JE Skrevet Juni 17, 2016 Share Skrevet Juni 17, 2016 (endret) Etter att dieselpumpa på e46 320d touringen tok kvelden, har jeg hatt diverse ideer om bytte av motor og drivverk, men har ikke kommer fram til noe endelig. Tilfeldigvis Kom jeg over en e46 320i coupe via en bekjent som var til salgs. Etter en god del venting og litt diskusjoner, så ble handelen fullført og bilen kunne hentes. Etter en god vask så ble bilen gått over for å få en oversikt over hva som måtte taes av rust og andre ting. Syns egentlig det var et langt bedre utgangspunkt enn det jeg hadde forventa. Endret Juni 17, 2016 av JE Enes Yakici og S. Gunstad reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet Juni 18, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 18, 2016 (endret) Etter å ha gått over bilen, var det bare å begynne å demontere for å kunne sandblåse det som er av overflate rust. Begge dører og høyre forskjerm må sandblåses løst, for å slippe å få sand over alt. Det som er av rus bak på bilen tar jeg med punktsandblåser. Venstre forskjerm blir ikke tatt når, da det er litt mer enn overflate rust på den Sandblåst og klar for Brunox. For å prøve å forhindre at rusta kommer tilbake, bruker jeg 2 lag med Brunox, 2 lag med epoxy grunning, sparkel, sprøyte sparkel og til slutt to lag med 2 k gunning / filler før det blir lakka. Dører og forskjerm får samme behandling Ulempen med å bruke Brunox er at den må tørke 12 timer før neste strøk.. Endret Juni 18, 2016 av JE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet Juni 19, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2016 (endret) Etter at siste lag med epoxy grunning har fått tørke, var det tid for sparkel og filler. Det blei tid til prøvemontering av frontfanger for å sjekke at passformen var ok, før den og resten av mtech settet blir levert på lakkering. Den gamle rieger fangeren blei solgt for en passende sum av 200,- Endret Juni 19, 2016 av JE Kennethe34 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet Juni 20, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2016 Bakrute senker på 46 er ikke akkurat + i margen i min bok.. Så da er det jo "bare" å få fjerna den.. Planen var å få den av i en del, tilfelle det fantes noen som ville ha den, men det viste seg å være en større utfordring enn først antatt.. Dritten er limt i lista rundt bakruta, med en god mengde rutelim. Den måtte gi tapt tilslutt, men det gjorde også lista rundt ruta desverre. Det var bare å bestille ny list. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet Juni 21, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2016 (endret) Begge dørene og forskjermen er ferdig lakka, men glemte vist å ta bilde av skjermen.. Mens jeg har holdt på med rust, har den bedre halvdel gjort en knall-bra jobb med rensing, farging og behandling av skinn interiøret. Før: Etter: Det gikk fra å være slitent og halv shabby til å bli så godt som strøkent. Endret Juni 21, 2016 av JE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet Juni 22, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 22, 2016 Ettersom det begynner å hjelpe på både rust og interiør, så var det på tide å ta seg litt av det mekaniske... Bytte av begge abs sensorer bak og fjæring av feilkode på airbag (dører må monteres tilbake først), samt bytte gåen servopumpe. Det var lite tvil om hva som feila servopumpa.. bar å montere en annen brukt som var i god stand. venstre abs sensor bak var knekt av og delvis fjerna. Høyre bak var kabelen klipt av og sensoren borte.. Etter å ha montert nye sensorer, blei det en kort prøvetur (uten dører..) med det resultat at abs funka i 10 meter før venstre sensor bak knela igjen. Viste seg så at den som hadde fjerna den gamle sensoren (eller deler av den) hadde slått deler av sensoren inn i abs ringen slik at det blei en plast klump som satt fast i ringen. Denne klumpen harva da den nye sensoren.. Hadde heldigvis en annen gamme sensor med dårlig kabling, så det var bare å skjøte kabelen så var alt i orden, etter at abs ringen var renska for biter fra den gamle sensoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Juni 22, 2016 Share Skrevet Juni 22, 2016 Flott prosjekt, stå på! Følger med videre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet Juni 23, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2016 12 timer siden, Gabz skrev: Flott prosjekt, stå på! Følger med videre Takk Det mangla klemme på skjøten på røret til bakpotta når bilen blei henta, så i stede for å montere en ny U-klemme valgte jeg å kappe røret ved overgangen og montere en rustfri v-bands klemme. Glemte å ta bilder underveis da... Neste ting på lista er bakstilling og diffbrems.