Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

On 23.6.2017 at 16.29, nkstokp skrev:

Hva er det du har?

Jeg har en Dension DBU-8501-4 i F31eren nå. Med glassantenne foran. Montert av BMW. Lyden bare klipper hvert 3-4 sekund. Har bytt antenne og enhet engang men skjer akkurat det samme. Må være biler som forstyrrer på noen måte, eller så er dette Dension styret bare skrot. Finner ingen annen løsning til akkurat denne bilen heller. Veldig takknemlig for tips!

Var det noen som sett en DAB+ med inkludert bluetooth musikk streaming inkludert her? Tenkte til min E89.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppfattet fra flere at Dension ikke er stabil på BMW og Mini. Hovedkilden til denne påstanden er Bilradiospes i Bergen, som frarådet dette på min bil,angivelig fordi den hadde en tendens til å falle ut. Sev har jeg foreløpig bare erfaring med mObridge, og denne ser ikke ut til å klippe lyd (rent bortsett fra at jeg har en bug i min HU.) 1000-kroners-spøsmålet: ER ANT skikkelig jordet? Hvis ikke vil du  ha en passiv antenne som er meget ømfintlig for svake signaler, og dette kan følgelig være årsak til tjenestebortfall mens radioen bufrer signalet. Jordingen er ofte bare limt kobber på karosseriet i stolpen. Jeg har selv trukket en kobberledning fra antennen og ned til skikkelig jording, da jeg hadde lignende utfall med montering av min radio. Håper det hjelper, hvis du sjekker dette.

595f9f2264a84_17_12.2014-2.jpg.29887348a241ac8f9c0210bff1a7b029.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, nkstokp skrev:

Jeg har oppfattet fra flere at Dension ikke er stabil på BMW og Mini. Hovedkilden til denne påstanden er Bilradiospes i Bergen, som frarådet dette på min bil,angivelig fordi den hadde en tendens til å falle ut. Sev har jeg foreløpig bare erfaring med mObridge, og denne ser ikke ut til å klippe lyd (rent bortsett fra at jeg har en bug i min HU.) 1000-kroners-spøsmålet: ER ANT skikkelig jordet? Hvis ikke vil du  ha en passiv antenne som er meget ømfintlig for svake signaler, og dette kan følgelig være årsak til tjenestebortfall mens radioen bufrer signalet. Jordingen er ofte bare limt kobber på karosseriet i stolpen. Jeg har selv trukket en kobberledning fra antennen og ned til skikkelig jording, da jeg hadde lignende utfall med montering av min radio. Håper det hjelper, hvis du sjekker dette.

595f9f2264a84_17_12.2014-2.jpg.29887348a241ac8f9c0210bff1a7b029.jpg

Godt poeng ja! Prøvde med en ny antenne. Teipet kobbertapen på antennen til låsen i døren (ren metall) uten hell.. Syns for øvrig at det er litt rart med jording på lakkert metall, men det står sånn i brukerveiledningen til antennen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, awt skrev:

Det er vel den Dension-versjonen som plugges i USB som er litt vanskelig?

Jepp, min går i USBn. Hadde gjerne hatt en annen type. Får ikke plass til min Tune2air lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2017-7-3 at 21.26, awt skrev:

Kan tyde på at Kufatec er defekt, eller at den ikke har strøm.

Så lenge du har DAB i menyen er kodingen korrekt.

Det har løst seg for min del. Har nå DAB i bilen og alt virker ok så langt. Dro til GS tidligere i uken for å klage litt / be om hjelp, fikk da beskjed om at noen med litt peiling skulle ringe meg. Det gjorde de i går og han jeg pratet med gav meg noen tips.

I instruksjonen fra GS står det at kufatec boksen skal stå med fiberoptikken tilkoblet, men uten strøm i 2 min med tenning på for "å konfigurere" (hva som konfigureres vet jeg ikke). Han fra GS sa at det kunne være smart med 4-5 min. Greit, prøvde det. Slo så av tenninga, koblet til strøm i kufatec boksen og på med tenninga igjen. Jaggu var DAB valgbart i menyen. Han fra GS nevnte også at selve fiberoptikken kunne være litt følsom så jeg gikk over og trykte koblingene skikkelig inn, selv om jeg er sikker på at de var det tidligere også. Tredje tipset gikk på strøm. Pluss på pin 9 inn i boksen og jording på pin 8. Det er noen små tall på kufatec'en så det er lett å se (det var koblet riktig fra fabrikk). Jeg brukte også voltmeter for å verifisere. Nøyaktig hva som gjorde at det virker nå vet jeg ikke, men jeg tror fiberoptikken er veldig følsom. Disse tre tipsene kan uansett kanskje være verdifulle for noen.

Så nå er jeg happy camper. Jeg tenkte jo å putte antenna under støtfangern bak. Det visste seg at alt jeg trengte å gjøre var å fjerne baklykta, så fikk jeg stripset antenna under bakskjermen med antennekabelen gjennom karosseriet der baklykta er. Det virker som en rimelig ok plassering, men antenna er jo i en viss grad utsatt for elementene, men jeg liker at den er skjult. Får vel bare erfare hvor smart det var å putte den der, og hvor smart det er mtp signal. Vet ikke helt hvilke andre steder antenna kan plasseres på en e93.

dab_1.jpg

dab_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk montert Mobridge DAB-løsning i min 2008 5-Serie E61 med NaviPro CCC i går. Vedlegger et par bilder av hvordan det så ut iDrive etterpå. Best grensesnitt ble det etter å ha lagret de viktigste kanalene under Memorised Stations, mens den "vanlige" kanallista blir litt komprimert da kanalene legger seg under 3 lister. Litt offtopic, men trodde det var en mulighet for fullskjermsvisning av radiomenyen i CCC iDrive, men klarte ikke å finne noen slike valgmuligheter.

Veldig fornøyd så langt, bra mottak og synes det går raskt å bytte kanal. Forhåpentligvis like fornøyd om et par måneder. Deilig å ha radio i bilen igjen, selv om jeg synes hele overgangen fra FM til DAB er rimelig unødvending. 

Installert og montert på PlanetHifi i Trondheim til ca 6 000,- inkludert antenne. I mine øyne en god pris med tanke på at adapter og antenne har en pris på ca 5 500,- alene. Prisen var med forbehold om ingen koding, noe de heldigvis slapp.

DAb1.jpg

Dab_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått siste versjon av mObridge DAB+ firmware fra James O'Shannessey hos Fiberdyne, dersom noen har behov.

Denne er strengt tatt BETA og følgelig ikke mitt ansvar, men skal i følge James slippes offisielt i dag.(Har prøvd den selv, men den gjelper ikke på mitt problem) Du kan enkelt rulle tilbake til v .16 v/behov.

Jeg har også hans eget DAB-oppdateringsprogram, som kan benyttes til blandt annet å kontrollere signalmottak styrke og kvalitet.
Den krever ikke mye kompetanse, selv om den egentlig er et utviklerverktøy. (NB: Må være tilkoblet mObridge for å ikke crashe.)
http://mobridge.us/sites/default/files/software/mObridge%20DAB-Basic-0.7.20-win32.msi

REF PDF-filen: Det FØRSTE vinduet skal ikke brukes av amatører, da crasher DABEN og du må ta strømmen og restarte den.
Vindu nr 2 viser status på DAB mottak. BEGGE Read signal skal være GRØNNE. Band 3 dekker "alle" DAB-kanaler av interesse.

Antenne-spenning kan justeres for optimalt resultat: 12V er normalt det beste. Audio skal du ikke endre.
Oppgraderingsmenyen finnes som vanlig ved å trykke på ikonet til høyre for "CONNECTED" i menylinjen. Følg standard prosedyre.

Fortsatt GOD SOMMER!

8)

 

M1000-M-DAB_01.00.17.fif

screenshots2.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nok ikke, men det er nok både billigere og bedre. Det er flere som gjemmer antenna i støtfangeren. Ny haifinne er et annet altdrnativ, men det er mye arbeid. Jeg anbefaler fortsatt en vindusantenne. Mye kan skjules bak stolpen og evt airbag. Vær forsiktig med airbagen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...