Gå til innhold

BMW 5 -E39 riktig for meg?


Stalthy
 Share

Anbefalte innlegg

20 år gammal gutt som vurderer innkjøp av en e39 sedan. Har noen spørsmål som gjør at jeg er veldig usikker på om biltypen er den riktige for meg. Det første jeg lurer på er hvor mye bruker en 150/170 hk automat på mila? Både landeveis og by. Relativt viktig kriterium for meg. Særlig siden jeg har en pjokkete Polo fra 96... Noe annet som jeg og lurer på er hvor pålitelige er dissa? Sett Dekra at de er litt bedre enn gjennomsnittlig. Hvor mye vedlikehold og hva slags er "nødvendig"? Ideelle hadde selfølgelig bare vært om en måtte skifte bremseskiver, olje og filter en gang i blant. Neste spørsmål er hvor langt burde den ha gått? Ønsker som nevnt relativt problemfritt vedlikehold, tenker da at hvis bilen er EU ok og utført alle servicer så burde det ikke være så mye? Burde man kjøpe en som har gått 100K? 150k ok? 200k? Etc. Altså hvor lenge holder dissa? Og det aller siste, hva er en e39 verdt? Ser at det er veldig sprikende priser. Har lyst på en sedan i sort, soltak og automat er fordelaktig og med den minste motoren. Skal brukes til å komme seg fra a til b komfortabelt og kun kjøres i lovlige hastigheter. Ikke nevneverdig opptatt av 0-100 tid eller senk og m-styling.

Takker for alle svar. Hvem vet, kanskje det blir en bimmer til her inne.

 

Glemte dette. Lite utstyr er egentlig ikke noe problem. Tenkte å lære meg å gjøre noen mindre modifiseringer på denne bilen. Så e38 seter, elektrisk klima hvis det ikke er, klappbare speil og slikt. Men xenon, er det lett å ettermontere? Mener da lovlige orginal xenon med høydejustering

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bensinsekserne er relativt tørst,  og det er ikke mye forskjell på 520, 523 og 528. Min gamle 528 klarte 0,83 på langkjøring,  noe jeg også klarer med min 540 nå. Sekserne er litt snillere på bykjøring,  men kan vel fort bruke 1- 1,2 liter mila. Hvis du ikke er opptatt av lyd og fart,  men drivstofforbruk bør du vurdere 520d. Går vel like bra som en 520i. 

Vanskelig å finne e39 som har gått mindre enn 200k km.  Har ofte vært brukt som familiens bil nr. 1, og de får ofte mange kilometer. Du bør gå etter en bil som er i god tilstand,  og ikke se deg blind på km. Servicehistorikk er bra. EU kontroll trenger ikke å si så mye om tilstanden.

Relativt driftsikre biler mener jeg. Problemene jeg har hatt er ofte forbundet med sensorer og elektronikk. Se også opp for rust! Du bør nok legge av litt flere penger til vedlikehold og verkstedbesøk enn du gjør med din nåværende bil. Greit å kunne skru litt selv hvis du har mulighet.

Du kan få e39 til alt fra 10000 og oppover. Jeg mener de fine eksemplarene med godt vedlikehold kommer fra 40-50000 kr og oppover,  avhengig av årsmodell. Men det går selvfølgelig ann å gjøre et kupp :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte rundt 40 ja. Ang kupp så jeg en i bodø til 35. 150,000, automat og lite synlig rust (fra bilder). Synd at den ble solgt så fort. Etter litt googling har jeg kommet frem til at en 520d bruker ca 0.6 på blandet. Ok i mine øyne, den andre som jeg ser på som er en e46 116 bruker nærmere 0.7. Da får vi krysse fingra for at en 520d sedan kommer! Ingen automat men man kan vel ikke få alt her i verden. Men hvordan er det med disemotorer? hvilket turtall skal de helst ligge på for mest mulig økonomisk kjøring? Er diselmotorer mye mer vedlikehold enn bensin eller hva er det bensin vinner på? Ser ikke helt fordelen med bensin hvis disel bruker mindre og er like pålitelig så må jo være noe...

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

e39 har mer komfort og luksus enn en e46, og etter min mening får du mer for penga hvis du velger en e39. Personlig har jeg ikke mye erfaring med dieselmotorene, men alle motorene som står i e39 skal være gode motorer, som holder lenge med godt vedlikehold. Dieselmotorene er utstyrt med turbo, som er en dyr del å bytte, og som kan ryke. Finnes mange her på forumet som vet mye om diesel.

Det er mange synspunkter på hva som er best av bensin og diesel. Bensinsekserne til BMW er jo kjent for å være fantastiske motorer, turtallsvillige, fin lyd og silkemyk gange. Det samme kan ikke sies om en dieselmotor, men de har som nevnt lavere forbruk, og de er ofte lett å trimme for å få ut mer effekt billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp diesel, så blir du garantert fornøyd så lenge du styrer unna 520d (Hei Gabz), den har en "drittmotor" - dvs,  vanskelig å skru på i forhold til sekserne ;) Har selv hatt 2 e46 og 3 e39 på 4 år :lol: og må si at E39 er mer bil for pengene! 

 

 

EneE46'en jeg hadde. Les tråden ;)

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve å få svart på alle sammen. 

KasperR: Hvor mye koster turbo? Når pleier disse å ryke? På saab 9-3 mener jeg å huske at disse røyk på rundt 150-200k. Samme her og? Tenkte å sette opp regnestykket med diselinnsparing - pris for turbo og se hva som er mest lønnsomt. 

Var en til som sa noe ang forbruk men virker som om han har slettet kommentaren. Men ja forbruket er litt vesentlig, har regna på det og funnet ut at forskjellen er mer enn 500kr mnd.

 

Shattered: Herregud hvor mye feil det får vært med en bil a. Kjenner jeg ble tvilsom til e46 nå. Hvor langt hadde den gått a? Høres ut som om den burde blitt skrota fra første øyeblikk omtrent. Et slikt prosjekt vil jeg ikke ha. Lat bil er ikke noe problem for meg. For å si det sånn så er ikke den nåværende bilen noe fartsmonster. Helt greit og trenger ikke noe bedre 0-100 tid men kunne tenke meg at den bråkte mindre ved høyere hastigheter (90-100 kmt). Altså lavere turtall. ang motor: Med drittmotor så mener du kun vanskelig å skru på eller hva er eller som er dritt med denne? Hvordan er den vanskelig å skru på? Tvilsomt at jeg kommer til å skru noe særlig på motor. Har lyst til å lære litt grunnleggende skruing men ikke så store forventinger med det første. 

Forresten hva heter sånn tralle til å ligge på under bilen på norsk? Vet bare om det engelske ordet (creeper).

BS7DJ3N9140light11111111111111111.gif 

 

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det bare var å bytte toppdekselpakning på verkstedet til kompisen min og kjøre,  men var ikke så enkelt. Gabz her inne kjører 520d sedan, han er kjempefornøyd,  og hans ligger mellom 0,4-0,6 på mila. Min 530d ligger på 0,69 ca, og jeg er veldig fornøyd med bil og forbruk. Gabz' forrige 520IA brukte mellom 1-1,2l på mila :P så er litt forskjell på minste dieselmotoren og bensin. Men M47d20 er noe dritt å skru på, sekserne er enklere ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si eksakt hva det koster å få byttet turbo på en e39, men på en e60 525d vi har så kostet det rundt 18000kr. Dette var da på verksted,  og vil tro det vil være i nærheten. Kostnaden bare for ny turbo er relativt høy, men det avhenger av om man bruker ny orginal turbo eller en overhalt en.

På vår røk turboen på 80k, samt igjen på 120k, selvom bilen er godt fulgt opp med servicer. Dette ser jeg på som uflaks,  men det var heldigvis under garantitiden.

Turboen er egentlig noe som kan ryke nårsomhelt,  men har hørt folk som har kjørt over 300k på orginal turbo i en e39 også. For at en turbo skal vare lenge er det viktig å ta regelmessig oljeskift,  samt påse at veivhusventilasjonen blir byttet nå og da. Hvis denne går tett,  kan turbo havarere. Mer vet jeg egentlig ikke,  og det er nok mange andre her som har bedre kunnskaper på området.

Du kan også tenke slik at hvis du kjøper en diesel manuell, så utelukker du feil på automatkasse. Jeg ser på manuelle kasser som mer robust,  og mer holdbar enn automater. 

Tror diesel kan passe deg greit,  om du ikke er opptatt av de fordelene en bensinsekser gir ( gange, turtallsområde og lyd osv.) En diesel har fordelen av lavere forbruk, og godt med dreiemoment, som vil gjøre at den føles sterk ut. E39 er bra støyisolert,  og cruiser fint på motorveien. En helt annen bil enn en polo. Anbefaler deg å prøve en :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, KasperR skrev:

Jeg kan ikke si eksakt hva det koster å få byttet turbo på en e39, men på en e60 525d vi har så kostet det rundt 18000kr. Dette var da på verksted,  og vil tro det vil være i nærheten. Kostnaden bare for ny turbo er relativt høy, men det avhenger av om man bruker ny orginal turbo eller en overhalt en.

På vår røk turboen på 80k, samt igjen på 120k, selvom bilen er godt fulgt opp med servicer. Dette ser jeg på som uflaks,  men det var heldigvis under garantitiden.

Turboen er egentlig noe som kan ryke nårsomhelt,  men har hørt folk som har kjørt over 300k på orginal turbo i en e39 også. For at en turbo skal vare lenge er det viktig å ta regelmessig oljeskift,  samt påse at veivhusventilasjonen blir byttet nå og da. Hvis denne går tett,  kan turbo havarere. Mer vet jeg egentlig ikke,  og det er nok mange andre her som har bedre kunnskaper på området.

Du kan også tenke slik at hvis du kjøper en diesel manuell, så utelukker du feil på automatkasse. Jeg ser på manuelle kasser som mer robust,  og mer holdbar enn automater. 

