Gå til innhold

MiniMs E60 M5


 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært å handlet meg Flesland bil også :) Ikke Z4n fremme nei, men den rå Polo 1.2 3sylindra bak der. kjøpt med motorlampe og går i nødmodus så drar ikke over 3000rpm noe som gir ca 40hk. Det er litt forskjell i fra M5en :P Godt å ha sikra seg uansett så slipper jeg å kjøre M5 om vinter og taxi til flyplassen. Kunne tenkt meg BMW som tredjebil også, men å finne noe 2000mod pluss i brukbar stand til 10k var ikke enkelt ^^ 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye :) Grunnen til nødmodus på motoren var rett og slett 5V ledningen til 3 stk sensorer som var gnagd av. Ble en skambillig bruktbil ihvertfall siden ingenting måtte skiftes for å få den i topp stand igjen. Verkstedet hadde brukt 16k i deler på den før de bestemte seg for å "cut losses" å bare få solgt den unna så den var egentlig i fin stand ellers. Går som ei kule nå med alle 60 hestene der :D

 

 

 

 

 

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prøver med enda en bump. Kan jeg flashe DME uten å få problemer med noe immobilizer/startsperre i etterkant? Lurer på en clean Flash i tilfelle denne har vært chippet... 

 

Det har lite med M5 å gjøre, men i dag har jeg bestilt meg prøvekjøring av duracell bil :P Skal prøve Tesla Model X for å se om de er noe tess. Har gått å lurt på å bytte inn X5en en stund, men det blir trolig ikke elektrisk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, minim skrev:

Prøver med enda en bump. Kan jeg flashe DME uten å få problemer med noe immobilizer/startsperre i etterkant? Lurer på en clean Flash i tilfelle denne har vært chippet... 

 

Det har lite med M5 å gjøre, men i dag har jeg bestilt meg prøvekjøring av duracell bil :P Skal prøve Tesla Model X for å se om de er noe tess. Har gått å lurt på å bytte inn X5en en stund, men det blir trolig ikke elektrisk.. 

Blir spennende å høre hva du mener om X kontra X5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir litt urettferdig å sammenligne E70 og Model X. Jeg falt pladask for model X og kunne virkelig tenkt meg en. Bare så synd at innstegs prisen på 660k kun er den vanlige lokkeprisen og for å få en anstendig modell må man opp i 800k. For skikkelig rekkevidde så er man i 1mill.. Blir nok litt i overkant for min del, men det er til sterk vurdering :) 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur hjem fra tesla testing i dag så poppet det opp feilmelding på servo og hjulsensorer. Fikk beskjed om at jeg kunne kjøre videre så gjorde det. Kjørte ca. 10 min og plukket opp samboeren å når jeg ventet utenfor kjøpesenteret der så kom det en no-charge alarm opp. Fikk kjørt hjem igjen og tatt en diagnose. Da var det en del feil på SMG signal wheel speed på alle hjul (DSC modul), SMG voltage supply for høyt (17volt) , DSC voltage to high og "DME: Alternator". Når jeg kjørte en diagnose etter jeg kom hjem så fikk jeg også feilmelding på SMG-spaken som også hadde med voltage supply. 

Hektet på et oscilloskop og målte lading på tomgang ihht bmw instruks. Da ser kurven slik ut og dette er bra i følge manualen (ligner på kurven de har vist med samme instillinger på scopet). Første bildet viser AC-coupling (kun ac- spenning). Andre bildet viser DC-spenning og hvilken spenning den lader med. Ser bra ut i mine øyner med 14.6 top og 14 bunn så RMS er et sted i mellom omtrent akkurat der den skal være. 

