Gå til innhold

Kamakselsensor innsug E46 + et annet merkelig problem


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en BMW e46 2003 utgave er det vel, hadde egentlig tenkt å pensjonere bilen i våres, fordi det er så mye trøbbel med den. Men så fikk jeg litt ekstra med penger, så tenkte jeg fuck it, vi prøver å ha den som bil nr 2.

Jeg har det siste året vært plaget av EML lys og gul motorblokk. Jeg mister effekt, noen ganger så bilen stopper helt. Nødmodus altså, Noen ganger kommer lysene på og jeg mister effekt, men er ikke prolbem å komme opp i hastighet.

Jeg fikk for snart 1.5 år siden byttet gasspjeldet. Bilen var bra, men så kom våren og bilen begynte å fuske igjen. Veldig ujevn tomgang. Det "morsomme" var at det som regel bare vare å kjøre inn til siden. Stoppe og starte bilen på nytt så gikk lysene bort. Dog neste dag, noen timer eller faktisk talt minutter senere kom lysene tilbake, og det kunne også skje mens jeg lå i 60km/t og bare "cruiset".

Det enda mer morsomme er at fra høsten og til mars er det ingen problemer. Nå i april, er vi i gang igjen. Fukt? Jeg vet ikke, men bilen var som en drøm i hele vinter. Og det er 2 året på rad at bilen er fin i vinter månedene og dårlig i sommer/Vår månedene.

Jeg hadde diagnose på den for noen uker siden, og viste feil med kamakselsensor innsug. Er dette noe som kan stemme overrens med feilbeskrivelsene?

Hvor mye koster det å skifte noe sånt hos bavaria fks? 3000?

Skrevet

Kjøp OE sensor og bytt selv. Griseenkelt hvis du har interesse av å klare det selv da og spare 2-3 lapper..:) sikkert mange videoer på YouTube ..

Skrevet
19 timer siden, gullsakar skrev:

Kjøp OE sensor og bytt selv. Griseenkelt hvis du har interesse av å klare det selv da og spare 2-3 lapper..:) sikkert mange videoer på YouTube ..

Så vidt jeg vet så er det en stor jobb å bytte innsug kamakselsensor, hadde vært bedre hvis det var eksos. Av det jeg har lest på nett / sett på youtube.

Ser at ny sensor koster alt mellom 500 kr uorginal til 1100 kr orginal, så ja er jo mye pengere å spare. Men har bare fått intrykk av at det er en krevende jobb.

Skrevet

ja kjøp original..

stemmer at eksos er litt lettere å komme til men innsugssensor er heller ikke så vanskelig.

litt demontering og litt trangt.

men selvfølgelig det kommer jo litt an på hvor mye du har skrudd før og hva du tør prøve deg på.

Skrevet

Ikke kjøp kina sensor. Da kan man likegodt kaste pengene i dass og trekke ned. Kjøp original.

Stemmer bra med symptomene dette. Men sjekk også falsk luft med det samme du holder på. Om det er antydning til sprekker i slanger i forbindelse med luftinntak.

Skrevet

Hei igjen

Skal kjøpe orginal, setning med "så ja er jo mye pengere å spare" var ment på bytting selv mot verksted.

Liten oppdatering, snakket med Bavaria i dag og fikk svar på e-post:

"Hei, pris på bytte av del , samt inn på tester og slette adopsjoner og feil er kr 2454,- totalt. "

Er ikke dette forholdsvis rimelig? Fikk ikke noe papirer på det, men går ut ifra at jeg bare betaler dette nå, når de først har skrevet det. Kan vel ikke forlange mer nå, som de har sagt det skal koste 2454kr. Pleier bare å levere bilen fra meg, og betale, så har ikke brukt prisoverslag så mye.

Skrevet

Hvilken motor er det? 2500 kr er ikke så ille, men jeg har byttet to ganger på M52 og andre gangen tror jeg at jeg brukte i underkant av 20 min.

Skrevet (endret)

med den prisen ville jeg bare latt dem gjøre det. Jeg hadde gjort det selv men hvis du ikke er helt komfortabel med å prøve

deg så var dette nokså rimelig. (Bare sjekk at det er inkl moms) Pluss at de da tar diagnose etter byttet og sjekker at feilen er slettet. Men jeg tipper et BMW verksted bruker 20-30 minutter på jobben så de tar godt betalt. Men de driver tross alt butikk.. 

 

Endret av gullsakar
  • 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Hei igjen

Del ble skiftet denne uka og bilen er nå som en drøm å kjøre. Da blir den beholdt som bil nr 2, samt en bil jeg skal bruke til å lære meg mer om bil. Da interessen bare øker og øker. Den har vært med meg i snart 10 år, så føltes litt rart å bli kvitt den. Samt at vi fra tid til annen har behov for en bil nr 2.

Takker for hjelpen og tips folkens

 

Endret av henrikhoe
  • 3 weeks later...
Skrevet

Så var det feil igjen. BIlen har vært bra i noen uker, men før helga så var det tilbake. Bavaria sa at de kostandsfritt kunne diagnosere og feilsøke for å få dette problemet ut av verden. All honnør til dem.

Etter 2.5timer med feilsøking. De sier at det ligger en feil på gasspjeldet. Dette ble skiftet av et annet Bavaria verksted for 1.5 år siden, usikker på garantien. Har ikke så mye peil, men på prisoverslaget jeg fikk fra Bavaria der jeg var i dag, så står det skifte valvetronic motor, samt skifte topppakning.

Det virker jo litt rart, når det ble sagt det var gasspjeld. Jeg skiftet som sagt gasspjeldhus, men nå står det altså at "stillemotor" må skiftes. Er dette samme greia, hun mente at jeg kunne høre med det andre Bavaria verkstedet, men lurer på om jeg bare blir å selge den veldig rimelig som et prosjekt for de som liker å skru.

Hun skulle forøvrig ta kontakt med det andre verkstedet, så får vi se. Bare lei av å bytte en del, før så å bytte en ny, så en enda en osv osv.

Skrevet

Hvilken motor er det da? Valvetronic erstatter på en måte gasspjeld.

Skifte toppakning ut av det blå er iaf suspekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...