Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter alt jeg har lest om diesel, havari og servicesykluser så ser det jo ut til å være ekstra viktig med hyppigere oljeskift. Bytt en gang i året om du kjører 12-18k. Man kan vel sette opp slik at bilen ber om dette en gang i året?

Mine biler får service/oljeskift konsekvent en gang i året. Den ene går ca 12k (2013 MINI) og den andre 5-6k (2006 Z4). Begge er bensinbiler.

Skrevet

Du har digital serviceplan, vet ikke om hvem som helst kan sende serviceprotokollet til servern? 30.000km service er skandaløst langt, og jeg har anbefalt min svigerfar og ta minst et oljeskift i mellom. Dette gjør vi selv og kvitteringer legges ved som dokumentasjon. Ser like bra ut i mine øyne om bil-mappa er fullt av kvitteringer og fine dokumentasjoner på hyppige servicer/reprasjoner. 

Man Kan stille serviceintervallet ned ja. 

Skrevet (endret)
On 22.2.2016 at 7.52, awt skrev:

Er det et problem? Så lenge man ikke skriver at man er et autorisert bilverksted, eller forfalsker noe, ser jeg ingen problemer med det.

Et problem? Vel, det kommer vel anpå hvor ny bilen er, hvem neste kjøper er og om vedkommende tror på at du faktisk har gjort servicene du påstår. I tilfellet med Fredrik`s gamle e34 hadde jeg et lite glimt i øyet da jeg skrev.

Det er kult med et utfyllt servicehefte, men da med verkstedstempel i mine øyne. Hadde vært god nok dokumentasjon og bare lagt med kvitteringer.Innimellom intervallene som er stemplet fra før i boka. Kanskje neste eier vil fylle opp boka med verkstedhistorikk selv? Istedet for en garasjemekkers "garanti ut døra historikk" på en bil til 200.000,- f.eks..

Spørs om jeg som entusiast ville kjøpt en f.eks m3, uten noen som helst annen dokumentasjon enn din håndskrift. Bilen kan være like god den, bevares. Kanskje en som kjenner deg og VET at du har pleiet bilen godt tør kjøpe den og betale det du krever, tror ikke at dette gjelder alle. Da gjelder kun verkstedpapirer.

Folk flest er nok usikre ved bilkjøp og ser kun etter dokumenter og evt NAF tester ved kjøp.  Så har man en kostbar bil så bør man vel kunne fremlegge god historikk som kan dokumenteres. Er nok ikke så farlig ved en gammel bil til 10-15.000,- skal si meg noe enig der.  

Endret av bmwmann24
Skrevet

Jeg ser for meg den gjennomsnittlige (nyere) Toyota-kjøper vil være småskeptisk til at andre enn forhandleren har skrevet noe i servicehefte. På BMW og andre "entusiast"-merker tviler jeg på at veldig mange vil se på dette som noe negativt så lenge de vanlige servicene er følgt opp i tillegg.

Når det gjelder f.eks. en M3 som nevnt så kan man jo vri det flere veier. Det kan jo være selger rett og slett ikke stoler på nok på verkstedet (det er ikke alltid disse heller gjør en veldig god jobb), og heller ønsker å pleie "hjertebarnet" sitt selv, slik at han har kontroll over produkter og hvordan ting er gjort.

Om det er helt krise at en bil som ellers er bra på grunn av at eier har skrevet inn et ekstra oljeskift eller fem i serviceheftet får man heller finne seg en annen.

• 2 weeks later...
Skrevet

Hopper litt på denne tråden da den passer litt hva jeg er etter.

Skal til å skifte bakbremser nå på min 123d, er det mulig å skifte dem selv og gå inn til bmw for et stempel på jobben er gjort eller er det kun om dem gjør jobben der?

Ville dere skiftet selv og skrevet i boka uten stempel eller levert inn?

TS må gjerne si ifra om jeg skal slette :)

Skrevet

Jeg tviler på BMW stempler på noe de ikke har gjort selv, og det forstår jeg veldig godt.

Jeg hadde skiftet selv uten problem (noe jeg forøvrig nylig har gjort på begge bilene). Har ikke skrevet dette i boken, men har forsåvidt heller ingen betenkeligheter med å gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...