Gå til innhold

BMW e39 rister ved nedbremsing og enkelte hastigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en BMW e39 520i.

Opplever problemer med at bilen rister i enkelte hastigheter mellom 100-110, og spesielt ved rolig nebremsing. Men om jeg bremser hardt rister det ikke. 

Er helt likt på sommer og vinterhjul, og vinterhjulene nye og avbalanserte så lite sannsynlig at det er dette. 

Har lest endel om det, og noen sier det er deler i forstillinga og andre sier det er bremeskivene som er skeive. Hvordan kan man feilsøke for å finne ut hva som er galt her. Hvor burde jeg begynne?

Takker for all hjelp.

Skrevet

Det kan virke som slark i forstillinga. Som et eksempel kan du tenke på en tråsykkel at hvis hjulet ikke hadde vært festet til gaffelen ordentlig. Da ville du under svak bremsing fått risting da hjulet slår frem og tilbake i slarken. Men hvis du bremser hardt ville du ikke kjent slarken da hjulet blir presset med kraft mot den ene siden. Ville undersøkt dette kanskje. Sjekket hjulbolter/fester (kan være du får risting bare på 1 av hjulene) Hadde også sjekket om du hadde hatt slark i stabstag. Jeg ville nokk tatt av hjulene og forsøkt å kjenne etter slark enkelte steder, men det kan være stor sannsynlighet for at du må demontere og sjekke foringer osv.

MEN! når jeg tenker over det fordeler jo bilen din bremsekraft, noe som vil si at ved svak bremsing bruker du så og si bare fremre bremser.

Skrevet (endret)

Slark i gummiforingene til caster stagene er vanlig. Det gir risting ved bremsing. Anbefaler å sette inn hardere foringer. Denne her er fin:

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e39-touring-520im52/motorsport_gs_performance-foringer_understell/gs_performance_foring_kasterstag_fram_e_39_ikke_v8__gsp004__1538131

Det kan også være slark i andre enden av staget, i selve kula. Det kjenner du ved å jekke opp bilen og forsøke å bryte på det. Det kan utvikle seg til å bli kast i bremseskivene også, men jeg ville sjekket foringene først.

Det er dette som er caster staget: http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/sok?q=kaster

Endret av MrBrum
Skrevet

Tusen takk for svar! Tenker jeg begynner med gummiforingene til casterstaget for å se om de hjelper :)

går dette å gjøre selv uten spesial verktøy? Om noen har en link til diy hadde det vært helt konge! :)

Skrevet

Det er en DIY her som viser bytte av hele staget komplett.

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=160274

Jeg vil anbefale å bytte ut armene komplett med nye foringer. Uten originale foringer, heller bruke noe hardere. Her er det jeg har brukt på min bil::
  nr 4 på denne tegningen uten foring. Tilsvarende for andre siden.

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e39-touring-520im52/etk_delekatalog-forstilling-31_0617

Og foringer:   "GS-performance foring kasterstag fram E-39" fra denne oversikten:

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/sok?q=performance

Du kan også få noen til å presse ut foringene i stagene du har (spesialverktøy). De nye GS foringene trenger ikke pressing. Setter dem inn med fett, og kanskje du må bruke en tvinge å klemme litt ved montering.

Skrevet (endret)

Har samme symptomer på min bil, blir å forsøke å bytte de armene når våren kommer og man ikke fryser fast i bakken ute.

Har noen forresten sett 22 mm avtrekker noe sted? Biltema har bare 19mm i samme fasong som brukt på de fleste DIY?

Ebay har selvsagt,

Endret av Stonescream
Skrevet

Hadde det samme på min, byttet alle stag i forstilling, det viste seg til slutt at det var kast i bremseskiver som gjorde det.

Skrevet

Har hatt samme problem/symptom tidligere. Ene gangen var det casterstag foringene, andre gangen var det kast i bremseskiven. 

Ved slakk foring kan mekaniker ( eller du) kjenne det med et brekkjern, når bilen står på bukker. 

Skrevet

Før jeg har bestilt deler har jeg brukt ett brekkjern når bilen har klaring og bendt på det meste. Det meste virker tight. Vet ikke om man vil merke det i noen stor grad om det er casterstag foringen?

Interessant det med at det kan være bremseskiva også. Vil man kunne se, feilsøke for og finne ut om det er dette. Iom at problemet beskrives som helt likt? 😅

Skrevet
2 timer siden, simene30 skrev:

Før jeg har bestilt deler har jeg brukt ett brekkjern når bilen har klaring og bendt på det meste. Det meste virker tight. Vet ikke om man vil merke det i noen stor grad om det er casterstag foringen?

Interessant det med at det kan være bremseskiva også. Vil man kunne se, feilsøke for og finne ut om det er dette. Iom at problemet beskrives som helt likt? 😅

Jeg tenkte også på diverse stag og slikt, siden det var slik at ved lett bremsing så ristet det, mens det ved full bremsing ble borte, jeg tenkte da at ved full bremsing så ble stagene låst og man ikke fikk den ristingen, men som sagt så byttet jeg alt av stag under der før jeg fant ut at det var bremseskivene.

Det går jo an å måle kast om du har ett vippeur å setter på bremseskivene mens du vrir rundt.

Skrevet

Om det er nok kast i skivene kan du bare snurre hjulet rundt og høre at subber mot skiva.

Du kan forsøke 10 harde nedbremsinger fra 80-100 kmt etter hverandre, også litt rolig kjøring i 10 min for å kjøle de ned igjen. Det kan også hjelpe.

Skrevet

Dette er selvsagt kun min mening og hva jeg har erfart, men har aldri vært borti at risting ved bremsing IKKE har vært relatert til skjeve skiver. Selvfølgelig kan det også være foringer etc som hjelper til, men alltid har skivene vært en av årsakene.

Derfor hadde jeg begynt med å bytte skiver og klosser.

Skrevet

Jeg hadde skeive skiver på min E39, skiftet skiver og klosser, samme feil etter 1 mnd. Skiftet på nytt, samme feil etter 1 mnd. Skiftet så casterstag foringer og skiver og kloser, alt OK i 2,5 år før den ble solgt.

Skrevet

Når jeg måtte bytte casterstag foring var det vibrasjon ved nedbrems fra 90 til 70.

Mens med bremseskivene kom vibrasjonen ved nedbrems rett rundt 60 (kmh)

Mekaniker på verksted brukte ikke lang tid på å finne ut om det var skivene eller ikke. Kjørte den opp på en "rullende landevei"?, og fikk ut en masse målinger. Tok ikke lang tid, og kostet litt over en hundrings. 

Ofte lettest å bare få en kyndig til å finne ut problemet. Utrolig kjedelig å bruke tid og penger på å bytte en masse deler, hvis problemet enda er der etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...