Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, jepekj skrev:

Først å fremst må eg si eg er imponert over alle som bruker tid på legge ut forklaringer og guider til alt mulig. Det gjorde at eg optimistisk nok kjøpte meg programvare og kabel i håp om å få aktivert DAB i menyen på min 2006 mod E91 (har full navi)

Har montert en Kufatec og sjekket at eller alle kunstens regler skal den no være riktig installert. Så dukket jo ikke DAB valget opp i menyen slik eg hadde håpet. Har prøvd å skumme gjennom det meste av denne tråden, samt "how to" på NCSExpert. Men har ikkje kommet heilt i mål.

Igår gjorde eg et forsøk:

Stemmer det at denne linken kun forklare programmering i en modul, men at det må gjøres i to eller flere moduler? Eg har NULL peiling på NCSExpert i utgangspunktet, men fulgte guiden du linket til og fekk til slutt lagt inn £654 i Cas modulen. Men må eg altså gjøre det i en annen modul også? Ref siste kommentar i den veilledninger. MLA? 

Som "grøn" i denne programmeringsverden så hadde eg satt pris på en komplett guide :)

 

Må eg evnt koble fra igjen Kufatec'en når dette er lagt inn, liksom for å kjøre aktivering? 

 

Alle tips mottaes med stooor takk. 

Egentlig skal det gjøres i LMA også ja, men stort sett går det uten. Det som derimot må gjøres er å kode om CCC-en, slik at den får med seg endringen. CCC består av flere moduler, men mener det er CAPPL som skal kodes om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, awt skrev:

Egentlig skal det gjøres i LMA også ja, men stort sett går det uten. Det som derimot må gjøres er å kode om CCC-en, slik at den får med seg endringen. CCC består av flere moduler, men mener det er CAPPL som skal kodes om.

Med samme fremgangsmåte som CAS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.9.2017 at 3:22 PM, modo said:

Har du gjort dette? Fornøyd? Evt hva kostet det?

Har fremdeles ikke fått dette installert. Lurer på om de kanskje har glemt meg. Men prisen var på rett over 7k

 

Update: Var innom og spurte i dag. De ventet fremdeles på de nyeste enheten med siste firmware.

Endret av meloh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jepekj skrev:

Eg kunne muligens tenke meg å  kjøpe CD-veklseren :)

CD veksleren ble værende da kufatec ble montert ved siden av og da trengte jeg ikke ta den bort. Var i begynnelsen litt forvirret angående CCC og CIC og hvordan DAB ville vises, så å ta den bort kunne være et alternativ. Men trengte altså ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

LMA er samme fremgangsmåte. CAPPL er å bare SG_codieren denne modulen.

Hørtes jo enkelt ut.... CAPPL er bare å SG_codieren hrrhrhr

Er totalt grønn eg, har åpnet og brukt NCS 1 gang ;)

Men skal gi det et forsøk i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jepekj skrev:

Først å fremst må eg si eg er imponert over alle som bruker tid på legge ut forklaringer og guider til alt mulig. Det gjorde at eg optimistisk nok kjøpte meg programvare og kabel i håp om å få aktivert DAB i menyen på min 2006 mod E91 (har full navi)

Har montert en Kufatec og sjekket at eller alle kunstens regler skal den no være riktig installert. Så dukket jo ikke DAB valget opp i menyen slik eg hadde håpet. Har prøvd å skumme gjennom det meste av denne tråden, samt "how to" på NCSExpert. Men har ikkje kommet heilt i mål.

Igår gjorde eg et forsøk:

Stemmer det at denne linken kun forklare programmering i en modul, men at det må gjøres i to eller flere moduler? Eg har NULL peiling på NCSExpert i utgangspunktet, men fulgte guiden du linket til og fekk til slutt lagt inn £654 i Cas modulen. Men må eg altså gjøre det i en annen modul også? Ref siste kommentar i den veilledninger. MLA? 

Som "grøn" i denne programmeringsverden så hadde eg satt pris på en komplett guide :)

 

Må eg evnt koble fra igjen Kufatec'en når dette er lagt inn, liksom for å kjøre aktivering? 

 

Alle tips mottaes med stooor takk. 

 

 

NCSexpert guide.JPG

Hei,

Jeg tror kanskje du skal kontakte Torgeir Thunshelle bmwcoding@thunshelle.no
Ettersom det ser ut til at du har fullt kode- kit, tror jeg han er i stand til å fjernstyre PC'n din (slik de gjør i Bergen) for halve prisen!!!! Denne karen kan sine saker, og han gir ikke opp hvis det ikke er håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, nkstokp skrev:

Hei,

Jeg tror kanskje du skal kontakte Torgeir Thunshelle bmwcoding@thunshelle.no
Ettersom det ser ut til at du har fullt kode- kit, tror jeg han er i stand til å fjernstyre PC'n din (slik de gjør i Bergen) for halve prisen!!!! Denne karen kan sine saker, og han gir ikke opp hvis det ikke er håpløst.

Bra tips. Stor sansynlighet for at ender opp med den løsninger. Men no skal eg gi det 1 forsøk til i kveld. Fikk denne oppskriften fra leverandør av kabel/programmvare:

LMA (Light Control Module) is actually the second module that stores VO options (the list where you added $654), for your car LMA is displayed with a different name like ALSZ or LSZ or FRM or NFRM or FRMFA..
 
It's not really necessary to store the $654 VO code in the Light control module, if you follow the steps from the ReadMe.html -> How to use NcsExpert, only make sure that in step 5 you select CAS because that module does have $654 option that you added earlier.
- Then press F6 BACK
- F4 Process ECU and choose CCC module
- Select ReadECU and wait for a Notepad window to show up, after it shows up you can close it
- Select F5 Basic Functions and choose "coapiReadSgGetFswPsw" and Ok, in a few seconds a pop up window will show a message, click Ok
- Select F2 “Job” and choose SG_CODIEREN and press Ok

- Press F3 to execute the job and wait for the buttons to become active again, when done it's all coded

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎26‎.‎08‎.‎2017 at 17.55, asv skrev:

Fått i professional spiller fra en 2013 modell med innebygd DAB+ nå, strekt opp kabel, montert antenneforsterkeren, fått inn strøm og jording på den. Problemet er å få loddet på kabelen fra antenneforsterkeren til punktet på ruta. Noen som har gjort dette før og har noen tips til hvordan gjøre det? Sliter med at jeg må jobbe mot tyngdekraften så tinnet finner seg veien alle andre steder enn der jeg vil ha det og det virker ikke som det enkleste punktet å lodde i utgangspunktet. Hater igrunn å lodde, og har ikke gjort mye av det, så jeg stiller litt blankt når det kommer til lure triks.

Har ganske greit signal her i bygda jeg bor, så har bra signal selv uten kabelen loddet på, så noen umiddelbar krise er det ikke, men hadde vært greit å fått orden på det så jeg får smekka på bekledningen igjen. Har faktisk signal bare med kabelen liggende gjennom bilen, det overrasket meg litt, men kvaliteten var jo så som så uten forsterkeren..

Hei.

Vet ikke om du fikk dette til, men jeg snublet over denne som beskriver en løsning: http://forum.roadfly.com/threads/13175417-Need-To-Resolder-Rear-Window-Antenna-Leads-Back-On-Window-Anyone-Done-This

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, nokiaas skrev:

Hei.

Vet ikke om du fikk dette til, men jeg snublet over denne som beskriver en løsning: http://forum.roadfly.com/threads/13175417-Need-To-Resolder-Rear-Window-Antenna-Leads-Back-On-Window-Anyone-Done-This

 

Tilsvarende produkt vil vel da være Loctite Curcuit (varenr 3836) hos f.eks. Mekonomen: https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/lim-og-tettningsmiddel/lim-transparent-pa7418no , eller

Wire Glue fra Magasi.net: https://magasi.net/katalog/product_info.php?products_id=9337 , eller

Google seg fram til annet lignende produkt og leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.8.2017 at 19.35, Skulebollen skrev:

Her ser man at ene tråden går forbi den sorte boksen. Vet ikke om dette er antenne eller varmetråder?

IMG_20170830_193212167.jpg

Tror heller det er antenne enn varmetråder. Min antenne krysser også disse trådene. Mottaket er bra selv om jeg har litt andre problemer med kufatecen. Har også orginal soting.

Endret av Baker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anskaffet en Fufatec Fistune til min 2017 BMW 330i x Touring (bruktimport fra Sverige). Forhandleren som leverte enheten tilbød meg retur fordi den ikke ville passe. På sidene til GS var den anbefalt til mitt chassisnummer men nå er det endret. Vet ikke hva som er problemet. Er det noen andre som har hørt om dette? Da blir det kanskje Dension DBU 3. gen. på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...