Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...

Hej hej, 

jag har ett udda problem med min dab radio som verkar leva sitt eget liv och jag undrar helt enkelt om flera har upplevt samma sak. På morgonen när jag åker till jobbet så startar jag bilen och väljer min profil i idriven precis som vanligt, radion hoppar igång och jag åker till jobbet. Men, så sker något, när jag startar bilen och ska åka hem från jobbet så fungerar inte radion, inget ljud kommer, jag kan gå in i menyer, välja dab kanaler etc men det kommer inget ljud. Det känns som och verkar som att idriven märkligt nog tar för givet att musiken/ljudet skall komma från den externa enheten som då är min telefon.
 

blev kanske lite rörigt, men grejen är att dabben bara funkar varannan gång jag startar bilen 😅 kom från fabrik med 

S654 DAB Tuner


Kan någon hjälpa mig med detta eller vet vad det beror på? 
Tacksam för svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For meg virker det som det beste alternativet å bytte ut hele iDrive enheten med en som har DAB+.

Er det så enkelt som å kjøpe f.eks denne og koble på en dab+ antenne? 

Har en F11 2011

Endret av meloh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg postet her, men jeg har erfart at innstallering av dab via mObridge medfører mer arbeid enn nytte. Nå bruker jeg telefon med NEXT abonnement og kan nok fortsette med det til jeg får meg en ny bil uten å tape noe mer penger og tid enn det som forsvant ned i sluket i dette prosjektet. For tiden er jeg utenlands i Belgia og har lært at Europa foretrekker FM. Det gir trafikkmeldinger og funker slik at jeg får morgenklubben på veg til jobb på morgenkvisten. Alt integrert med enten Bluetooth eller appen til Tune In. Jeg monterte til slutt en radio fra et vrak, og kodet deretter HU til å akseptere dab radioen og en adapter for å slippe full reinstallasjon av firmware. Husk at du kan komme til å måtte finne et kompromiss for antenna hvis du ikke har en innebygd fra før.

God Påske folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otisdet är en f32 -14 mod 

min första bil med dab faktiskt, har hört att folk inte gillar det pga sina brister så det kan gott hända den bara är dålig rett å slett..

Men det är så jävla konstigt, den lever verkligen sitt egna liv den där radion, nu har den fungerat bra i 2dygn f.ex 🤷🏽‍♂️

Endret av Herr_eklund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2021 den 18.29, Basse Lusk skrev:

Beste alternativet er nok å sette inn en Android-skjerm og beholde alt annet som det er. Eventuelt også ettermonter original DAB-antenne, hvis du ikke vil ha noe i vinduet.

https://www.aliexpress.com/item/1005001325306272.html

Dette har jeg prøvd. Fra Graviton. Reneste svindelen og helt håpløst produkt derfra hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette har jeg prøvd. Fra Graviton. Reneste svindelen og helt håpløst produkt derfra hvertfall.

De fleste kjøper fra Aliexpress, halve prisen og nyere produkter enn det Graviton solgte. Ser de har lagt inn årene nå, men så langt jeg husker, var det enheter med Android 6 og 7 som de solgte. Verden har gått langt siden den gang. En revolusjon kom med Snapdragon 625 og Android 9 (nå oppgradert til 10, som alle med versjon 9 enkelt kan gjøre selv). Problemene er borte.

Noe frustrasjon må påregnes ved installasjon, men ikke i nærheten av det du må gjennom hvis du har tenkt å bytte til en original HU med DAB. Bare å skaffe en som passer vil gi deg grå hår.

Spørsmålet er også om du vil ta til takke med en iPhone fra 2007, som du både kan ringe og tekste med ..., eller om du rett og slett skal gi bilen en oppgradering med 2020-teknologi.

Jeg installerte min for 1,5 år siden, og etter en problematisk start med lyd og PDC, har alt bare fungert upåklagelig siden.

Hvis du skulle velge denne veien, så er det en tråd her hvor du kan finne løsninger på alt du måtte støte på:

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1699764

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne brukte CIC unit'n er fra en bil som er produsert 23.05.2011 (se bildet)

Er dette en DAB+ eller vanlig DAB og i så fall kan man benytte BMWs DAB+ retrofit på denne ?

Kan man i så fall bare bytte denne med den CIC som står i bilen i dag ?

DAB_.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, børgep skrev:

Er det noen som har kontroll på spenningsnivået på phantomspenningen som HU mater til DAB antenne forsterkeren som sitter ved venstre siderute bak på F11?

BMW har en veldig avansert antennestyring.

Depending on the series, vehicle equipment and national-market version, the configuration of the aerial diversity module can vary. The aerial diversity may therefore include the following aerial connections:

FM aerials (UKW)

AM aerial (MW, KW, LW)

VICS aerial (VICS stands for Vehicle Information and Communication System; Japan navigation system)

DAB aerial (frequency range: band III)

TV 1 aerial

Up to 4 aerials are in operation for scan aerial diversity. However, only the aerial signal from the aerial with the best signal quality is sent to the headunit via a signal line.

The aerial diversity with aerial amplifier is enabled by the RAD_ON signal whenever the headunit is switched on. This amplifies the high-frequency signals (HF signals) from AM and FM aerials, as well as the TV aerial (TV1) and the DAB antenna (frequency range: band III)

The tuner in the headunit detects when a aerial diversity is installed and generates the signal required for the Diversity function on an intermediate frequency (HF) and changeover voltage. The IF signal is a copy of the radio station currently heard on a certain frequency (10.7 MHz). The intermediate frequency is evaluated by the electronics on the aerial diversity. If the system displays that the signal quality of the radio station being received on the active aerial is inadequate in terms of quality and field strength, the system switches to the next FM aerial. The automatic interference suppression of the headunit prevents any audible interruption as the aerials are switched.

The changeover takes place with the help of direct current voltage. This is delivered by the headunit and is evaluated in the aerial diversity.

Direct current voltage = 0 V: AM aerial or FM aerial selected

Direct current voltage = 2.5 V: Diversity function enabled

Direct current voltage = 5 V: Diagnostic mode enabled

In diagnostics mode, 8 V pulses are used to change over to the next aerial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...