Gå til innhold

reservehjul på boks , vibrasjon i bilen etterpå


jcvold
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde at ett av mine piggdekk lakk luft med ujevne mellomrom. av og til gikk det uker med samme lufttrykk, andre ganger var det flatt etter et par dager . Da jeg kom fra jobb og fant hjulet flatt i p huset på Gardermoen , kjørte jeg i det en boks med "reservehjul på boks" som man får kjøpt på de fleste bensinstasjoner. jeg fulgte oppskriften,tømte innholdet inn i dekket, kjørte 5-10 km, slapp ut all lufta for så å fylle det igjen. Og dette hjalp.Dekket ble tett.

Men etterpå når jeg kjørte i hastigheter 70-90 km/t vibrerte bilen voldsomt. i 110 sona og i 50 sona er det helt fint, men ellers rister det. noen som har en forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger seg i en klump og lager ubalanse. Sånt er etter min mening nødfiks, bør få vrengt av dekket, gjort kordene rene og få vekk tettestoffet.

Mulig det forsvinner med avbalansering, men synest ivertfall det er ei dårlig løsning alene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skummet er jo bare lim som legger seg som en tynn hinne inne i dekket , har aldri opplevd ubalanse etter bruk av slike bokser, har du sjekket så ikke du har mistet noen vektlodd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ligger seg ikke bare som en hinne i dekket. Alt som blir overflødig blir liggende som veske i dekket og vil veldig ofte lage ubalanse. Som skrevet tidligere her så er disse boksene beregnet som nødløsning for å kunne kjøre bilen til verksted og ikke en langvarig løsning. Kjør bilen til et dekk verkstedet så fjerner de dette og reparerer dekket for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen at man skal kjøre med dette over tid nei. Sitat fra Vianor:

Det er en nødløsning. Vi har sett en rekke eksempler på at eiere har fortsatt å kjøre, og at skaden er blitt langt større enn den opprinnelig var. Kommer du deg på et verksted, kan dekket demonteres, skummet skylles av og skaden repareres. Da vil du normalt slippe unna med en utgift på noen få hundrelapper i stedet for å kjøpe nytt dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en smell en gang, glemte reservehjulet hjemme og punkterte 30 mil hjemmefra....Så forsøkte med dekkskum etter oppskriften kl 01.30 på natta.  Det positive - skummet tettet lekkasjen. Det negative - ENORM ubalanse over 70 km/t. Så jeg kjørte 30 mil hjemover på nattestid i 65 km/t med armen i vinduskarmen mens jeg hørte på P4. Var hjemme utpå morrakvisten en gang, og det er og blir eneste gangen jeg kjører uten reservehjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...