DS1Z_QuickPrint4.jpg

DS1Z_QuickPrint8.jpg

Så etter 20 minutter tomgangskjøring så booom, flat kurve (ingen lading) og spenningen synker fort ned fra 12.8 til 12.1v på bare noen minutters tomgangskjøring. Jeg stoppet den der da jeg ikke har lyst å kjøre med for lav spenning. Dette ga ingen feilmeldinger i displayet, men det kan vel ikke være en normal situasjon? I manualen så står det at dynamoen kan redusere lading ved høy temperatur, men det er jo forskjell på å "redusere" og kutte helt vel? 

DS1Z_QuickPrint12.jpg

 

Noen som har tips til hva dette kan være? Når jeg googler det så ser det ut til at alle feilmeldingene er relatert til dynamo/lade regulator problematikk så et safe-bet er nok å bytte denne. Tenkte bare at om dette er typisk defekt laderegulator eller noe annet enkelt så er det dumt å bruke mye tid på å bytte hele dynamoen i stede for kun laderegulatoren. Prisen skiller også med 9000kr så om dette kan være laderegulator eller noe enda enklere så kunne jeg tenkt meg å prøve det :D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har klart å lese meg frem til på nettet så er det Valeo som lager regulator og dynamo til M5 originalt. Tenkte å kjøpe en slik direkte fra utlandet for 1/3 av nypris hos koed/GS, men det var ikke til å bli helt klok på hva som passer. Det er jo mange forskjellige monteringsvinkler på dem ser det ut til, men alt annet er likt. Er det noen god måte å finne ut valeo nummeret på den som er montert originalt uten å demontere den i fra bilen? Skulle fått bestilt en i morgen, men bestiller ikke valoe om jeg ikke vet at jeg får 100% den samme som originalt.  

 

http://www.autodeler.co.no/bmw/5-e60/18252/10450/generator

https://www.rexbo.eu/bmw/5-e60-03/m5-14236/alternator-100041

http://www.reservedeler24.co.no/oenumber/12317836592.html?gadw=1&gclid=Cj0KEQjw9vi-BRCx1_GZgN7N4voBEiQAaACKVoX-vhqU0AWeHN65kBLNIjuDc9wnp1ZhiQaa1zU8twcaAlBo8P8HAQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut dynamoen i dag og det stemte ganske riktig at den var i fra Valeo originalt. Jeg kommer til å sette inn valeo på nytt, men da uten BMW stempel. Er vel ikke for å være gnitn, men når det kostet 5-6000kr mer for å få akkurat samme delen med et BMW stempel på så står jeg over. 

Om noen andre E60 M5 eiere kommer over dette så styr unna å send bilen på merkeverksted for å gjøre denne jobben om du kan få den på bukk selv for å gjøre det. Ihvertfall om de følger instruks! I følge bmw så skal man ta ut radiator for å bytte denne noe som er helt tullete. Jeg tok den ut med gooooood tilkomst nedenifra uten å fjerne radiator/vifte og det tok ikke noe mye mer enn 1 time å skru den ut. Inn igjen skal gå på den tiden også. Når man må begynne å drenere ned kjølesystemet og fjerne slike ting så nekter jeg å tro at man kan klare jobben på under to timer. Skulle jeg gjort dette en gang til så tipper jeg at jeg skulle fått inn/ut dynamo på under en time ganske greit.

Får sikkert ikke ny dynamo før til neste uke en gang så da får den stå å hvile seg litt i  garagen :) Bestilte meg også nytt kullfilter til bensin tank lufting, kupefilter, luftfilter til motor og litt annet service snæks. Så skal den få litt ny castrol 10w60 også så er den klar for vinterdvale.  

IMG_2205.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg når det kommer til å kjøpe med/uten BMW merke. Så lenge det er samme leverandør som og de har samme nr så er jeg ikke poenget med å kjøpe den som koster 2-3 ganger så mye bare fordi det er en BMW-logo på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.9.2016 at 21.34, minim skrev:

På tur hjem fra tesla testing i dag så poppet det opp feilmelding på servo og hjulsensorer. Fikk beskjed om at jeg kunne kjøre videre så gjorde det. Kjørte ca. 10 min og plukket opp samboeren å når jeg ventet utenfor kjøpesenteret der så kom det en no-charge alarm opp. Fikk kjørt hjem igjen og tatt en diagnose. Da var det en del feil på SMG signal wheel speed på alle hjul (DSC modul), SMG voltage supply for høyt (17volt) , DSC voltage to high og "DME: Alternator". Når jeg kjørte en diagnose etter jeg kom hjem så fikk jeg også feilmelding på SMG-spaken som også hadde med voltage supply. 

Hektet på et oscilloskop og målte lading på tomgang ihht bmw instruks. Da ser kurven slik ut og dette er bra i følge manualen (ligner på kurven de har vist med samme instillinger på scopet). Første bildet viser AC-coupling (kun ac- spenning). Andre bildet viser DC-spenning og hvilken spenning den lader med. Ser bra ut i mine øyner med 14.6 top og 14 bunn så RMS er et sted i mellom omtrent akkurat der den skal være. 

DS1Z_QuickPrint4.jpg

DS1Z_QuickPrint8.jpg

Så etter 20 minutter tomgangskjøring så booom, flat kurve (ingen lading) og spenningen synker fort ned fra 12.8 til 12.1v på bare noen minutters tomgangskjøring. Jeg stoppet den der da jeg ikke har lyst å kjøre med for lav spenning. Dette ga ingen feilmeldinger i displayet, men det kan vel ikke være en normal situasjon? I manualen så står det at dynamoen kan redusere lading ved høy temperatur, men det er jo forskjell på å "redusere" og kutte helt vel? 

DS1Z_QuickPrint12.jpg

 

Noen som har tips til hva dette kan være? Når jeg googler det så ser det ut til at alle feilmeldingene er relatert til dynamo/lade regulator problematikk så et safe-bet er nok å bytte denne. Tenkte bare at om dette er typisk defekt laderegulator eller noe annet enkelt så er det dumt å bruke mye tid på å bytte hele dynamoen i stede for kun laderegulatoren. Prisen skiller også med 9000kr så om dette kan være laderegulator eller noe enda enklere så kunne jeg tenkt meg å prøve det :D

 

 

 

Imponerende feilsøking. Kan jeg få spørre hva du jobber med? Er fælt få som har kompetanse til å begynne å bruke oscilloskop. 

 

Har selv brukt litt oscilloskop, men dette var bare i elektro vg1 sammenheng, så var bare enkel måling av spenning på kretser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Frode D said:

Jeg er helt enig med deg når det kommer til å kjøpe med/uten BMW merke. Så lenge det er samme leverandør som og de har samme nr så er jeg ikke poenget med å kjøpe den som koster 2-3 ganger så mye bare fordi det er en BMW-logo på den. :)

Er helt på samme tanken selv. Vil selvfølgelig ikke montere hva som helst av deler, men slik som med både luft pumpen jeg byttet og dynamoen så har jeg god samvittighet når det kommer i fra samme fabrikk med samme nummer. 

49 minutes ago, tennbrikket said:

Imponerende feilsøking. Kan jeg få spørre hva du jobber med? Er fælt få som har kompetanse til å begynne å bruke oscilloskop. 

 

Har selv brukt litt oscilloskop, men dette var bare i elektro vg1 sammenheng, så var bare enkel måling av spenning på kretser. 

Takk for det, men jeg har nok bare fulgt bmw sin instruks så skal ikke skryte på meg noe særlig der :) Jeg jobber med PLC styresystemer til dagen, men bruker svært sjeldent oscilloskop i jobb sammenheng. Dette skopet er et Rigol D1054Z med "riglol" hack for å måle opptil 100Mhz som jeg har privat. Det er ikke kostbare saker, men veldig kjekt å ha til diverse målinger og i mange tilfeller mye mer nyttig enn et voltmeter. Det er jo i praksis bare et voltmeter med mange instillinger som viser målingen over tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...