Gå til innhold

OEM felg/ dekk til 1992 525i E34?

Gjest M50B20
 Share

Anbefalte innlegg

Prolog: Først og fremst, blir dårlig norsk i denne posten pga jeg har lett etter fasiten selv ei stund uten å finne noe særlig, så jeg bare skriver dette fort for å få et svar slik at jeg har det notert bak øret til jeg da senere skal få satt dette ut i livet. Før noen spør om alderen min, jeg er 25 år :) 

Hei, jeg har surfet nettet ei stund nå, på leting etter en grei bil som kan møte de fleste av mine krav, og kanskje jeg har funnet en.. Se topic

I den forbindelse så lurte jeg på om noen her kan fortelle meg hva som er OEM specs på felger/ dekk til denne?

Vil det funke med 15x6+20 - 195/65/15 eller 15x7+20 - 205/65/15? Og ang feks 15Jx7 så aner jeg ikke hva "J" betyr så droppet den..

Og oppgraderinger da, så lenge hjulene sitter "flush" uten spacers, og det er litt klaring mellom dekk og hjulbrønn på OEM fjæring.. Og ikke rubbing osv

Lånte et bilde fra nettet for å demonstrere hvordan jeg ønsker at det skal se ut.. Altså ikke de felgene, men at bilen skal "sitte" omtrent slik;

BMW_Series_5_Old_Model_red_vr.jpg

--

Jeg har ikke hatt BMW tidligere da, så i den forbindelse har jeg noen tilleggsspørsmål;

Som at denne kan vel også, som andre eldre biler, kjøres på semi-synt. 10w-40? Og oljepluggens thread, er det 12x1.5? Skifte hver 10.000km/ 6mnd

Og kjølevæske til disse bilene, er det noen  spesiell type man bør bruke? Regner med det er rød men just in case..

Også flushing av kjølevæsken da, any tips her? Ser det bør gjøres hvert 2. år, så får vel gjøre det når jeg kjøper bilen for å være sikker kanskje..

Endret av M50B20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de dimensjonene skal funke bra. Kjører 15x7 på min med 195/65R15 på min på vinterhjul, ser helt fint ut. Er vel faktisk dette som er standard dimensjon på disse bilene.

Når det kommer til olje anbefaler jeg (og mange andre med disse motorene) å bruke Castrol Magnatec C3 5W-40 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ang kjølevæske så ser jeg at det er mest anbefalt å bruke "BMW blue coolant" så koster vel deretter..

Og distilled water? Har aldri vært borti destillert vann før :P

Bør visst blandes 50/50 ser jeg..

Endret av M50B20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Destillert vann/batterivann får du på bensinstasjoner. Rent vann uten salter, mineraler osv.= mindre korrosjon og/eller belegg. 

Kan bare bruke vanlig blå kjølevæske også. Tommelfingerregel (i Sør-Norge, i hvert fall) er 50-50 blanding med vann og konsentrert kjølevæske, men flaskene pleier å ha en skala med blandingsforhold og hvilken temperaturer den da blir egnet for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen, much appreciated.. jeg har bare noen få spørsmål til;

1. Hva er thread pitch på oil drain plugen? M12x1.5? (Jeg spør siden det noen steder står M20x1.5....)

2. Tennplugger til M50.. Funker NGK BKR6EP-11?

3. Ang hjulmuttere/ hjulbolter, der går det i M12x1.5 men det er bolter som er tingen? Noen som har en eksempel-link?

4. Andre væsker til bilen jeg bør vite om? Jeg mener, som er unikt for M50 feks?

Endret av M50B20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen som har forslag til alternative felger/ dekk som passer slik at bilen "sitter" omtrent likt som på bildet der, flush, med annen dim på hjulene?

Jobber med å wrap my mind around dette med felgdim, dekkdim, i samspill med offset :)

Slik som alternativ felg og dekkdim: 17x9+13 225/45 & 17x10+15 255/40? Vil det se greit ut, og uten rubbing?

Endret av M50B20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Gjest M50B20
On 6.4.2016 at 13.55, M50B20 skrev:

Takk for svar igjen, much appreciated.. jeg har bare noen få spørsmål til;

1. Hva er thread pitch på oil drain plugen? M12x1.5? (Jeg spør siden det noen steder står M20x1.5....)

2. Tennplugger til M50.. Funker NGK BKR6EP-11?

3. Ang hjulmuttere/ hjulbolter, der går det i M12x1.5 men det er bolter som er tingen? Noen som har en eksempel-link?

4. Andre væsker til bilen jeg bør vite om? Jeg mener, som er unikt for M50 feks?

Lurer fortsatt på dette..

On 6.4.2016 at 19.12, M50B20 skrev:

Og noen som har forslag til alternative felger/ dekk som passer slik at bilen "sitter" omtrent likt som på bildet der, flush, med annen dim på hjulene?

Jobber med å wrap my mind around dette med felgdim, dekkdim, i samspill med offset :)

Slik som alternativ felg og dekkdim: 17x9+13 225/45 & 17x10+15 255/40? Vil det se greit ut, og uten rubbing?

Og dette 8)

Greit å vite liksom.. Dere her har jo hatt BMW i årevis..

Jeg er helt ny på BMW når/ om jeg (forhåpentligvis) får skaffet meg en fin E34 snart..

Endret av M50B20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...