Gå til innhold

F10 520d fra 163 til 184 hk


FritzP
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen med E-sys og full PSdZData som har forsøkt å kode bort FA 843 for deretter å programmere DDE fra 163 til 184 hk.

Har spurt div BMW forhandlere og fått sprikende svar, stort sett negative.

Er det mulig at dette isåfall ligge innefor "tidslimit" og må gjøres før 10 timer slik som visse andre ting.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har installert E.sys 3.27 og allerede gjort litt koding på min F11 520d.

Jeg skal få tak i Full PSdzData filer så jeg kan gjøre et forsøk.

Programmering skal være mulig med ENET kabel.

Kommer tilbake med mer info etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering.

Kan bekrefte at det er mulig med relativt enkle midler å legge inn sw for 184 hk på biler som er levert med 163hk.

Dette går som følger:

Man må ha E-sys oppe å gå, man må i tillegg ha full PSdZData files.

Man må ha en ENET kabel samt en PC med plass for minst 50gb, og helst mer.

Endre VO (Vehicle order) eller FA som er det tyske begrepet, her må parameter 843 fjernes.

Deretter, kalkuler en ny SVT; (software oppdatering) ved hjelp av E-sys.

Flash inn ny sw for DME, du skal nå ha oppdatert til 184 hk.

Logging i etterkant viser at utgangsmoment har økt, samt det viktigste, bilen går bedre fra ca 3000 omdr og oppover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, FritzP skrev:

Oppdatering.

Kan bekrefte at det er mulig med relativt enkle midler å legge inn sw for 184 hk på biler som er levert med 163hk.

Dette går som følger:

Man må ha E-sys oppe å gå, man må i tillegg ha full PSdZData files.

Man må ha en ENET kabel samt en PC med plass for minst 50gb, og helst mer.

Endre VO (Vehicle order) eller FA som er det tyske begrepet, her må parameter 843 fjernes.

Deretter, kalkuler en ny SVT; (software oppdatering) ved hjelp av E-sys.

Flash inn ny sw for DME, du skal nå ha oppdatert til 184 hk.

Logging i etterkant viser at utgangsmoment har økt, samt det viktigste, bilen går bedre fra ca 3000 omdr og oppover.

 

Kult å vite at dette er mulig (spesielt etter de trakk muligehten for MPPK), men jeg vil tro dette blir synlig ved service eller der hvor man har en reklamasjon som går på drivverk og verksted ser at dette er gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aafk skrev:

Kult å vite at dette er mulig (spesielt etter de trakk muligehten for MPPK), men jeg vil tro dette blir synlig ved service eller der hvor man har en reklamasjon som går på drivverk og verksted ser at dette er gjort?

Jeg tror BMW selger MPPK til 520d med N47-motoren (biler produsert fram til juni 2014; 163hk/184hk); jeg fikk høre fra forhandler da jeg kjøpte min bil at det var noe de hadde installert en del av. Det er B47-motoren (biler produsert fra juli 2014; 163hk/190hk) som BMW ikke kommer til å lansere MPPK til, så vidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dweezil skrev:

Jeg tror BMW selger MPPK til 520d med N47-motoren (biler produsert fram til juni 2014; 163hk/184hk); jeg fikk høre fra forhandler da jeg kjøpte min bil at det var noe de hadde installert en del av. Det er B47-motoren (biler produsert fra juli 2014; 163hk/190hk) som BMW ikke kommer til å lansere MPPK til, så vidt jeg har fått med meg.

Det er helt riktig. Og jeg har B47 motor... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er en 2011  modell, og har således N47 motor, imidlertid så ser jeg ikke problemet med å gjøre det samme om det er en B47 motor.

Når bilen kommer på service så vil den vises som en 184 hk da det er bilens VO som bestemmer dette, en eventuell oppdatering av software hos forhandler vil bibeholde full effekt.

Kan ikke se at dette burde ha noen betydning i forhold til garanti, da motorens software ikke er kompromittert på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Dweezil skrev:

Jeg tror BMW selger MPPK til 520d med N47-motoren (biler produsert fram til juni 2014; 163hk/184hk); jeg fikk høre fra forhandler da jeg kjøpte min bil at det var noe de hadde installert en del av. Det er B47-motoren (biler produsert fra juli 2014; 163hk/190hk) som BMW ikke kommer til å lansere MPPK til, så vidt jeg har fått med meg.

Det er riktig, BMW fører dette kit til N47 motoren, imidlertid så tar forhandlerne i Norge rimelig bra betalt for dette.

I Tyskland så kan dette kit fås for under 1000 EUR ex tysk mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis så har Bmw sluttet å levere MPPK til Euro6 motorer. Litt snodig, hvis man har lest om Bmw 520 som politibil med MPPK, til de endret til 525.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maxmek skrev:

Tydeligvis så har Bmw sluttet å levere MPPK til Euro6 motorer. Litt snodig, hvis man har lest om Bmw 520 som politibil med MPPK, til de endret til 525.

I den prosessen var det nok litt forskjellig som foregikk (som tydeligvis ikke tålte dagens lys...), så de gikk bort ifra 520 og endret dette til 525 (som du riktig påpeker). Har skjønt det slik at det er 525 de også får levert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Aafk skrev:

I den prosessen var det nok litt forskjellig som foregikk (som tydeligvis ikke tålte dagens lys...), så de gikk bort ifra 520 og endret dette til 525 (som du riktig påpeker). Har skjønt det slik at det er 525 de også får levert.

Jo de skjedde litt i denne prosessen, men poenget er at Bmw ville levere MPPK kit i 520 ene. og nå er det ikke å oppdrive til modeller med Euro 6 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maxmek skrev:

Jo de skjedde litt i denne prosessen, men poenget er at Bmw ville levere MPPK kit i 520 ene. og nå er det ikke å oppdrive til modeller med Euro 6 motor.

Men siden BMW ville levere mppk til 520 med B47 motor - vet du hvem som stoppet det og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vet ikke hvem som stoppet det, men saken ble nok såpass belastende for Bmw Norge, Bmw AG  og justisdepartement at de valgte å heller tilby en 525 for samme pris som en 520 med MPPK, selv om det her var snakk om å innrapportere bilene med riktig hk og betale avgift. Konkurrentene som VW og Volvo gikk jo ut i media og klaget på valg av bil pga at BMW ville lever biler med "opptrimmede motorer" I ettertid ser det ut til at BMW foreløpig har stoppet alt salg av MPPK til biler med Euro6 motor. Om det igjen kommer i salg for Euro6 er ikke godt å si. Men jeg kan aldri tro at lille Norge isåfall er årsak til det.

Edit: er usikker på om MPPK har vært i salg til Euro6 motor i det hele tatt.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Maxmek skrev:

Hei, jeg vet ikke hvem som stoppet det, men saken ble nok såpass belastende for Bmw Norge, Bmw AG  og justisdepartement at de valgte å heller tilby en 525 for samme pris som en 520 med MPPK, selv om det her var snakk om å innrapportere bilene med riktig hk og betale avgift. Konkurrentene som VW og Volvo gikk jo ut i media og klaget på valg av bil pga at BMW ville lever biler med "opptrimmede motorer" I ettertid ser det ut til at BMW foreløpig har stoppet alt salg av MPPK til biler med Euro6 motor. Om det igjen kommer i salg for Euro6 er ikke godt å si. Men jeg kan aldri tro at lille Norge isåfall er årsak til det.

Slik jeg leste VG, så var journalisten VW på sin hals... Men uansett - jeg fikk beskjed fra BMW Norge at de ikke kom til å levere MPPK til B47, i begynnelsen av mai. Den politisaken kom vel opp i media i midten av juni? Dvs. at før dette kom opp i media hadde BMW besluttet å ikke lansere MPPK. Jeg har hørt at BMW under testing av MPPK fant ut at de ikke kunne garantere funksjon og holdbarhet på effekten - at det ble for stor belastning på motor og drivverk, men hva som egentlig er årsaken her er ikke så godt å vite... Jeg håper bare at de vil komme med et MPPK, for jeg skulle tro at det var et salgbart produkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
On 8.8.2016 at 20.46, FritzP skrev:

Oppdatering.

Kan bekrefte at det er mulig med relativt enkle midler å legge inn sw for 184 hk på biler som er levert med 163hk.

Dette går som følger:

Man må ha E-sys oppe å gå, man må i tillegg ha full PSdZData files.

Man må ha en ENET kabel samt en PC med plass for minst 50gb, og helst mer.

Endre VO (Vehicle order) eller FA som er det tyske begrepet, her må parameter 843 fjernes.

Deretter, kalkuler en ny SVT; (software oppdatering) ved hjelp av E-sys.

Flash inn ny sw for DME, du skal nå ha oppdatert til 184 hk.

Logging i etterkant viser at utgangsmoment har økt, samt det viktigste, bilen går bedre fra ca 3000 omdr og oppover.

 

Vet at dette er en litt eldre tråd, men håper trådstarter fortsatt er på forumet og kan svare meg på et par spørsmål

Hvor lang tid tar kodingen? Det er vel kun snakk om å kode dme? Er det innstillinger som må tas backup av og restore etterpå?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...