Royski Skrevet August 7, 2016 Share Skrevet August 7, 2016 (endret) Hei, nylig kjøpt ein 2008 mod 525 xd og fant ut at den lekker litt olje, så prøvde å finne ut kor det kom ifrå.. Einaste eg fann var at det var veldig fuktig rundt inn/ut nede på innsug, intercooler (bilde). Noen formeninger hva de kan være eventuelt? Takk for svar! Endret August 7, 2016 av Royski Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet August 7, 2016 Share Skrevet August 7, 2016 Nå var ikke det det beste bildet jeg har sett, men er vel slange til intercooleren, og ikke radiator det der? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Royski Skrevet August 7, 2016 Forfatter Share Skrevet August 7, 2016 Ja, de blir jo de selfølgelig..😑 Virker som det er olje i Luftsystemet med andre ord, kan de være pakninger eller alvorligere ting? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 7, 2016 Share Skrevet August 7, 2016 Min gjør også dette. Virker som det er vanlig utifra hva jeg har forstått. Min lekker mer på den andre slangen forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Royski Skrevet August 7, 2016 Forfatter Share Skrevet August 7, 2016 Kan da ikke være normalt? Fann på en Anna tråd nå der de sa at det var starten på eit turbohavari? Har du sjekka turboen? De er såpass mye at det flekker seg litt hvor bilen står parkert 😑 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 7, 2016 Share Skrevet August 7, 2016 Oljdampen fra veivhus blir ledet inn på slangen som går fra luftfilter og inn på turbo på M57. Derfra vil den da havne i intercooler og videre inn i innsuget og blande seg med eksosen fra Egr og sammen kan dette lage en herlig masse. I verste fall kommer det fra sliten turbo men det er slett ikke sikkert. Skal du bli kvitt problemet må du kjøre veivhusdamp til catchtank eller ut i friluft. Selv kjører jeg dampen fra veivhus ut under bilen og intercooler holder seg da helt ren semiscrotum og TRF reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Royski Skrevet August 7, 2016 Forfatter Share Skrevet August 7, 2016 åhh, for bilen har ikke gått mer 106.000 og har verken hørt ulyder eller sett svartrøyk fra eksos... (Sjal sjekke om den har brukt mye olje) Du har med andre ord fjernet slangen som går fra veivhuset til turbo, slik at det drypper bare ned? Men er catchtank lett å montere selv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 7, 2016 Share Skrevet August 7, 2016 (endret) Jeg hadde planer om catch tank men det ble aldri noe av fordi jeg ikke fant noe sted å henge den i motorom som jeg var fornøyd med. Det er trangt på Høyre side ved turbo I tillegg fant jeg aldri catchtank med store nok nipler. Original nippel er ca 30mm. På de fleste catch tanker er de bare halvparten. Jeg var redd for å få mottrykk i veivhuset så jeg hadde først planer om å modifisere en catchtank til 30mm nipler med det enda opp med åpen ånding. Det hender det kommer en oljedråpe på garasjegulvet fra den brune slangen når olja kondenserer men det er minimalt og jeg vil heller ha den der enn inni intercooler og innsug På øverste bildet ser du den brune slangen, det er der veivhusdampen kommer ut i toppdeksel, den brune slangen går åpent ut under bilen. Den svarte slangen er den opprinnelige som fanger opp oljedampen og sender den inn sammen med lufta. Den har jeg blenda som du ser med en messingnippel med blendemutter på toppen. Endret August 7, 2016 av Hpi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 8, 2016 Share Skrevet August 8, 2016 11 timer siden, Royski skrev: Kan da ikke være normalt? Fann på en Anna tråd nå der de sa at det var starten på eit turbohavari? Har du sjekka turboen? De er såpass mye at det flekker seg litt hvor bilen står parkert 😑 Tja, sjekket turbo og sjekket turbo. Det var ingen slakke i den, men tettingen vet jeg ikke. Men det er ikke mengder med olje som kommer ut. Kanskje 1 dl på 10-12kkm. 11 timer siden, Hpi skrev: Oljdampen fra veivhus blir ledet inn på slangen som går fra luftfilter og inn på turbo på M57. Derfra vil den da havne i intercooler og videre inn i innsuget og blande seg med eksosen fra Egr og sammen kan dette lage en herlig masse. I verste fall kommer det fra sliten turbo men det er slett ikke sikkert. Skal du bli kvitt problemet må du kjøre veivhusdamp til catchtank eller ut i friluft. Selv kjører jeg dampen fra veivhus ut under bilen og intercooler holder seg da helt ren Slik var det det var ja Forøvrig så er det ingen slam/tykk masse i innsuget, bare en tynn oljefilm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 8, 2016 Share Skrevet August 8, 2016 (endret) Ja det er bra men det er jo noen som sliter veldig med koksing både i innsug og topp, er det ikke noen av X3 som er spesielt utsatte for dette? Eller har det sammenheng med lange oljeskifyintervaller... koksinga er vel blanding av oljedamp og eksos fra EGR så både veivhusdamp og eksos fra EGR kan med fordel fjernes fra innsuget så får motor mer luft og ikke minst renere luft. Endret August 8, 2016 av Hpi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bergeee Skrevet August 8, 2016 Share Skrevet August 8, 2016 Bytt veivhus " filteret" på toppen. Ta en god service så kan det hende det gir seg litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
semiscrotum Skrevet August 8, 2016 Share Skrevet August 8, 2016 12 timer siden, Hpi skrev: Oljdampen fra veivhus blir ledet inn på slangen som går fra luftfilter og inn på turbo på M57. Derfra vil den da havne i intercooler og videre inn i innsuget og blande seg med eksosen fra Egr og sammen kan dette lage en herlig masse. I verste fall kommer det fra sliten turbo men det er slett ikke sikkert. Skal du bli kvitt problemet må du kjøre veivhusdamp til catchtank eller ut i friluft. Selv kjører jeg dampen fra veivhus ut under bilen og intercooler holder seg da helt ren Hvordan dro du veivhusdamp, ut og under bilen.? Liker veldig bra at intercooler holder seg ren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 8, 2016 Share Skrevet August 8, 2016 (endret) Hvis du ser på bildene i innlegget lenger oppe så er det den brune slangen som går ned og ender nede ved intercooler omtrent. Den puster da rett i friluft. Dette er dampen som kommer fra veivhuset. Det er i toppdeksel rett under slangen inn til luftfilter. Den svarte slangen som er stripsa fast i den brune er der hvor veivhusdampen går originalt. Da havner oljedampen i Turbo/intercooler/innsug. Den må tettes på et vis så jeg brukte en messingnippel met en tett mutter på toppen som du ser Endret August 8, 2016 av Hpi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet August 8, 2016 Share Skrevet August 8, 2016 Melder meg på her. Jeg har en olje lekk på slangen som kommer fra veivhus. Virker som det er i overgangen på sensoren for kaldt klima. Nr 9 på bildet. Hpi: er det denne slangen du har blendet av i toppen og erstattet med den brune som da går ned under bilen? Hva vil evt det bety for sensoren og dens funksjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 8, 2016 Share Skrevet August 8, 2016 Det er slange nr 6 jeg har blenda i enden ja, den går inn på nippel nr.9 Hos meg er det for øvrig ingen sensor der, kun en nippel. Jeg har en 01/2000 modell så det er preface som er importert fra Tyskland så om det er årsak vet jeg ikke. Hos meg ser det slik ut: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå