hwc Skrevet April 23, 2016 Skrevet April 23, 2016 Hei, Jeg har en eldre 318i e90 som ikke blir så ofte brukt om dagen da jeg bruker kollektivt til jobb. Batteriet er gammelt og da jeg skulle legge om dekk på bilen i dag, ja litt sent ute, så fikk jeg ikke startet bilen på første forsøk og jeg merket at batteriet ikke klarte å dra starteren rundt på andre forsøket. Bilen har stått i nesten tre uker og før det, kun blitt brukt til småkjøring én gang i uka som ikke har ladet batteriet tilstrekkelig. Så batteriet er flatt. Når jeg leser om skifte av batteri her inne, nevner alle at det må kodes om på verksted. Er dette en myte eller funker det å skifte batteri selv, om man bare er påpasselig at det er samme batteristørrelse? Forøvrig er jeg forbauset over at batteriet har holdt i snart ti år. Setter pris på tilbakemeldinger!
Otis Skrevet April 23, 2016 Skrevet April 23, 2016 Skal du endre størrelse på batteri eller type batteri, må det kodes inn. Skifter du bare batteri, men med samme størrelse så skal det registreres med diagnose verktøy, slik at bilen vet dette. Gjøres ikke dette, vil batteri få kortere levetid og feilmeldinger og funksjonalitet i bilen bli påvirket.
hwc Skrevet April 23, 2016 Forfatter Skrevet April 23, 2016 Det var det jeg fryktet. Ting var lettere i gamledager.... "plug and play". Jeg får kjøpe meg batterilader så jeg får brukt bilen inntil jeg skifter batteriet, en gang løpet av sommeren. Er vel greit å vedlikeholde batteri i fremtiden uansett med lading da bilen står mye. Takk for svar!
Reef89 Skrevet April 23, 2016 Skrevet April 23, 2016 Men ser ser ikke problemet du kan jo sette i nytt batteri helt selv og det MÅ ikke kodes/registres der og da. Om det kodes om en uke, så spiler det ingen rolle. Vi har også egen tråd her inne om folk som kan fikse dette for deg, billigere ennå kjøpe en lader. Det er gjort på noen få minutter. Koster ikke mye på et verksted heller og ett ordentlig verksted tar deg på drop- in.
540is Skrevet April 23, 2016 Skrevet April 23, 2016 Det er ikke sikkert at din bil trenger registrering av nytt batteri. Tidlige utgaver av E90 med lite utstyr kan slippe unna det om de ikke har IBS. IBS er en inteligent batteri sensor som ligger i - batterikabelen.
hwc Skrevet April 23, 2016 Forfatter Skrevet April 23, 2016 På 23.4.2016 den 8.58, Reef89 skrev: Men ser ser ikke problemet du kan jo sette i nytt batteri helt selv og det MÅ ikke kodes/registres der og da. Om det kodes om en uke, så spiler det ingen rolle. Vi har også egen tråd her inne om folk som kan fikse dette for deg, billigere ennå kjøpe en lader. Det er gjort på noen få minutter. Koster ikke mye på et verksted heller og ett ordentlig verksted tar deg på drop- in. Expand ... takk for innspill. Jeg skal sjekke de trådene ut. Uansett så står bilen så mye at jeg tror det vil være lurt å ha en lader på vinterstid da det er kaldt og det anbefales å lade litt. B
hwc Skrevet April 23, 2016 Forfatter Skrevet April 23, 2016 På 23.4.2016 den 10.53, 540is skrev: Det er ikke sikkert at din bil trenger registrering av nytt batteri. Tidlige utgaver av E90 med lite utstyr kan slippe unna det om de ikke har IBS. IBS er en inteligent batteri sensor som ligger i - batterikabelen. Expand Det skal jeg sjekke ut. Jeg har en 06modell med lite utstyr. Skal denne IBS sensoren ligge ved batteriet, synlig?
Reef89 Skrevet April 23, 2016 Skrevet April 23, 2016 Den er festet på minus kabelen, slik som på bildet.
hwc Skrevet April 23, 2016 Forfatter Skrevet April 23, 2016 På 23.4.2016 den 13.09, Reef89 skrev: Den er festet på minus kabelen, slik som på bildet. Expand Takk skal du ha... skal ta en sjekk i morgen. Reef89 reagerte på dette 1
hwc Skrevet Juni 26, 2016 Forfatter Skrevet Juni 26, 2016 Jeg får legge til at jeg kun trengte å registrere nytt batteri, uten mer koding da jeg skiftet batteriet for en stund tilbake. En annen morsom ting var at det satt et 46AH batteri i bilen, som forøvrig aldri har blitt skiftet ut. Verken GS bildeler eller Bavaria trodde på meg over telefonen så jeg måtte sende et bildebevis på mms. hehe. 46AH orginalt BMW batteri står ikke i katalogen deres visstnok. Batteriet ble oppgradert til 70AH og en håper på like langvarig levetid med dette batteriet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå