Gå til innhold

MiniMs E60 M5


 Share

Anbefalte innlegg

Nå, minim skrev:

Er helt på samme tanken selv. Vil selvfølgelig ikke montere hva som helst av deler, men slik som med både luft pumpen jeg byttet og dynamoen så har jeg god samvittighet når det kommer i fra samme fabrikk med samme nummer. 

Takk for det, men jeg har nok bare fulgt bmw sin instruks så skal ikke skryte på meg noe særlig der :) Jeg jobber med PLC styresystemer til dagen, men bruker svært sjeldent oscilloskop i jobb sammenheng. Dette skopet er et Rigol D1054Z med "riglol" hack for å måle opptil 100Mhz som jeg har privat. Det er ikke kostbare saker, men veldig kjekt å ha til diverse målinger og i mange tilfeller mye mer nyttig enn et voltmeter. Det er jo i praksis bare et voltmeter med mange instillinger som viser målingen over tid :)

Synes sånn diagnose er ganske så interresant. Hadde selv problemer med at motoren til min 320D gikk veldig dårlig, nykket hele tiden. Lysene inne i bilen blinket osv. Trodde det var dysene med tanke på hvordan gange motoren hadde, men viste seg å kun være spenningsregulatoren på dynamoen som klarte å levere ujevn spenning til alt av elektronikk i bilen. Verkstedet jeg var på ville overhale alle dysene først, forså å fikse spennings problemet. (dette var ett verksted som er ganske kjent innen trimming av biler) Reiste deretter til ett lokalt verksted der eieren hadde hatt samme problemet på en Mercedes, og der var det spenningsregulatoren som var synderen. Hadde man målt spenningen med oscilloskop i første omgang så kunne man kanskje ha utelukket dysene med engang. Betalte også en rimelig drøy sum for den 2 timers diagnose til det verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne du nok, men det er det å komme på å se etter slikt, men når det blinker og står i med lysene inne i bilen så tror jeg at jeg hadde målt det som en av de første tingene å se etter ja :D

Jeg klarte ikke å la være å demontere dynamoen når jeg først hadde den ute og siden den ikke skulle inn igjen. Lageret ut mot reimhjulet er defekt det er ihvertfall helt sikkert når jeg åpnet den og kjente på kun lageret nå. Var vel ikke så mye annet å se enn litt korrosjon og at jeg har brukt godt med vold for å dele den :P 

 

IMG_2208.JPG

IMG_2209.JPG

IMG_2210.JPG

IMG_2211.JPG

IMG_2212.JPG

IMG_2213.JPG

IMG_2214.JPG

IMG_2216.JPG

IMG_2217.JPG

IMG_2217f.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde bestilt meg et lass av deler forrige helg og når jeg kom hjem i fra jobb i dag så lå dette på posten :D Litt gosaker til alle bilene mine egentlig. Skal bytte bærearmer på X5en, kupefilter på alle bilene, luftfilter på alle bilene, register kjede på Polo, filter til lufting av tank på M5 og dynamo til M5. I tillegg så blir det ny motorolje på M5 i løpet av morgendagen. 

IMG_2246.JPG

Hadde egentlig tenkt å vente til i morgen med å montere dynamoen igjen, men var så nysjerrig på om dette var løsningen at jeg måtte montere og testkjøre i kveld. Gikk på plass på en times tid. Letteste dynamoen jeg noen gang har byttet på en bil selv om det kanskje ikke ser slik ut ved første øyekast. Her er alt montert igjen :) Etter dagens prøvetur så var det ingen ladeproblemer og ingen feilkoder å lese ut lenger! Lykkelig M5 eier kan gå å legge seg :P

IMG_2247.JPG

Jeg tok også å byttet filteret for lufting av bensintanken siden jeg har hørt litt undertrykk når jeg åpner tanklokket med bilen i gang og så har den hatt litt ujevn gange på tomgang. Nå gikk den stabilt og fint så dette var definitivt tett. Sikkert aldri vært byttet før siden det ikke er noe prosedyre hos BMW på å bytte dette filteret. Dette er en 10minutters jobb og verdt å bytte om noen skulle slite med litt ujevn tomgang på E60 M5. Av med høyre bakhjul, av med innerskjerm, løsne 2xM6 bolter, klips av 3slanger med hurtigfeste og monter i motsatt rekkefølge. 

IMG_2248.JPG

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være bimmers kjedeligste tråd som kun består av rutinemessig vedlikehold :P Skulle vel egentlig pøst på med alt mulig av styling greier og annet snæks men den gang ei ^^ Jeg har nå kjørt bilen 1352km, men det er mye vedlikehold som har blitt gjort for den korte kjørelengden. Godt mulig at jeg har vært litt pirkete her og der og tar ting for tidlig, men mye har vært nødvendig også.  

Dagens runde startet med å ta bremsevæske service. Brukte da blødeutstyr i fra biltema og blødde slik at jeg fikk 1 liter væske igjennom systemet. Startet med hjulet lengs unna og sluttet med det nærmest reservoaret. Service intervall nullstilles med ISTA etter service. 

IMG_2256.JPG

Så tok jeg kupefilterene når jeg likevel holdt på. Var på tide å bytte dem også tror jeg selv om det står at det er ganske mange kilometer igjen til neste service i displayet. Nullstilles også som CBS i ISTA. 

IMG_2258.JPG

Jeg oppdaget ikke at jeg hadde KN-filter i bilen før jeg hadde dem av ifb plugg bytte. Umiddelbart ble nye skikkelige Mahle bestilt inn og byttet ut. KN-filteret selges for fraktpris! Håper jeg aldri ser dem igjen :P De har omtrent like stor effekt på ytelsen som å montere en enorm vinge på en 200SX. 

IMG_2260.JPG

 

Så var det tid for et oljeskift. Selvfølgelig er det Castrol 10W60 som går på ihht boken. Filtersett, o-ringer og kobberskiver ble selvfølgelig byttet samtidig. Var en ny vri dette med å skifte olje på bil uten peilepinne. Brukte ISTA-D manualen for å være på den sikre siden å få alt riktig siden jeg var redd for å fylle for mye/lite uten å ha mulighet til å sjekke det før jeg startet bilen. 

IMG_2263.JPG

Litt nødvendig verktøy for å gjøre jobben. Plugger og filter ble skrudd til med moment :) Har tid til slikt jåleri når man skrur for seg selv ;)

IMG_2265.JPG

Resetting av oljenivå måler. Sitter spent å venter på måleresultat som sier om jeg må fylle etter. Fyllte opp 8 liter ihht. service manualen som sier at man skal fylle dette og ta en måling for å unngå overfylling. Fikk deretter beskjed om å fylle etter 1 liter og måtte så justere etter med ca. 0.3 liter til slutt. Var en del poster som sa at man kunne fylle direkte til 9 liter på diverse forum, men jeg valgte å følge BMW sin instruks siden det er mer arbeid å tappe av om man overfyller og det er nok ikke skadelig å fylle kun 8 liter siden de skriver det i manualen. 

IMG_2267.JPG

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, minim skrev:

Er så enig så enig. Vet ikke om det var praktisk gjennomførbart på akkurat M5en med tørrsump systemet som den har, men på mange andre modeller så kunne de jo hatt den. 

Nei, M5 er vel kanskje et unntak, men sånn ellers så syns jeg det bare er teit. Er litt dumt uten peilepinne når man skal fylle sånne mengder som har .25 eller .75 på slutten. :P Litt enklere når det bare er hele tall eller halve. Ikke at det er sånn supervansklig å få riktig med det, men hadde vært mye enklere med peilepinne haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...