Gå til innhold

riktige dekk til felger med forskjellige dimensjoner


guffen2012
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, E.H.D skrev:

De stjernemerkede RFT dekkene er merket med *

 

RFT (Run Flat dekk) er det som fulgte med bilen og som nå skal skiftes ut. Noe som jeg egentlig ser fram til. Årsaken er at de oppleves stive. Det hjelper vel ikke at jeg har måtte kjøre med betydelig høyere lufttrykk enn foreskrevet. Årsaken er at dekkene sporer svært ubehagelig på Tromsø asfalten med "korrekt" lufttrykk.

Ser nå at av * merkede dekk, utenom RFT, finnes det kun en på dekkonline.com: Continental SportContact 3 E SSR 275/40 R18 99Y*. En gammel (?) dekkversjon til en saftig pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Continental dekk merket SSR (Self Supporting Runflat) er også et run-flat dekk. 

Det beste for deg er kanskje å skaffe seg 8" breie felger bak også, og gå for 245/45/18 på alle fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.H.D skrev:

Det beste for deg er kanskje å skaffe seg 8" breie felger bak også, og gå for 245/45/18 på alle fire.

Jeg er kommet til samme konklusjon.

Takk for tips på aktuelle felger. Det er ikke lett å spore dem da de ikke alltid har den unike (?) M350 benevnelsen. De fleste jeg har funnet så langt holder til rundt Oslo (jeg bor i Tromsø). Men bror min er på tur til Moss med bobilen så det kan ordne seg både med besiktiglese og transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår egentlig ikke helt problemet jeg.

Har du samme 245 dekk med samme profil foran og bak vil rulleomkretsen bli helt lik, selv om du har 8 toms bredde foran og 9 toms bredde bak.

Det eneste som vil skille, er at dekket vil bygge litt mere utenfor felgen på 8 toms, men det tror jeg du knapt vil se, da det kan strekkes ganske så mye.

 

Tror derfor jeg hadde gått for 245 både foran og bak, og beholdt de felgene du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Frankesen skrev:

Har du samme 245 dekk med samme profil foran og bak vil rulleomkretsen bli helt lik, selv om du har 8 toms bredde foran og 9 toms bredde bak.

Det eneste som vil skille, er at dekket vil bygge litt mere utenfor felgen på 8 toms, men det tror jeg du knapt vil se, da det kan strekkes ganske så mye.

 

Tror derfor jeg hadde gått for 245 både foran og bak, og beholdt de felgene du har.

Som jeg skrev tidligere er et av de lokale BMW verkstedene skeptisk til denne løsningen da de har funnet mye metallspon i fordelingskassen (?) på en bil som hadde valgt denne løsninga. Det er vel ikke usannsynlig at dekkene på en 9" felg vil bli "lavere" enn på 8" felgen.

En anne ting: Er kvaliteten på originale BMW felger til kr. 5-6000 per stk. bedre enn uorginale til 2-3000 per stk.?
Eller dreier det seg bare om utseende??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fire identiske dekk vil rulleomkretsen vil forbli lik, selv om felgene er bredere bak. Noe annet er rett og slett ikke mulig, og jeg tror BMW vil slite med å forklare "teorien" sin.

Originale felger er normalt av bedre kvalitet enn billig-felger ja, så om du er fornøyd med de du har ville jeg beholdt de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke det mulig? Med dekkstrekk på bakdekkene vil jo veggene skrå innover mens fremme vil de stå rett. I mitt hode vil det da bli litt mindre total diameter bak enn fremme. Om det vil utgjøre noe negativt harjeg ingen anelse om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkbanen er såpass kraftig at jeg tviler sterkt på denne vil "krympe" ved strekk (du kan selv prøve å få en tom teiprull til å få mindre diameter :)). Det er nok heller dekksidene som får belastningen ved strekk vil jeg påstå, og uansett så er jo ikke dette noe særlig ekstremt strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banen vil selvfølgelig ikke krympe. Men du må jo huske på at dekket hvor den ligger nedpå felgen vil ligge 2,54 cm lengre fra hverandre. En dekkside er jo like høy uansett. Men når den er skrå vil den jo ikke gå så langt ut fra felgen som en rett dekkside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er med på den, og noe må jo gi etter når man strekker, og her vil jeg tro dekksidene blir det svakeste punktet. Mulig ytterkantene av dekket vil gi bittelitt etter også slik at kontaktflaten mot veien blir noe mindre (neppe merkbart), men jeg tror fortsatt diameteren beholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg landet på 4 stk Hakka Black 245/45 ZR18. På de originale felgene: 8" forran og 9" bak. Årsaken til at jeg tok sjangsen på dette valget var at BMW forhandler BiliNord sjekket med BMW Norge uten å få innvendinger. BiliNord hadde selv levert samme løsning til et par andre BMWer uten at de hadde fått problemer. Jeg fikk ingen garantier men valgte likevel denne løsninga.

Når jeg ser på hjulene virker det som fordekkene, med 8" felger, skrår innover mot felgen. Dvs. at dekkene virker litt bedere enn felgen. Mens veggen på dekkene bak, på 9" felg, går rett ned.

Samtidig som verkstedet byttet til disse sommerdekkene gjennomførte de 4-hjulskontroll. Kamber bak høyre hadde det største avviket og hadde trolig medført at det sommerdekket var slitt ned på korden på innsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...