Gå til innhold

Alpina D10 BiTurbo m57 3,0d

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

On 20.10.2016 at 7.59, stig. skrev:

å spesielle deler ligger sjeldent lenge for salg her i norge, men her skal jeg være så knusende ærlig at majoriteten som liker og bygge opp gromme motorer styrer vel som oftest unna diesel.

Jeg mener din vurdering av markedet er direkte feil, og jeg har samme erfaring som Eirik. Et e34 M5 interiør betalte man gjerne 8-10k for. Nå selges slike ofte for en slikk og ingtenting, og de ligger lenge ute (de burde om noe steget i pris). M5 bremser og understell betalte man ofte grovt for før, mens jeg kjøpte e39 m5 kalippere som så omtrent ubrukt ut for 1500,- her for ei stund siden. Alpina motorer (bensin) var ofte svært ettertraktet før, men går nå ofte for relativt lite penger etter lang tid ute.

Majoriteten som bygger "gromme motorer" idag bygger ikke på Alpina eller Hartge i det hele tatt. De bygger s54 eller s62 med pustehjelp. Denne grensa har blitt flyttet så langt at det ikke lenger er noe poeng i å betale i dyre dommer for en 3,2 / 3,4 Alpina motor om du allikevel skal åpne den pga ladeluft.

Mao, de som fortsatt kjøper Alpina motorer er enten entusiaster som er ute etter akkurat dette, eller de som ser muligheten for en "original" og lovlig (kan godkjennes) motor som går betydelig bedre enn de vanlige, er litt spesiell, og samtidig kan brukes hver dag som en vanlig motor uten bekymringer. De vil gjerne også at alt skal passe bolt on og se originalt ut. For begge disse gruppene vil M57A / D10 være en interessant motor. Videre bør det være et "hot" alternativ for alle som har en bil med m57 (eller m47) og vil ha en effektiv oppgradering.

Dette markedet er dog som Eirik påpeker betydelig mindre nå enn før. Det er bare å se på hvilke priser slike deler gikk for før og i dag, og hvor lenge det ligger for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...
  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...