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet Juni 24, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2016 Siden det i utgangspunktet kun er e46 m3 som er levert med diffbrems, og det gjerne drar med seg litt mer ved installasjon av e46 m3 diffbrems. Ville jeg finne en annen løsning. Har tidligere montert e30 188 diffbrems på en 74 mod 2002 jeg hadde, så å finne en løsning som funker på e46 med 188 diff burde ikke være umulig. Litt av grunnen til å gå opp til 188 diffbrems, er for å slippe den svake 168 diffen som sitter i 320i`n originalt. Det har dessuten vært bytta diff to ganger før på denne bilen (av tidligere eiere) pga ras. Etter mye grubling og leiting på nett, fant jeg en løsning som kunne funke; E30 m3 diffbrems med e36 (188) stikkaksler, e36 (188) diff deksel, e46 320d drivaksler og e30 bakre del av mellomaksel (tror de fleste fra e30 er like....?) Det beste med det hele er at det lå en e30 m3 diffbrems i garasjen, som jeg hadde fundert på å kanskje selge snart. Første runde er å sammenligne e30 m3 diffen med org diffen, og som dere kan se i på bildet i innlegget over, så er e30 diffhuset både breiere og lengre. hmm.. Var bare å hoppe i det! Første steg var å lagen en jigg slik at man kan få utgående aksler til å havne på ca riktig sted. Denne blei langt i fra noe kunstverk, men den gjør jobben.. Neste steg er å fjærne de originale diff festene i traversen, fram med vinkelsliper og renske opp Gummiforingene i forkant må også fjernes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet Juni 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 25, 2016 Prosjekt diffbrems fortsetter.. Etter å ha fått kappa vekk alle gamle diff feste, så var det på tide å se om det er mulig å få montert e30 188 huset i traversen. Ser ut til at det skal gå greit uten alt for mye modifikasjoner. Etter å ha kappa vekk litt i øvre delen av traversen for å lage plass for ny inn festning, var det bare å begynne fabrikkering av nye fester. Før alt blei hel sveisa så var det greit å sjekke at det blei nok slakk i begge drivakslene. Venstre stabbstag feste måtte trimmes litt for å gå klar av e36 baklokket før det blei sveisa fast. Et par runder med grunning og litt sort struktur spray, så var den klar for montering. På plass med e46 e320d drivaksler og e30 bakre del av mellomaksel, williamwiers reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sndvik Skrevet Juni 25, 2016 Share Skrevet Juni 25, 2016 Tøft prosjekt angående sperrediffen! Følger med videre her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Holtsdalen Skrevet Juni 25, 2016 Share Skrevet Juni 25, 2016 drittøft!! aldri sett noe slikt blitt gjort før! håpe det fungerer bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet Juni 26, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 26, 2016 (endret) 21 timer siden, Sndvik skrev: Tøft prosjekt angående sperrediffen! Følger med videre her Takk 21 timer siden, Mathias Holtsdalen skrev: drittøft!! aldri sett noe slikt blitt gjort før! håpe det fungerer bra Takk, det funker helt topp Som en midlertidig løsning, har den rusten bakluka blitt bytta ut mot en brukt litt ripete carbon bakluke, får se det an litt hva som gjøres til slutt, om det blir å lakke carbon luka eller fikse opp stål luka. Har også fått henta m-tech delene fra lakk, så nå blir det snart litt helere bil igjen Endret Juni 26, 2016 av JE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet Juni 27, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 27, 2016 (endret) M-tech er delvis på plass, bare dørene og bakfanger igjen nå.. Venstre forskjerm gjenstår å fikse, men det er litt mer omfattende jobb, da den er forholdsvis rusten. Alternativt så blir det ny skjerm hvis den ikke står til å redde. Endret Juni 27, 2016 av JE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet Juni 28, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2016 Coupe`n er ferdig montert sammen, maskin polert med scholl produkter og vokset med swisswax concorso. Madammen tok seg av detailing mens jeg monterte dører og bakfanger. Fikk også gått over ledningsnettet til PDC sensorene og bytta det som var dårlig. Det ble også debut for bilen (under vårt eie) på rudskogen i regi av Bmwccn, med Kona som sjåfør. Jeg var desverre bortreist på jobb. Alt funka som det skulle, med bakstilling osv danskiii reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå