vegard89 Skrevet April 30, 2016 Share Skrevet April 30, 2016 (endret) Hei. Igår så merket jeg at computeren på bilen lyste så veldig sterkt, nesten så det var ubehagelig og kjøre med når det var mørkt ute. Kan ikke huske at det har vært sånn tidligere. Denne lystyrken skal jo justere seg etter dagslys ute og den sensoren sitter jo på lysbryter eller lettere sagt lcm. Så det vil vel si om kvelden skal den dempe seg mest mulig grunnet mindre lys inn i kupe. Har jeg rett? Noen som vet hva dette kommer av? Eneste jeg kan si er at bilen sto og gikk på tomgang i går 1-2 timer med varselblink påslått siden jeg ventet på falcken etter veien. Og etter dette jeg har lagt merke til at det lyser så veldig ifra den computeren. Takker for alle svar. Endret April 30, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Mai 1, 2016 Share Skrevet Mai 1, 2016 Er det ikke justering av lysstyrke ved å vri på en av de to sorte knottene som stikker ut i instrumentpanelet? Den venstre mellpm tank måler og speedometer. Den høyre mellom turteller/øko måler og temp måler. Husker ikke hvem av dem det er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2016 (endret) Har justering/dimming ved lysbryter. Når jeg scroller den opp eller ned så justerer alt seg i bilen egentlig utenom computer. Men mener du at en av di knottene på instrumentet vil justere kun lysstyrken på computer ? Ligger bilde under hvordan den ser ut. Endret Mai 1, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 1, 2016 Share Skrevet Mai 1, 2016 Det er automatisk justering av lyset i radio, klima og det lille panelet i instrument panelet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2016 (endret) Ja den lysbryteren jeg la ut der er ikke helt lik min. Alt er likt utenom den autofunksjonen som du vrir om til venstre. Men hva kommer dette av da at den lyser så veldig sterkt om kvelden også? Noen som vet? Endret Mai 1, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2016 (endret) 6 timer siden, Otis skrev: Det er automatisk justering av lyset i radio, klima og det lille panelet i instrument panelet. Ja for meg så virker det som den ikke justerer seg i hele tatt, når den står på full styrke konstant. Endret Mai 1, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 1, 2016 Share Skrevet Mai 1, 2016 Korrekt, men er de andre 2 også ute å kjøre med justering? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2016 (endret) Nå har jeg manuelt klima så det er vel utelukket. Orginal radioen er tatt uten siden jeg satt i en ny ettermontert cd spiller. Men har den orginale liggende her. Syntes dette er veldig rart. Kan jo eventuelt prøve og koble av batteriet en halvtime, men har liten tru på at det hjelper noe. Endret Mai 1, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Mai 1, 2016 Share Skrevet Mai 1, 2016 Hvis dere ser nøye, så er det et 1mm stort "hull" midt mellom lysbryteren og lysstyrkereguleringen. Dette er en lyssensor som automatisk regulerer styrken på bakgrunnsbelysningen. For å teste om den fungere, så er det bare å dekke til hullet med fingeren og se om lyset dimmes ned. Når du fjerner fingere og det er lyst ute, så vil lysene justeres opp i styrke. Hvis denne er defekt, så kan det hende at lysstyrken settes til maks. Justeres man på den manuelle justeringsknappen, så justerer man alle bakgrunnsbelysningen inkl. displayet på bildet. Det kan være denne lyssensoren som har blitt defekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2016 (endret) 1 time siden, Mons1 skrev: Hvis dere ser nøye, så er det et 1mm stort "hull" midt mellom lysbryteren og lysstyrkereguleringen. Dette er en lyssensor som automatisk regulerer styrken på bakgrunnsbelysningen. For å teste om den fungere, så er det bare å dekke til hullet med fingeren og se om lyset dimmes ned. Når du fjerner fingere og det er lyst ute, så vil lysene justeres opp i styrke. Hvis denne er defekt, så kan det hende at lysstyrken settes til maks. Justeres man på den manuelle justeringsknappen, så justerer man alle bakgrunnsbelysningen inkl. displayet på bildet. Det kan være denne lyssensoren som har blitt defekt. Ja var dette jeg prøvde og forklare i første innlegget på toppen her at den "gjennomsiktige hullet" mellom lysbryteren som du nevner er selve sensoren Ja jeg prøvde og dekke over den med fingeren men så ikke ut til at dette hjalp noe som helst. Men når jeg justerer justeringsknappen så skjer det heller ingenting med den computeren. Det er også litt merkelig? Spørs om det er noe feil med den sensoren. Må vel skifte hele lysbryteren da for og bli kvitt problemet? Endret Mai 1, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Mai 2, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2016 Tenkte kanskje og ta ut lysbryteren for og se om det har kommet inn fukt/irr. Men noe jeg må tenke på før jeg skrur den løs? Vet at km er lageret blant annet i denne lcm. Vil ikke bli noe problem det hvis jeg setter den inn igjen etterpå? Litt kjedelig hvis jeg sku fått opp en sånn såkalt "tamper dot" Hvis jeg skal kjøpe en brutk lcm så må km kodes inn etter det jeg har fått med meg. Kan jeg gjøre dette med bmw scanner og hvordan? Vil at dette skal være i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Mai 2, 2016 Share Skrevet Mai 2, 2016 Det kan være lysbryteren, men ingen kan si med sikkerhet. Er det mulig å prøve en fra en annen tilsvarende bil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Mai 2, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2016 Ja kjenner ingen som har dette tilgjengelig. Men ser at di selger disse på bilopphuggeri fra 200kr og oppover. Så til den summen så er det ikke så farlig om det ikke sku fungert. Men har du noe annet tips til hva jeg kan sjekke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Mai 12, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2016 Fikk idag en ny "brukt" lcm som jeg bestile ifra et bilopphuggeri. Prøvde den nye delen og alt var som før, med andre ord ingen forandring i computer. Regner med at denne delen ikke trengs og kodes for og få alle funksjonene til og fungere. Alt annet fungerte uten om at den ikke vil dimme ned computer+ At styrken i displayet ikke klarer og dimme seg ned automatisk etter lysforhold. Prøvde deretter og sette inne gamle cd-spiller for og se om lysstyrken justerte seg på den men det gjorde den heller ikke. Så nå skjønner jeg egentlig ingenting. Det jeg legger merke til er at når jeg slår på tenninga så ser jeg at lystyrken i computer er svak det 1 sekundet og deretter er den på full "styrke" Noen som har noe tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Mai 12, 2016 Share Skrevet Mai 12, 2016 Feilen kan jo ligge i instrument panelet. Kan være dårlig kontakt et sted. Eller irring. Fant en link til dette forumet, se i post nr 2 om du blir klokere.. http://bimmersport.co.nz/topic/15953-dimming-dashboard-lights/ Legger også ved denne tekniske beskrivelsen av e46 instrument panel. e46 cluster_light.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå