Gå til innhold

Min 1994 E34, Foringer og vannventil S3


 Share

Anbefalte innlegg

Fikk tatt en liten økt idag :)

Monterte blant annet "nye" baklykter, kjøpte brukt fra koed. De hadde dessverre bare venstre baklykt med hvit blink som brukt originaldel, så høyre ble uoriginal. Det angrer jeg på nå, for den passer ikke helt 100% og blinkglasset er litt annen farge :( Jaja, bedre enn de lyktene som var, får ordne meg en original etterhvert på høyresiden og.

Byttet og listverk under alle dører, det trengtes virkelig! Har ikke byttet under skjermer da begge skjermer skal byttes iløpet av våren/sommeren, så tar det da.

Så litt på sentrallåsen, den virket ikke fra førerdøren. Åpnet dørtrekk og fuktsperre, rørte litt på noen stag og vips så funket den! Blir å ta ut dørhåndtak og låsekasse for å smøre opp og gjøre rent, var mye gammelt fett på mikrobrytere, alt av stag osv.

Til slutt fylte jeg flytende radiatortett på kjøleanlegget (ikke pulvertypen som tetter kjølesystemet) så jeg får kjørt bilen litt rundt omkring, kjedelig at den skal stå å snø ned på jobb.

Fikk og en ny shadowline list innvendig til passasjerdøra siden denne var skadet og nytt høyttalerdeksel da det er skrudd større høyttalere rett i de som står i bilen. Monteres plutselig :)

 

 

DSC_0507.JPG

DSC_0508.JPG

DSC_0509.JPG

DSC_0510.JPG

DSC_0512.JPG

Endret av Kennethe34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader å mye bedre det ble med andre baklykter.

Det du gjør der med hele og fine gummilister,løfter helhetsinntrykket masse.Blir liksom "hel" ved.

Liker sånne detaljer du holder på med . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på gamlejobben å bestilte litt deler idag :)

Bestilte ny vannpumpe, termostat, termostathus med pakning, bunnpannepakning, oljefilter, o-ring til peilepinne og pakning til oljenivåsesensorpluggen.

Bestilte og en ny radiator, ble Nissens fra GS, resten er originaldeler. 

Blir sannsynligvis ikke montert før til neste uke, skal bli godt å få motor og kjølesystem tett så jeg tør å bruke bilen litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nå fått byttet radiator, vannpumpe og termostathus :)

Når jeg var ferdig å skru og hadde fylt kjølevæske + spylt motorrommet lot jeg bilen stå ett par minutter på gulvet, la så merke til at det drypper kjølevæske fra motsatt side av der lekkasjen var..

Viser seg at nedre radiatorslange har takket for seg, kanskje ikke så rart etter 22 år og over 300.000km. Hadde jeg vært lur så hadde nye slanger også vært bestilt i første omgang. 

Bestiller iallefall nye slanger imorgen, når jeg får tid å bytte de er litt usikkert :P

Hvis noen vet av noe bra deler så si gjerne ifra, er på utkikk etter innstegslister som ser bra ut samt alle plastlister på dører og skjermer, mine er noe bananformet.

Legger ved noen bilder fra helgas jobb.

DSC_0557.JPG

DSC_0558.JPG

DSC_0559.JPG

DSC_0560.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet radiatorslanger idag, fylte på kjølevæske og oppdaget at det fortsatt lekker rett ved nedre slange..

Etter litt nøyere inspeksjon ser jeg at lekkasjen kommer fra en støpeskjøt i plasten i radiatoren, så er vel bare å reklamere å få bestilt opp en ny..

Kjedelig at jeg aldri skal få brukt bilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med sånne nedturer.

Oppturen er når du får fikset dette ,da er alt det vonde glemt og du koser deg:). 

Forøvrig vil jeg si at disse modsa du har gjort som baklykter og lignende ,løfter bilen mange hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sveigis skrev:

Kjedelig med sånne nedturer.

Oppturen er når du får fikset dette ,da er alt det vonde glemt og du koser deg:). 

Forøvrig vil jeg si at disse modsa du har gjort som baklykter og lignende ,løfter bilen mange hakk.

Ja det blir kjedelig når det er feil med de nye delene, kjøpte jo ny istedenfor brukt radiator for å unngå lekkasjer hehe.

Første turen når den er i orden så er alt glemt :) 

Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det festlige oppi dette er at det ikke var de 22 år gamle slangene som var problemet likevel :P Typisk E34, laget for å vare "evig"

Hehe, ja sant det! De lager ikke biler med slik kvalitet lengre dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kan nå meddele at bilen lekker ikke kjølevæske lengre :)

Byttet til ny radiator nr2 på torsdagen og har brukt bilen siden da, er herlig å kjøre E34 igjen!

Legger ved ett par bilder, dessverre skitten på alle pga snøsmeltinga vi har her.

La også på sommerhjul idag, må få kjøpt nye senterkopper til de.

DSC_0582.JPG

DSC_0583.JPG

DSC_0585.JPG

DSC_0586.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaksen fortsetter, viser seg at sommerhjulene subber i fjærbeinet foran.. Det er heldigvis ikke snakk om mye, så mulig det holder med en 3mm eller 5mm spacer, flott at man blir opplyst om slikt når man kjøper bruktbil :)

Forøvrig er det ikke noen krise da vinteren kom tilbake her oppe i nord, så bilen blir stående 1-2 uker i påvente av vår. 

Organiserte alle kvitteringer jeg har og fikk med bilen i en perm idag, tror dette er den best dokumenterte bilen jeg har hatt!

Kvitteringene stammer helt tilbake til 98 da bilen ble tatt inn til Norge, det er servicer, rep, serviceskjema, pkk, deler++

Gøy å ha hele "historien" til bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har skjedd litt her siden sist. 

Utsetter nye sommerfelger da jeg velger å prioritere andre ting istedenfor, så fikk tak i noen billige 16" Hankook Ventus og la over på vinterfelgene. 

Spylte så bort den stygge sorte plastidipen og da var plutselig ikke felgene så stygge lengre :)

 

Har også sett litt mer på varmeapparatet som kun går på full varme, kløyvet bryterpanelet og kontrollerte printplate osv for brudd/skader, finner ingenting galt her. Var bare å rense å montere sammen igjen. 

Blir nok bytte av vannventilen, skal prøve å åpne den først for å se om den går an å berge, ikke uvanlig at stemplene ruster feks. 

 

Har også byttet bunnpannepakningen, underveis i jobben så jeg at toppdekselpakning, oljepåfyllingslokk og oljefilterhuspakning er noe svette, så dette må også byttes. 

Med min flaks var det såklart en liten sprekke i bunnpannen i tillegg, pusset pannen grov og limte over med karrosserilim, skulle dette vise seg å ikke holde blir jeg å legge kjemisk metall over sprekken. 

Var ingen tvil om at pakningen trengtes å byttes, så gjorde ikke jobben for ingenting i alle fall :)

Ellers så kjører GS supertilbud nå frem til 17. Mai, så da ble det bestilt litt av hvert: 

31121141098 Kasterstag E-34 h.s (LMI) Ny 1 789,08 789,08
32211135668 Indre/ytre styreledd E-28/E-34/32 Ny 2 357,11 714,22
11120034107 Toppdekselpakning M50/52 09/92-09/95 (Febi) Ny 1 229,32 229,32
11127509328 Oljepåfyllingslokk (Original) Ny 1 120,75 120,75
11121437395 Gummiforing toppdeksel (Original) Ny 13 13,95 181,35
SEE34SU15N020/1 Senkesett m/dempere E-34 Sedan 518,520i 35/30mm 10/92-- Ny 1 2 218,79 2 218,79
PFF5-601 Powerflex kasterstag E-34 Ny 2 344,08 688,15
82199404281 Baklykt E-34 h.s hvit blink Ny 1 494,76 494,76
31121141097 Kasterstag E-34 v.s (Febi) Ny 1 789,08 789,08
11421719855 Pakning org N oljefilterhus (Original) Ny 1 65,80 65,80
24701138427 Girkassegummi E-36 M50 v.s - 04/93 (Febi) Ny 1 97,01 97,01
24701138428 Girkassegummi E-36 M50 h.s - 04/93 (Febi) Ny 1 97,01 97,01
PFF5-310-23 Powerflex Stabforing E-34 fram 23 mm Ny 2 115,31 230,62

 

2218,- Kr for supersport senkesett med dempere var for billig til ikke å bestille, demperne og fjærene mine er noe slitne uansett (krenger en del) så skal bli godt å få dette på.

Ellers har det tidligere vært montert kasterstag fra koed av billigste sort, disse tåler IKKE Norsk klima! Mansjettene smuldrer opp og kulen ødelegges etterhvert, anbefaler ikke å kjøpe koed sine billigste understellsdeler, har sett dette tidligere på endeleddene og parallellstagene deres også. 

Endeleddene mine er fra biltema og rustne som fy, da bytter jeg de like så greit siden jeg må ta en forstillingskontroll uansett når alle disse delene er byttet :)

 

Når alt dette er byttet/montert skal jeg bytte forskjermer er planen, begge som står på nå er noe rustne og den ene er full av bulker.. 

 

Er forresten plass til hundebur i baksetet på E34 også, orka ikke å kjøre XC70'n så da fikk hunden være med en tur i E34 :D

Legger ved noen bilder: 

 

DSC_0688.JPG

DSC_0689.JPG

DSC_0690.JPG

DSC_0691.JPG

DSC_0692.JPG

DSC_0693.JPG

Snapchat-4938144960108838781.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...