Tror diesel kan passe deg greit,  om du ikke er opptatt av de fordelene en bensinsekser gir ( gange, turtallsområde og lyd osv.) En diesel har fordelen av lavere forbruk, og godt med dreiemoment, som vil gjøre at den føles sterk ut. E39 er bra støyisolert,  og cruiser fint på motorveien. En helt annen bil enn en polo. Anbefaler deg å prøve en :-)

Det er litt kjipt å sitte på detta forumet mtp på lommeboka. Her blir man fort motivert til å kjøpe. motorlyd er kanskje det minst viktigste for meg, siden jeg bruker høreapperat høres det ikke like deilig ut som for vanlige folk så foretrekker helt stille kupe. Da skal jeg holde utkikk etter en 520d da. Synes turboen din måtte skiftes relativt ofte men det er vel som du sier at du var maksimalt uheldig. Er det noe spesielt utstyr som man burde ha her som ikke er mulig å ettermontere? får håpe at de som er 520d er de som ligger lavest i pris sammenlignet med sterke motoriseringer. Vil da nesten anta det. Tenkte å se etter en på rundt 100-150k merket, er dette mulig til rundt 40k? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbo har sjelden en fasit på når den går i stykker, men som nevnt over. Regel messige oljeskift og passe på at veivhusventilasjon er i orden hjelper meget, selv bruker jeg alltid å la turboen stå å "kjøle" ett par minutter etter endt kjøretur. Uansett hvor langt eller kort jeg har kjørt. Og bilen min har nå gått 223k km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Stalthy skrev:

 Er det noe spesielt utstyr som man burde ha her som ikke er mulig å ettermontere? får håpe at de som er 520d er de som ligger lavest i pris sammenlignet med sterke motoriseringer. Vil da nesten anta det. Tenkte å se etter en på rundt 100-150k merket, er dette mulig til rundt 40k? 

Om du får en 520d med under 150 000 km på telleren (relativt sjeldent uansett) til 40k eller under har du gjort et kupp, så det er litt tvilsomt spør du meg. Må vel kanskje opp i 50-55k for å vær realistisk. Av utstyr som er kjekt å ha så er det vel verdt å nevne skinn, pdc, el-klima og multifunksjonsratt.

Endret av Poppy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nyeste E39-en du får tak i er antaglivis en 2003 modell, disse er 13 år, de fra 1996 er faktisk 20 år. Når en bil er i den alderen så er det ganske vanlig at (små)ting begynner å ryke. Skal du holde en gammel bil i relativt god stand så vil det koste en del i vedlikehold. Det er greit å ha i bakhodet både kostnader som garantert kommer på løpende bånd (olje motor/kasse/diff, kjølevæske, filtre, multireim, pærer, dekk etc), samt ting som kan plutselig bli aktuelle pga alder og slitasje: dempere, foringer, stag, termostat, vannpumpe, bensinpumpe, bremser, bremserør, håndbrekkopplegg, eksosanlegg som har rustet, sensorer på motor, sensorer alle andre steder og etc.

E39 er for all del gode biler, men i den aldersgruppen de befinner seg i nå trenger de ofte en del pleie for å holde seg i form. På generelt basis så vil jeg kanskje si at det muligens hadde vært lurere å spare opp til noe litt nyere, kanskje en E90 eller en 1-serie. Disse er ikke så dyre lenger, men til gjengjeld nyere konstruksjoner.

Det du hadde bilde av kalles ganske "rett frem" for et liggebrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 motorene (bensin/m54) har jeg hvertfall lest at skal være ganske driftssikre. Har selv en 520i som er kjørt 240k ca. og den holder seg fremdeles relativt bra. Et par sensorer som tar kvelden når årene begynner å dra på (kam sensor f.eks), men er noe du kan bytte selv. Er en del her inne som har e39 som er kjørt over 300k, så så lenge bilen ikke er skamkjørt, så holder de lenge. 
Ikke verdens værste bil å sku selv på, mange videoer og guider på youtube, bimmerforums og her inne. Du nevne f.eks bremser. En skiftenøkkel og en umbrako så bytter du klosser og skiver på en time. 

Mye bil for pengene, og utrolig god komfort. Bruker litt mer bensin enn en Polo, men kjører du fint, så holder du deg lett under 1L per mil.

Må også si at automat kassen på e39 er helt fantastisk. Vet at mange her inne hater Autolat kasser, og har kjørt mange elendige automater selv også, men ble positivt overrasket når jeg fikk e39 automat. Glatt i overgangen mellom gir, og "kick-down'en" girer ned og ruser opp motoren akkurat slik jeg vil. 

Endret av ErRihm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg redd for kun 1 ting ved evt kjøp av E39 og det er rust. Det er en kjennsgjerning at de ruster, spesielt dører og kanaler.

Hva med å kjøpe en E60 om du absolutt skal ha 5-serie? De ruster så og si ikke, slik vi vet nå. Og det er samme motor som i E39 med 170hk bensin, samme girkasse, men en hel del nyere bil, på godt og vondt.

Da må du ut med fra 85k slik det er akkurat nå på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...