Gå til innhold

riktige dekk til felger med forskjellige dimensjoner


guffen2012
 Share

Anbefalte innlegg

Har en BMW 525 X-drive F10 2012 modell. Sommer felgene som fulgte med bilen (kjøpte den brukt i 2012, 1/2 år gammel) var 18"  med 8" bredde forran og 9" bak. Dekkenes dimensjon var 245/45 og 275/40 R18. Nå må jeg skifte dekkene da det ene bak er slitt sjevt og nede på korden.

Utfordringa er at 4 nye dekk til disse felgene koster ca. kr. 16 000. Jeg har nå tre alternativ:

1) Kjøpe 4 nye sommerdekk til kr. 16000 og trolig være nødt til å gjenta det om ca. 4 år.

2) Montere 245/45 også bak på de 9" brede felgene. Jfr. en dekklevarndør jeg har vært i kontakt med kan jeg gjøre det og spare ca. kr. 7000. En anne dekkleverandør har vært i kontakt med et BMW verksted og fått høre at det er ikke lurt: "Et eller annet system" som sørger for at X-driven fungerer korrekt vil lide (de hadde skiftet "et eller annet system" olje på en bil som hadde gjort det og fant mye metallpon i oljen). Altså: denne løsningen gjør at hjulene ikke får samme omkrets - noe som medfører at X-driven lider.

3) Bytte ut alle 4 felger, til f.eks. 8", og tilsvarende nye sommerdekk 245/45 R18. Totalpris ligger på ca. kr. 16 000 med MAK Bimmer felger og Nokia Black dekk..

Det er forøvrig et alternativ til: Kjøpe to nye 8" originale felger slik at jeg har samme dimmensjon forran og bak: Pris for to originale BMW felger 8": Kr. 10 500 etter rabatt. I tillegg koster 4 nye dekk ca. kr. 10000. Nå og ca. hvert fjerde år inn i fremtiden.

Spørsmålene er:

  • Er løsning 2) å anbefale?
  • Bryr man seg om det er 275 eller 245 bredde på dekken bak??  Er det virkelig verd + kr. 7000?
  • Bør jeg tørre å gå for alternativ 2)?
  • Hvilke dekk er å anbefale til denne bilen? I dag står det mellom Nokian Black og Continental Contisport.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg hadde gjort ville vert å bestilt time for hjulstillingskontroll.

Skal du ha annen dimensjon enn det som står i vognkortet må du holde tunga beint i munnen mtp rulleomkrets, selv små endringer bort fra originalt liker xdrive/generelt firehjulstrekk systemer dårlig mtp det somregel ender i at fremre og bakre aksling jobber mot hverandre, eller får spessielt mye tving når det slår inn. 

Hva står i dørkarmen eller instruksjonsboka på bilen?

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de dekkene bør være laget av gull...

Selv om felgene bak er bredere, vil rulleomkretsen forbli lik så lenge du har samme dimensjon på dekkene, men jeg hadde nok gått for 275 bak, hos en annen leverandør med litt mer normale priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen var inne på service i vinter. Hadde da kjørt ca. 40 000 km: Vet ikke om de da sjekket hjulstillinga. Jeg ringer og sjekker til uka. Dersom ikke må jeg nok gjøre det (slitasjen er på et av bakhjula).

I vognkortet er standard dekkdimensjon oppgitt til det jeg har på bilen i dag: 245/45 R 18 (8JX18 felger) forran og 275/40 R 18 (9JX18 felger) bak. Alternativt 225/55R17 (8JX17 felger) forran og bak. I tillegg til R 20 som er helt uaktuelt. Utfordringa med X-drive er vel rulleomkretsen forran vs bak: Da kan vel umulig nøyaktig samme felger og dekk forran og bak bli feil?? Jeg fikk tilbud på 8JX18 felger til å montere bak på bilen (samme som forran) fra lokal BMW forhandler.

Problemet med forskjellige dimensjoner på felgene forran og bak, og derved dekkene, er at dekkene da må være stjernemerket. Ettersom jeg forstår betyr det at omkrets er spesielt nøye sjekket slik at fordelingskassen (?) ikke skal ryke. Og stjernemerka dekk er dyrt. Michelin (tror det var Primacy 3) koster kr. 16500 for 2 stk.  245/45 R 18 og 2 stk. 275/40 R 18. De andre merkene (dersom de har stjernemerkede dekk i dimensjon 275/40 R18 overhode) jeg har fått pris på koster tilsvarende.

Egentlig er jeg mest skuffet over at BMW skal ha gullpris, kr. 10 500 ,for to felger i størrelse 8JX18. Er de virkelig produsert så mye mer presist enn MAK Bimmer som koster 7-8 000 for 4 stk.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i ALL verden skal du bestille dekk hos BMW??? Sjekk ut dekkonline.no, eller hør med andre dekksjapper.

jeg skjønner du vil ha bra dekk når bilen først er levert med det en gang, men det der er bare svindel. 

