Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har  montert  Kufatec Fistune i E70`n,den er fullintegrert i den orginale spilleren. Koder seg selv, slik at man ikke må bruke CD-veksler funksjonen, men kommer opp som DAB i "entertainment". Gjorde installeringen unna på drøye tre timer. Antenna gjemte jeg bak a-stolpetrekket. Kufatec-boksen monterte jeg bak hanskerommet der CDveksleren egentlig skal være. Det er no kampanjegreier på GS om dagen så jeg "slapp unna" med 4400kr. Ser ut som det systemet dekker en del modeller, men du må ha Most tilkobling (fiber optikk) for at det skal funke. Ellers ser det ut som GS har mange forskjellige løsninger. Både billigere og enklere systemer. http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_x5-e70-suv-x5_3_0d/tilbehor-stereo_multimedia-dab

Veldig grei oversikt over bilmodeller og radiosystemer denne virker sammen med.

Edit, flyttet antenna til sidevinduet i bagasjen, da mottaket ble vesentlig forringet når den ble skjult bak stolpetrekket.

Endret av Rolf Chr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Fant dette forumet og tråden pga overgang til DAB +
Mye klokere etter å lest dette innlegget. Jeg har selvfølgelig Radio Professional, og lurte derfor om det er noe nytt?
Noen som har byttet ut denne typen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet ut så mye mer vedr. den dessverre, men det virker som om Dension har en løsning her. Hvordan denne virker i praksis vet jeg dessverre ikke, men det hadde vært interessant å visst.

Alternativt kan man kombinere denne og denne, men man sparer ikke så mange kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Radio Professional. Radio business har bare en linje i displayet.

Man fikk faktisk Radio Professional med innebygget DAB+ de siste årene e9x var i produksjon, men de er heller sjeldne på bruktmarkedet. Når man ser prisen på Dension-saken kan man jo nesten vurdere å kjøpe en fabrikkny slik (de koster riktignok noe mer). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det endelig Kufatec DAB i min 2008 E60 med Buisness radio uten navi. Etter at utlovet selvkoding ikke virket, og ISTA-P og NCS-Expert ikke fikk kontakt med radioen ble det bestilt time hos Bilradiospesialisten for koding med Autologic. Men montøren der byttet ut den Kufatec 40148  for CCC Buisness, M-MASK , CHAMP  med  40149 for CIC . Så kodet han bilen med en Kufatec 37826 obd dongle,som åpnet opp cd skifter porten. Så de med E60 etter september 2008 og Buisness radio bør være obs på dette.

 

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dension er notert. Nå har ikke min bil den skjermen over radioen. Lurer på om det er mulig å få til noe med skjerm under eller bytte ut hele Professional med noe annet. Hadde vært kjekt med navigasjon, bluetooth osv. Men, jeg kan vel se langt etter de mulighetene :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@540is Det var jo litt spesielt, men godt du fikk orden på det ihvertfall. Lurer litt på hva årsaken til det er. Havnet alt der det skal (altså at DAB kommer innunder radio, og ikke external devices)?

Du skriver "E60 etter september 2008", når er din produsert? Biler etter dette er 2009-modeller.

@Shonah Det finnes uoriginale alternativer fra f.eks. Dynavin som gir deg skjerm der CD-spilleren din i dag er (samt har en rekke tilkoblingsmuligheter). Det er sånn sett heller ikke noe problem å montere original navigasjon, men det er litt arbeid, da dashbordet må byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er produsert  2008-11-28 . Var det ikke i september 2008 den siste faceliften var for E60? CCC update 2 da ihvertfall. Jeg har ny typen I-drive kontroll, så muligens radioen blir en slags bastard.

Det stå ikke DAB oppe på skjermen men CD. Under der ligger radiokanalene som ei liste med cd låter. Ingen info om hver kanal utenom navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du en 2009-modell. Det ble ingen endringer på radiodelen for biler med M-ASK etter faceliften i 2007 (her ble det bare mindre endringer), utover at man fikk ny iDrive-kontroll på 2009-modellene.

Jeg hadde ikke vært fornøyd med løsningen du har fått hadde jeg vært deg. Den du har fått nå emulerer en CD-veksler (det er kun denne muligheten som fungerer for CIC fra Kufatec, men den vil fungere på samme måte på CCC/M-ASK også), og ikke DAB-mottaker slik den forrige skulle. Jeg er 100% sikker på at den forrige (med mindre den var defekt) hadde fungert slik den skulle om dere hadde fått til kodingen, og at du da hadde fått den innunder radio/DAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt fornøyd nei. Men litt rart at de ikke ville kode den med Autologic visst de kunne og tjene 1490kr på det, istedet for at jeg fikk en annen boks og obd koder til en liten tusenlapp gratis.

Både jeg og Otis har hatt noen timer med kodeforsøk på denne radioen. Jeg kom meg vel kansje innpå til slutt, ved å forandre A_E65MMI.ipo til  A_E65MMC.ipo i NCS , da kom jeg innpå ei fil som lignet på radioen og der sto det at DAB var aktiv. Men ingen DAB på skjermen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

awt vet du hvem som fører Dynavin eller tilsvarende (om det finnes) i Norge. 
Vet ikke om jeg skal driste meg til å montere selv. Fant en guide på nett og jeg blir litt bekymret når jeg må demontere bildeler. Var vist ikke bare plug and play:-)

Endret av Shonah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@540is Jeg har dessverre ikke noe svar på hvorfor M-ASK-en din ikke lar seg kode, men jeg tviler ikke på at det stemmer. Det er nok dessverre dette som ødelegger alt for deg, så sånn sett er det jo greit at du i det minste har noe som fungerer.

@Shonah Dessverre, jeg kjenner lite til disse. Jeg vet GS Bildeler førte de før, men tror ikke de selger lengre. Det er endel tråder vedr. disse her inne, så mulig du kan finne noe mer info om du søker. Montering av slikt går normalt ganske greit, så jeg hadde ikke vært så bekymret der. Det er forholdsvis enkelt å demontere ting rundt dashbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...