Gå til innhold

Bremsevæske E46


Aquarius
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

skal bytte bremsevæske på E46'n og søkt litt på nett etter anbefalte væsker.

OEM skal være DOT4 lavviskositet (ISO 4925 Class 6) som åpenbart kreves for biler med ABS/DSC osv. uten egen forsterkerpumpe.

På alle regninger fra tidligere BMW servicer beskrives bruk av "SUPER DISK BRAKE FLUID". Den eneste jeg kan finne på nett med denne benevnelsen er en BP/Castrol væske DOT4 Class 4 - altså ikke lavviskositet. Er vel tvilsomt om dette er korrekt type, men det ser altså ikke ut som merkeverkstedene benytter OEM bremsevæske.

Noen som vet hvilke fabrikat og type verkstedene egentlig bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOT 5 kan jeg ikke bruke, for den er silikonbasert og må ikke blandes med glykolbasert DOT 4 eller DOT 5.1 (som også er glykolbasert). Mulig kan man bruke dette hvis man tømmer hele systemet og fyller opp igjen, men det er ikke et prosjekt jeg har tenkt å begi meg inn på.

Spørsmålet er vel om ABS/DSC fungerer like godt med en væske med mye høyere viskositet på kalde dager. Ved lave temperaturer er det ganske stor forskjell på viskositeten til de to væsketypene. Det er jo normalt ved kaldt glatt vintervær som ABS/DSC er viktigst ved normal kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at du ikke skal blande glykol- og silikonbasert. Viskositet er nå en ting, men du må huske at bremsevæsken bare ligger i rørene uten å sirkulere rundt på den måten f.eks servo- og motorolje gjør, derfor er det nok ikke like kritisk med ulik viskositet. De fleste verksted heller nok bare på riktig DOT-merking og ferdig med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E.C. helt riktig, og det er nok nettopp poenget.

I kalipperne blir bremsevæsken svært varm og kokepunkt er viktig, særlig ved aktiv bremsing og banekjøring. Det er nettopp et høyest mulig kokepunkt og evnen til å beholde egenskapene ved høy temperatur/hard bremsing de fleste er opptatt av (selvfølgelig også bremsefølelsen).

I resten av systemet - reservoar, bremserør, clutch og kontrollventiler for ASP og stabilitetssystemer, er derimot væsketemperaturen noenlunde lik aktuell utetemperatur.
Kontroll/styreventiler for ASP/DSC osv. er veldig hurtige for å gi ønsket individuell styring/bremsing av de fire hjulene. Da blir også egenskapene og viskositeten til hydraulikkoljen i styreventilene viktig - spesielt ved lave utetemperaturer.

Må jo være en grunn til at det produseres og spesifiseres lavviskositet (også kalt low temp) DOT 4 væske!

Se hva f.eks. ATE skriver HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...