Michelin Pilot Supersport, som er ganske så bra dekk - 2500kr per stk. 4x2500=10000kr. Min erfaring er at om det er noe du trenger til bilen, IKKE kjøp det på BMW :) sparer masse kroner. Felger fra BMW er grisedyre, og mister 70% av verdien med en gang de er brukte. M-sport felgene til F30 koster 30++ nye, men lykke til og du får solgt de for 10k.

hør videre her på forumet, du finner sikkert noe mer info her :) 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hippopran skrev:

Hvorfor i ALL verden skal du bestille dekk hos BMW???

Det er ikke dekk men felger jeg har fått pris fra BMW forhandler på.

12 minutter siden, E.H.D skrev:

Hvilke felger er det du har? Ser det ligger 4 sett med style 350M på Finn.no til mellom 5000 og 10000. Dette er standard m-sport felgene. 

Jeg har M350 felger. Ser nå at det ligger 4 aktuelle felger med dekk på Finn til kr. 9 900,-. Har spurt selger om de er solgt. Ulempen er at selger befinner seg i Oslo og jeg i Tromsø. Tenker jeg skal ta meg en tur innom det lokale bilopphuggeriet å sjekke der også. PS: Finner man på nett hva biilopphuggeri har til salgs?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hippopran skrev:

hør videre her på forumet, du finner sikkert noe mer info her

Takk for innspill, hippopran. Å kjøpe usett i f.ek.s Oslo samt det praktiske med å få dem sendt til Tromsø virker ikke forlokkende. Akkurat nå er jeg innstillt på å beholde de felgene jeg har å finne best mulig dekk til lavest mulig pris til disse. Test i Motor kom opp med disse aktuelle dekkene for "sportslige biler" (vet ikke om det betyr X-drive):

  • Continental SportContact 5
  • Nokian Hakka Black
  • Dunlop SportMaxx og
  • Goodyear Eagle F1

TeknikRåd.se referer til tester av dekk for forskjellige biler/formål. Deres "Bäst i test SUV och 4x4 däck, för sommaren 2016" kommer opp med følgende rangering:

  1. Goodyear EfficientGrip SUV men också Eagle F1 Asymmetric SUV

  2. Michelin Latitude Sport 3
  3. Pirelli Scorpion Verde
  4. Nokian Hakka Black SUV

Ikke veldig avklarende etter min mening. Eneste fellesnevneren er "Goodyear Eagle F1" dersom man ser bort fra at TeknikRåd har slengt på "Asymmetric SUV". Er det noen som har erfaring eller mening om hva som vil fungere godt på  en " BMW 525 X-drive F10 2012 modell"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er ute etter RFT, er det jo bare å shoppe hva som helst. Har selv god erfaring med continental contact sport 5.

Kan heller ikke se noe problem i å kjøpe ulik dimensjon om det står oppgitt dimensjon i døra som du har.

Tviler på et du trenger SUV dekk til 5ern din selv om den har 4x4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at 275/40/18 er en litt sjelden dimensjon, på dekkonline kommer det bare opp 24 stk. Mens 275/35/19 kommer opp med 48 stk.

For 245/45/18 er derimot utvalget mye større, hele 132 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, guffen2012 skrev:

Ikke veldig avklarende etter min mening. Eneste fellesnevneren er "Goodyear Eagle F1" dersom man ser bort fra at TeknikRåd har slengt på "Asymmetric SUV". Er det noen som har erfaring eller mening om hva som vil fungere godt på  en " BMW 525 X-drive F10 2012 modell"?

Jeg oveså at også Nokian Hakk Black er felles på begge listene (dog "SUV" på TeknikRåd.se sin - er det samme dekket?).

16 timer siden, E.H.D skrev:

Jeg ser at 275/40/18 er en litt sjelden dimensjon, på dekkonline kommer det bare opp 24 stk. Mens 275/35/19 kommer opp med 48 stk.

For 245/45/18 er derimot utvalget mye større, hele 132 stk.

Det er nok færre alternativ enn 24 dessverre; Kun 18 når jeg registrerer bilmodell BMW 525d X-drive 211 hk 2012 modell. Det jeg ikke vet er hvilken av disse som er stjernemerket (som BMW forhandleren sier jeg må ha pga forskjellig dimensjon forran og bak). De fleste av disse merkene anser jeg i tilegg som "ukurante".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, guffen2012 skrev:

Jeg oveså at også Nokian Hakk Black er felles på begge listene (dog "SUV" på TeknikRåd.se sin - er det samme dekket?).

Det er nok færre alternativ enn 24 dessverre; Kun 18 når jeg registrerer bilmodell BMW 525d X-drive 211 hk 2012 modell. Det jeg ikke vet er hvilken av disse som er stjernemerket (som BMW forhandleren sier jeg må ha pga forskjellig dimensjon forran og bak). De fleste av disse merkene anser jeg i tilegg som "ukurante".

De stjernemerkede RFT dekkene er merket med *

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...