Gå til innhold

E36 M3 3.2 vs E46 M3, valgets kvaler


Dal-z
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Er sugen på å kvitte meg med traktoren og skaffe meg M-bil igjen. Denne gangen ser jeg etter M3 og den store drømmen er uten tvil en E46, men jeg klarer ikke helt å legge fra meg E36 heller...

Er på jakt etter en "strøken" M3 med ok km-stand og manuell kasse. Ser på biler både i Norge og i utlandet. Er ikke på jakt etter noe prosjekt, jeg ønsker en bil som starter og går hver gang jeg vil ut for å kose meg.

Dersom jeg ender opp på E36 M3, så vil et kjøp være realistisk å få i boks til årets sesong, innkjøpsprisen er langt lavere og forsikring ender opp på rundt halve prisen. Dersom det skal bli E46, så tror jeg at jeg må avvente det til neste sesong.

Hvordan er kjøreopplevelsen på disse bilene satt opp mot hverandre og hva kan jeg forvente av vedlikeholdskostnader? Begge modellene begynner jo å bli gamle biler (spesielt E36 som nærmer seg 20 år) som krever sitt, noe jeg selvfølgelig er klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 og E36 er natt og dag! E36 bærer veldig preg av å være GAMMELT iforhold! Jeg har hatt 7stk E46 å 3 E36... Ikke i tvil om hva jeg ville kjøpt iallefall!! Di kan ikke sammenlignes overhode mener nå jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg være direkte motpol i den diskusjonen der, for hadde det vært tilfelle hadde nok jeg hatt e46 m3 for lenge siden. Ja, e46 M3 er en nyere bil og går vel både på papiret og i virkeligheten bedre enn en e36 m3, men når du sitter å kjører føles det absolutt ikke slik. Mye mere kjørefølelse i e36n enn e46 etter min mening. Men nå er jo jeg så gammeldags at jeg syns e30 m3 er en morsom bil og jeg da. Når det er sagt, dette er helt individuelt og når du først er på jakt etter biler av dette kaliberet ville jeg nok prøvd begge to før jeg hadde bestemt meg. :)

Endret av Halvor89_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt jeg burde få prøvd litt biler før jeg kan bestemme meg, ja.. Både e36 og e46. Er i utgangspunktet ikke så interessert i SMG, men det kan være aktuelt på den rette e46'en. Er på jakt etter den bilen som virkelig gir meg godfølelsen og drar frem smilet hver gang en er ute på tur.

Noen som vet hvordan disse bilene ender opp på alternativ beregning? Send gjerne en PM dersom du har mulighet til å hjelpe meg med beregning på et par objekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville uten tvil gått for SMG på E46! Å ja... Den bør gi deg smil rundt munnen garanti hver dag! En E36 er det mye større sjans for masse irriterende småplukk av ting som bør fikses osv enn en E46

Endret av Ivrig86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å bli klok på spesifikasjonene på e46 her, så lurer på to ting...

Co2: Noen plasser skrives det 287g/km, mens andre plasser påstås det 323g/km. Hva stemmer her?

Vekt: Noen står oppført med 1495kg, mens noen står oppført med en vekt på 1570kg. Hva er det rette?

Har sjekket opp både via reg.nr på biler på finn.no og andre nettsider med spesifikasjoner, men klarer ikke bli helt klok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok 1495kg som gjelder mtp avgiftsberegning ved import der de tar utgangspunkt i bil uten fører. 1495kg+75kg(fører)=1570kg.

Mtp co2 tror jeg dette har noe med euro3 og euro4 har forskjellige testmetoder. Har ikke lest meg helt klok på dette men det finnes en del info rundt omkring på nettet.

 

Her er et svar fra BMW:

" I can advise that this is correct, when the vehicles changed from Euro III to Euro IV (March 2005 production), the CO2 changed from 287 to 323 or 328 (depending on the model). 

At the time, the CO2 / fuel consumption test was not part of the Euro III or Euro IV emissions testing and was to the EC standard 1999/100 for both versions. 

The exhaust emissions test was a separate test and I assume that different parts were fitted to the Euro IV cars in order to pass the stricter emissions test. These differing systems and parts may well have had an influence on the CO2 / fuel consumption test, as not only is the CO2 higher, the fuel consumption was higher too. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte e46 M3 i fjor og har hatt e36 M3 3,2l i nesten 5 år før det.
Det første som slo meg var at det var såppas mye forskjell på disse to i hvordan den kjører, e46en føles umiddelbar 2 generasjoner nyere selv om det ikke nødvendigvis trenger å skille så mye på disse på årsmodell.
Egentlig var jeg ikke intrisert i e46 m3 da jeg hadde e36 som på papiret er veldig lik, dog dette overasket meg.

Motormessig er de jo relativt like, men s54en med sin elektroniske gassoverføring, mer agressivt gira bakaksel og mer turtall er enda en del morsommere enn s50'ien :)
Den oppleves på veien som en god del mer stabil siden den også er breddet en del mer en vanlig e46, da e36en er jo ganske smal. Mener de har greid å treffe perfekt med tanke på sportslighet og komfor på selve styringen.
Vil anbefale SMG hvis du går får e46, tar litt tid å venne seg på men den er veldig morsom med stram gassvaier.

Har du penger til e46 fremfor e36 vil du aldri angre på det.
E36 føles veldig mye eldre ut og i mine øyne ikke så spessiel, skal sies jeg koste meg masse de 5årene med den jeg hadde tiligere også. Det kommer mest til hvor mye penger du vil legge i det. Får i dette tilfelle også hva man betaler for.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt E46 M3 ca 2 uker siden og må si angrer ikke et sekund.Men du må nesten prøve kjøre litt begge og se hva du syns og liker best. Jeg har fra før en E46 og kjørt en del E46 M3 i alle år så det var en bil jeg hadde bestemt jeg skal ha og nå endelig gikk jeg for det.Men det kan ta litt tid å finne det du er ute etter.Uansett hva du velger ønsker jg deg lykke til og la hjerte velge det riktige bilen for deg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.5.2016 at 20.41, Martin_E90 skrev:

Det er nok 1495kg som gjelder mtp avgiftsberegning ved import der de tar utgangspunkt i bil uten fører. 1495kg+75kg(fører)=1570kg.

Mtp co2 tror jeg dette har noe med euro3 og euro4 har forskjellige testmetoder. Har ikke lest meg helt klok på dette men det finnes en del info rundt omkring på nettet.

 

Her er et svar fra BMW:

" I can advise that this is correct, when the vehicles changed from Euro III to Euro IV (March 2005 production), the CO2 changed from 287 to 323 or 328 (depending on the model). 

At the time, the CO2 / fuel consumption test was not part of the Euro III or Euro IV emissions testing and was to the EC standard 1999/100 for both versions. 

The exhaust emissions test was a separate test and I assume that different parts were fitted to the Euro IV cars in order to pass the stricter emissions test. These differing systems and parts may well have had an influence on the CO2 / fuel consumption test, as not only is the CO2 higher, the fuel consumption was higher too. "

Se der ja! Ble litt klokere nå :)

On 30.5.2016 at 21.49, LianLi skrev:

Kjøpte e46 M3 i fjor og har hatt e36 M3 3,2l i nesten 5 år før det.
Det første som slo meg var at det var såppas mye forskjell på disse to i hvordan den kjører, e46en føles umiddelbar 2 generasjoner nyere selv om det ikke nødvendigvis trenger å skille så mye på disse på årsmodell.
Egentlig var jeg ikke intrisert i e46 m3 da jeg hadde e36 som på papiret er veldig lik, dog dette overasket meg.

Motormessig er de jo relativt like, men s54en med sin elektroniske gassoverføring, mer agressivt gira bakaksel og mer turtall er enda en del morsommere enn s50'ien :)
Den oppleves på veien som en god del mer stabil siden den også er breddet en del mer en vanlig e46, da e36en er jo ganske smal. Mener de har greid å treffe perfekt med tanke på sportslighet og komfor på selve styringen.
Vil anbefale SMG hvis du går får e46, tar litt tid å venne seg på men den er veldig morsom med stram gassvaier.

Har du penger til e46 fremfor e36 vil du aldri angre på det.
E36 føles veldig mye eldre ut og i mine øyne ikke så spessiel, skal sies jeg koste meg masse de 5årene med den jeg hadde tiligere også. Det kommer mest til hvor mye penger du vil legge i det. Får i dette tilfelle også hva man betaler for.
 

Hvordan syns du e36 var mot e46 når det kommer til livlighet? Det kreves vel litt mer for å få ut det fulle potensialet av e36'en? Er ikke så opphengt i hvilken som klarer den beste rundetiden, men mer opptatt av å få en livlig kjøreopplevelse. Hadde ikke pengene vært et tema, så hadde det blitt e46 uten tvil... Men, det skiller såpass mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 er like leken og morsom å kjøre vil jeg si, det er mye morrobil for penga selv om den er gammel.

Med fulle potensialet så tror jeg ikke det er store forskjellen der, ikke kjørt noen av de spessielt mye på bane. Med SMG e46 slipper du værtfall nedgiring selv mot sving.

Har du aldri kjørt e46 m3 vil du ikke legge merke til hva du mangler, og e36 er et meget potent chassi det også :)

E46 har en go del bedre styrefølelse, da e36 er så og si det samme som andre e36er.

Finner du et godt eksemplar så er de relativt solide biler og de har ikke samme problemet som e46 m3 har at opphenget bak bør forsterkes på sikt.

Endret av LianLi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke kjørt E46 M3 og det er lenge siden jeg satt på i en, så en direkte og subjektiv sammenligning mellom de to bilene skal ikke jeg prøve meg på. Har ellers kjørt mye E36 og noen E46. E46 M3 er blant mine favoritter fra BMW, men som E36 M3 eier så er det langt mer naturlig for meg å fokusere på det positive med den modellen og litt om hva som gjorde at den var attraktiv for meg.

I årene før jeg kjøpte M3n kjørte jeg stort sett nyere biler (0-4 år gamle). Det jeg har innsett med nye biler er at de stadig blir større, mer lukseriøse, mer komfortable, avansert, etc..   Mye av det man betaler for ved å gå fra E36 M3 til E46 M3 går til en viss grad på disse tingene og her bør man spørre seg selv om det egentlig er verdt prisdifferansen man må ut med i dag.  E36 tilbyr mer old-school følelse og størrelse, det er faktisk noe som fra mitt ståsted er en god ting etter å ha rattet litt nyere maskiner. Ytelsesmessig så er ikke E46 M3 noe stort steg frem fra en E36 M3 3.2. Når det kommer til kjøreglede så kan E36 M3 gi (minst) like mye kjøreglede som en E46 M3, men det forutsetter at man setter pris på de kvalitetene bilen har, eller mangler, alt ettersom.

59a80f2b261bb9ab7ded17824e7ab5be_zps3azf

For å ta noen konkrete ting i helt tilfeldig rekkefølge som jeg foretrekker med E36 M3 (3.2).

Størrelse, det er en fysisk mindre bil, som er mindre oppblåst. E36 M3 er knapt bredere enn en E30 med hoftebredde på 1709mm. Noe som er over 7cm smalere enn E46 M3. Smalere betyr mer plass i veibanen som igjen resulterer i mer morro/kjøreglede på veien.

Dekk/felger, er mindre/smalere. Noe som i en tid hvor biler helst skal begynne å kjøre seg selv og de skal henge fast på veien som om de var et tog (*gjesp*) så er det bare en god ting. Mindre/null sporing på dårlige veier og rimeligere i innkjøp er jo bare blant flere småbonuser på toppen. (Jeg kjører for tiden med 225 på sommer og 205 på vinter. Knall!)

Farger, E36 kom og ble solgt i mange spreke og fine farger. E46 ble stort sett solgt i Ola Nordmann sine favoritt farger, sort og sølv. Jeg liker skikkelige farger og det får man lettere på en E36. :)

Alcantara interiør, noe man fikk som alternativ i E36 M3.

Mangel på elektronikk, Ingen antispinn, gassvaier rett til motoren. E36 M3 er mer analog, på mange områder jeg setter pris på. :)

_____

Rent "mekanisk" så er det flere ting som E36 M3 er like god på, eller til og med bedre på E46 avhengig av preferanser. Nevner også litt positivt med E46 her. 

Girkasse, E46 fikk samme 6-trinns girkasse som kom i E36 M3 3.2. SMG i E46 er utvilsomt bedre enn i E36. 

Subframe disaster:  Noe som bør utbedres/forsterkes på en E46 om det ikke er gjort.

Rådelager, jeg hadde ikke kjøpt en tidlig E46 M3 uten at det var historikk på at problemet med disse hadde i begynnelsen var utbedret.

Klassisk mekanisk diff - Teknisk sett så vil nok flere si at E46 M3 diffen er ett hakk mer avansert. Men sjekk opp hvilken diff som er mest robust, og hva slags type diff (innmat) mange oppgraderer sin E46 M3 diff til. Diffen i E36 M3 M3 3.2 er rimelig skuddsikker, den er også relativt lett å oppgradere/modifisere om ønskelig. Er ikke uten grunn at mange flere E46 eiere går tilbake til en mer klassisk mekanisk diff, og at E36 M3 eiere ikke går andre veien.

