Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Haug530D skrev:

Holder til på Vestlandet/Bømlo.

Du skulle fått målt hvor mye spenning som kommer inn på antenna, bør vel muligens være rundt 12V vil jeg tro.

Vet du hvor jeg kan måle dette på antennen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, genax skrev:

Vet du hvor jeg kan måle dette på antennen? 

Det går jo strøm gjennom antennen, så multimeter til jord og på hver av lederne i antenna, det jeg ville gjort var og koplet en ledning mellom hver av lederne og avisolert slik at jeg kunne satt på en krokodille klemme fra multimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har montert en tredjeparts DAB-antenne som krever 5-28 volt for å fungere. CIC forventer kanskje ikke å være direkte koblet til antennen, men til en styreboks/antenneforsterker, disse har gjerne flere funksjoner som CIC styrer ved å sende ulike strømstyrker over kabelen (f.eks. bytte mellom bånd).

Mulig løsning? Skaff en original DAB-antenneforsterker som du setter mellom antennen og CIC. Men kanskje ikke så lett å få tak i, bør jo også passe med CIC.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lysken skrev:

Du har montert en tredjeparts DAB-antenne som krever 5-28 volt for å fungere. CIC forventer kanskje ikke å være direkte koblet til antennen, men til en styreboks/antenneforsterker, disse har gjerne flere funksjoner som CIC styrer ved å sende ulike strømstyrker over kabelen (f.eks. bytte mellom bånd).

Mulig løsning? Skaff en original DAB-antenneforsterker som du setter mellom antennen og CIC. Men kanskje ikke så lett å få tak i, bør jo også passe med CIC.

I forhold til BMW TIS så kan det se ut for at antenne kabel går fra CIC enhet til forsterker (Aerial Amplifier) som er koplet til rute og ikke til antenne fordeler, om man tar utgangspukt i koplingsskjema for valgt bil.

I mitt hode da, så skal det egentlig kunne fungere med en 3 parts antenne, men uten at jeg vet det så kan det jo være at det må endres noen innstillinger med Esys. (FDL kode)

Vil anbefale TS å få tak i ISTA, der ligger nemlig TIS, som viser koplingskjema fra HU (Headunit) fra Fakrakontakt til Dab antenner/antenne forsterker/ fordelingsboks osv...

Det er/kan nemlig være litt forskjellige løsninger ute og går, på min F11 er DAB III antenne i venstre bakrute (DAB band III er det vi bruker i Norge, Det er DAB L i takantenne på F11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lysken skrev:

Du har montert en tredjeparts DAB-antenne som krever 5-28 volt for å fungere. CIC forventer kanskje ikke å være direkte koblet til antennen, men til en styreboks/antenneforsterker, disse har gjerne flere funksjoner som CIC styrer ved å sende ulike strømstyrker over kabelen (f.eks. bytte mellom bånd).

Mulig løsning? Skaff en original DAB-antenneforsterker som du setter mellom antennen og CIC. Men kanskje ikke så lett å få tak i, bør jo også passe med CIC.

Supert, takk for svar! Du tenker denne? https://www.ebay.co.uk/itm/314193034198?fits=Car+Make%3ABMW|Plat_Gen%3AF25|Model%3AX3&hash=item49275d3bd6:g:0gYAAOSwWEdjTjYl&amdata=enc%3AAQAIAAAA8Bap%2BXLPYZ49M0iWv%2FwnHHYSO0kgYOqxtPAaE0U8YhkfBF40qSA%2BNfGKGoHNC%2FhvaUs%2Bb75bAOhItkQSyyVASSpunGZirlMRdB2u5GKTOZjAKL55CHtujpISjSj9tGKRKbDP%2ByJykjrg3F7bzhWfTfQ5LK1xkR%2FCpWsdLRls72%2B%2BCZn591G0kxXCVG4YepipzTboXDW9HKyE4nvIXXloGt14xkSkSpoYLgRu%2BVpdPclDQQv4TocKEdEvuxDb3zshIRpbutcuru3HOl05pg%2BKIis14uI%2BZablrMLPwVJ5eje78yMn1rY8pZlSOI3bqFcHTQ%3D%3D|tkp%3ABFBMjOL3qNti

Jeg har ikke antenne i bakruten, så den sorte pluggen på toppen vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med da? Den gule er jo grei, da den må gå mellom antennen og CIC enheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Haug530D skrev:

Den som hører til bilen din ja, kan se delefilm her, ikke bry deg om at det er en 2.0I karosseri er fortsatt likt.

 

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=WY91-EUR-04-2014-F25-BMW-X3_20i&diagId=65_2199

Supert takk! Hvordan vil jeg koble denne opp når den sorte på toppen har jeg ikke noe plugg til? Holder det bare å koble til den gule? 

Endret av genax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, genax skrev:

Supert takk! Hvordan vil jeg koble denne opp når den sorte på toppen har jeg ikke noe plugg til? Holder det bare å koble til den gule? 

Den sorte pluggen på toppen er koplet til antenna i ruta, det er 2 kabler som er loddet fast på ruta med en kontakt som passer inn i den.

Må av med deksler rundt ruta det gjelder for å se etter kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på X3 men på F11, men skal være det samme hos deg, min er revet av, så jeg tenkte jeg skulle prøve å lodde på igjen, en av de nærmeste dagene, jeg har montert sånn forsterker i c-stolpen for lenge siden, men har brukt 3 parts antenne frem til nå.

 

 

1551720340_dabantenne.thumb.jpeg.9e60a91ea33533ff99facf246bf91aa2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Haug530D skrev:

Ikke på X3 men på F11, men skal være det samme hos deg, min er revet av, så jeg tenkte jeg skulle prøve å lodde på igjen, en av de nærmeste dagene, jeg har montert sånn forsterker i c-stolpen for lenge siden, men har brukt 3 parts antenne frem til nå.

 

 

1551720340_dabantenne.thumb.jpeg.9e60a91ea33533ff99facf246bf91aa2.jpeg

Jeg tror jeg rett og slett ikke har noe i bakruten min skal jeg være ærlig. Ingenting i siderutene, og tror jeg har heller ikke i bakruten som har dab fikk jeg høre. 

Hva gjør jeg når jeg har kun tredjeparts antenne montert? Hvordan vil jeg så koble den opp til den lille forsterkeren. 

Endret av genax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, genax skrev:

Jeg tror jeg rett og slett ikke har noe i bakruten min skal jeg være ærlig. Ingenting i siderutene, og tror jeg har heller ikke i bakruten som har dab fikk jeg høre. 

Hva gjør jeg når jeg har kun tredjeparts antenne montert? Hvordan vil jeg så koble den opp til den lille forsterkeren. 

Om du ikke har Dab antenne i noen av rutene så kan du jo ikke bruke den lille forsterkeren, eller du kan muligens bruke den med en Dab antenne som ikke er Aktiv, den du har kjøpt har jo innebygd forsterker.

Hadde du funnet en Dab antenne som ikke er aktiv er det jo egentlig bare å kople 2 ledninger til den kontakten på forsterkeren, slike kontakter og pins du setter inni der, får man tak i fra Aliexpress, Ebay osv....

Men det er vanskelig og si uten å vite helt hvordan systemet er koplet opp hos deg, hos meg var det jo blant annet klargjort for Dab i ruta selv om bilen ikke er levert med Dab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, genax skrev:

Jeg tror jeg rett og slett ikke har noe i bakruten min skal jeg være ærlig. Ingenting i siderutene, og tror jeg har heller ikke i bakruten som har dab fikk jeg høre. 

Hva gjør jeg når jeg har kun tredjeparts antenne montert? Hvordan vil jeg så koble den opp til den lille forsterkeren. 

Før du gjør noe annet. Har du prøvd å retune DAB radioen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Haug530D skrev:

Om du ikke har Dab antenne i noen av rutene så kan du jo ikke bruke den lille forsterkeren, eller du kan muligens bruke den med en Dab antenne som ikke er Aktiv, den du har kjøpt har jo innebygd forsterker.

Hadde du funnet en Dab antenne som ikke er aktiv er det jo egentlig bare å kople 2 ledninger til den kontakten på forsterkeren, slike kontakter og pins du setter inni der, får man tak i fra Aliexpress, Ebay osv....

Men det er vanskelig og si uten å vite helt hvordan systemet er koplet opp hos deg, hos meg var det jo blant annet klargjort for Dab i ruta selv om bilen ikke er levert med Dab.

Okei, takk for svar! Kan se litt mer, men finner ingen antenne i siderutene bak 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting FAKRA er fargekodet med keying. Så du  kan ikke plugge en svart FAKRA plug inn i en grønn FAKRA kontakt. Men det finnes en kontakt "to rule them all" Som er laget for å passe i alle typer kontakter. Water blue type Z. DAB antenner med FAKRA kommer med denne alltid. Så er du derfor sikker på at du har brukt riktig kontakt. Riktig kontakt er "Nøttebrun" key code F på din enhet. Det er index 10

CIC back.jpg

1308073-3-fakra-rf-connector-system.pdf

image.png

Endret av t06afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...