det blir en goe del biler som står uten radio fra neste år syns jeg det er ganske så utrolig at Bavaria ikke kan/vil kode inn dette. Å tro folk kommer å bytter CIC enhet til 20-30k for å få radio blir enkelt for dumt.

Men ellers når det gjelder koding, så vet jeg ikke om det er noen her i lokal området(Egersund/Jæren) som kan dette privat.

Dette er utstyr som ikke er godkjent/solgt av BMW, og da vil mest sannsynlig ikke Bavaria gjøre dette, da det ikke er en offisiell ettermontering.

Det er også flere i området rundt Stavanger som koder, og selv er jeg endel på Jæren fra tid til annen.

7 minutter siden, barsjef skrev:

Satt å rotet litt med Idrive nå idag, kom da over et valg under multimedia som het AUX Front. Hva gjør den? å hvor sitter denne AUS inngang? Eller er det usb i hanskerommet dette? Som en ser på bildet står den i aktiv når en trykker på den, å radioen sluttet da å spille.

Dette vil jeg tro er aux-kontakten som sitter bak på midtkonsollen din.

9 minutter siden, barsjef skrev:

Skal i tillegg sies at bilen har ikke sigarett tenner. Der hvor askebeger normalt er, der er det bare et lite åpent rom.

Så det er ikke mulig å montere en ekstern DAB modul heller siden den ikke kan få strøm noen plass ifra.

En slik modul vil du ikke ha uansett, det er bare stygt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, awt skrev:

Det er egentlig hipp som happ. Jeg har montert den i bagasjerommet hos meg selv, da jeg syntes det var enklest, men den kan monteres foran også.

Ok. Får se etter neste offshore tur om jeg bestiller en sådan da. Følger det med grei veiledning for installasjon eller? For syns ikke den som var på siden var spesielt god, samt den var en blanding av flere forskjellige bokser.

men siden antennen nok bør skjules best mulig i bakruta blir vel bagasjerommet enklest tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, minim skrev:

Original løsningene til CCC/CIC er de like elendige på å navigere i kanaler som disse 1din spillerene som har dab? tenker da på om man må velge "bånd" og gå inn/ut for å finne riktige kanaler på de forskjellige "båndene"? 

Vurderer nesten å bruke nettradio fremfor dab om det ikke blir brukervennlig engang. 

På E60 med CIC og original DAB+ (enhet fra E9x etter 09/2010) blir kanalene sortet kategorisk i samme rute, slik at man slipper å velge forskjellige menyer for å manøvrere blant kanalene. Ved dårlige DAB-signaler, bytter bilen også over til FM dersom denne kanalen også sender i dette format.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, barsjef skrev:

Jeg ser ikke hvorfor man skal bruke tid og (mye) penger på slike "jalla" løsninger når det finnes bedre produkter. Ingen av disse integreres skikkelig.

Ang. mObridge følger det ikke med noen særlig monteringsanvisning nei. Er nok den samme du har sett på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Saltkjelen skrev:

På E60 med CIC og original DAB+ (enhet fra E9x etter 09/2010) blir kanalene sortet kategorisk i samme rute, slik at man slipper å velge forskjellige menyer for å manøvrere blant kanalene. Ved dårlige DAB-signaler, bytter bilen også over til FM dersom denne kanalen også sender i dette format.
 

 

Er dette originalt levert DAB+ eller OEM Retrofit som titlen på videoen sier? Om retrofit, hvilken unit er det da som er montert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Otis skrev:

Det står jo nøyaktig hva det er.

I innlegg til Saltkjelen skriver han.

På E60 med CIC og original DAB+ (enhet fra E9x etter 09/2010)

Men på video står det OEM DAB+ Retrofit. Så derfor jeg spør. Da det både nevnes originalt å retrofit. Det i parantes går jeg ut ifra er på en 3 serie eller? 

Så derfor jeg ønsker å vite hvilken unit som er montert om det er en retrofit/ettermontert unit å ikke fabrikks levert med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...