Utveksling, LianLi, nevnte tidligere at E46 M3 hadde mer "aggresivt gira bakaksel". E46 M3 gjør 165km/t i tredjegir, E36 M3 3.2 gjør 167km/t. Litt avrundet så er det ca 1% hastighets differense mellom alle girene på en E36 M3 3.2 og E46 M3 3.2. E46 M3 fikk annen utveksling i diffen(3.62 vs 3.23 på E36 M3 3.2) for å kompensere for høyere turtall og større rulleomkrets på dekk, ikke for å gjøre bilen "mer aggresivt gira". Begge disse modellene går til ca 65km/t i første gir, 110 i andre gir og har en teoretisk toppfart på ca 335km/t i 6.gir. 

(Jeg har et svært regneark hvor jeg ser på utvekslinger på mange biler. Har planer om å dele det i tråden min en gang i fremtiden.)

Styrefølelse/snekke, LianLi mente også at E46 M3 har mye bedre styrefølelse. Nå snakker jeg ikke ut fra personlig erfaring, noe han har, men såvidt jeg har lest fra folk med god erfaring fra begge bilene så er ikke E46 M3 noe bedre (eller nevneverdig dårligere) på styrefølelse forutsatt at foringer og hjulvinkler er på stell. Når jeg snakker om styrefølelse så tenker jeg på hvordan bilen kommuniserer grep og underlaget gjennom rattet. E46 M3 har derimot en raskere styresnekke, og blant annet tykkere stabstag noe som gjør at den bilen sikkert oppleves som mer responsiv.. Kanskje det LianLI merker og foretrekker?

E36 (M3) har ikke noe kjemperask styring etter moderne standard, men sett opp mot konkurrentene på 90-tallet så var E36 M3 3.2 helt i toppen med tanke på både styrefølelse og hastighet på snekken. :) Den variable styresnekken på E36 M3 3,0 er derimot ikke noe mange skryter av. Om man vil ha en raskere styresnekke i en E36 så finnes det en raskere variant fra Z3 2.8 som ikke koster allverden.

____

Det er mye mer som kan sies om begge bilene. Det beste er som nevnt av andre å få prøvd begge modellene selv. Begge modellene er flotte biler. E36 M3 er eldre og har mer oldschool preg. Selv setter jeg pris på denne sjarmen og bilens egenskaper. Kanskje flere småproblemer som kan oppstå, hovedsaklig pga alder. E46 M3 har derimot en del kostbare problemer som kan oppstå, spesielt om man ikke finner riktig bil. E46 koster jo også betraktelig mye mer i innkjøp, spesielt her i Norge nå for tiden.

Begge er M-biler. Noe som betyr dyrere deler på ganske mye. Dyrere service også (trenger f.eks ventiljustering, diff olje, dyrere olje, etc) over vanlige biler. Vanos er en kostbar ting flere ender opp med å overhale/oppgradere når bilen drar på årene/kilometerene. Jeg har nylig gjort/fått gjort disse tingene på min, samt clutch, endte opp med å bytte svinghjul også. Er jo clutch/lamell basert LSD. Kanskje jeg overhaler denne også for å ha ting på helt stell.  Alt koster, sitter med inntrykk av at mye er ganske likt mellom disse bilene, eller så er E36 litt billigere på diverse.

@Dal-z. Du har jo selv funnet en (tilsynelatende) flott E36 M3 på finn.no til 260k som du har nevnt i den store finn.no tråden. Med "riktig" hjulstilling kombinert med "riktig" demper og stabstag innstilling (som begge er justerbare på den bilen) så kan man jo nesten få bilen så livlig som man vil. :) Mer M-bil for pengene skal du lete lenge etter! 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, det innlegget hadde du lagt litt innsats i!

Har "glemt" av denne tråden litt, men har absolutt ikke glemt av M-bil, hehe.. Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver innledningsvis med at du stort har farta rundt i nyere biler. Det er veldig fint og flott det, komfortabelt og bekymringsløst, men det blir nesten litt kjedelig. Har lyst på litt klink og klunk, motorlyd og mer følelse.

Er veldig, veldig gira på den røde 3,2'en, det er en kostbar e36, men det tror jeg egentlig at den er verdt. Har dog ikke fått sett den live enda. For å få tilsvarende e46 må man jo fort legge på 150k ekstra. Det er myye penger, koster også det dobbelte å forsikre for mitt vedkommende...

Tiden får vise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...