Aquarius Skrevet August 11, 2016 Share Skrevet August 11, 2016 Hei, skal bytte bremsevæske på E46'n og søkt litt på nett etter anbefalte væsker. OEM skal være DOT4 lavviskositet (ISO 4925 Class 6) som åpenbart kreves for biler med ABS/DSC osv. uten egen forsterkerpumpe. På alle regninger fra tidligere BMW servicer beskrives bruk av "SUPER DISK BRAKE FLUID". Den eneste jeg kan finne på nett med denne benevnelsen er en BP/Castrol væske DOT4 Class 4 - altså ikke lavviskositet. Er vel tvilsomt om dette er korrekt type, men det ser altså ikke ut som merkeverkstedene benytter OEM bremsevæske. Noen som vet hvilke fabrikat og type verkstedene egentlig bruker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 11, 2016 Share Skrevet August 11, 2016 DOT 4 er det som brukes av nesten alle biler. Mener at du fint kan benytte deg av DOT5 eller DOT 5.1, men det trenger du ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet August 11, 2016 Share Skrevet August 11, 2016 Ja, kan fint bruke vanlig DOT4. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aquarius Skrevet August 11, 2016 Forfatter Share Skrevet August 11, 2016 DOT 5 kan jeg ikke bruke, for den er silikonbasert og må ikke blandes med glykolbasert DOT 4 eller DOT 5.1 (som også er glykolbasert). Mulig kan man bruke dette hvis man tømmer hele systemet og fyller opp igjen, men det er ikke et prosjekt jeg har tenkt å begi meg inn på. Spørsmålet er vel om ABS/DSC fungerer like godt med en væske med mye høyere viskositet på kalde dager. Ved lave temperaturer er det ganske stor forskjell på viskositeten til de to væsketypene. Det er jo normalt ved kaldt glatt vintervær som ABS/DSC er viktigst ved normal kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 11, 2016 Share Skrevet August 11, 2016 Jeg har aldri fylt noe annet enn DOT 4 kjøpt fra hvor som helst, og har aldri merket noen problemer med noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 11, 2016 Share Skrevet August 11, 2016 Riktig at du ikke skal blande glykol- og silikonbasert. Viskositet er nå en ting, men du må huske at bremsevæsken bare ligger i rørene uten å sirkulere rundt på den måten f.eks servo- og motorolje gjør, derfor er det nok ikke like kritisk med ulik viskositet. De fleste verksted heller nok bare på riktig DOT-merking og ferdig med saken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aquarius Skrevet August 13, 2016 Forfatter Share Skrevet August 13, 2016 E.C. helt riktig, og det er nok nettopp poenget. I kalipperne blir bremsevæsken svært varm og kokepunkt er viktig, særlig ved aktiv bremsing og banekjøring. Det er nettopp et høyest mulig kokepunkt og evnen til å beholde egenskapene ved høy temperatur/hard bremsing de fleste er opptatt av (selvfølgelig også bremsefølelsen). I resten av systemet - reservoar, bremserør, clutch og kontrollventiler for ASP og stabilitetssystemer, er derimot væsketemperaturen noenlunde lik aktuell utetemperatur. Kontroll/styreventiler for ASP/DSC osv. er veldig hurtige for å gi ønsket individuell styring/bremsing av de fire hjulene. Da blir også egenskapene og viskositeten til hydraulikkoljen i styreventilene viktig - spesielt ved lave utetemperaturer. Må jo være en grunn til at det produseres og spesifiseres lavviskositet (også kalt low temp) DOT 4 væske! Se hva f.eks. ATE skriver HER Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå