Eirik Viste Skrevet August 13, 2016 Share Skrevet August 13, 2016 Jeg lærer aldri, og har nettopp kjøpt en til bil. Men den har bra potensiale. Det er en 1999 modell 523IA Touring, eller en dobbelvanos M52TUB25 motor. Motoren har defekt topp eller toppakning. Siden kontaktene til styringsenhetene er like på M52TU og M57, gjor det nok en eventuell ombygging lettere. Jeg har en bra 2002 mod 530d motor liggende og lurer på å bruke denne. Motoren er i alle fall av nyere generasjon enn M52 motoren, så regner med at det går bra. Det er lov å bygge om fra diesel til bensin, og regner med at motsatt vei også går. Er det noen her som har gjort noe tilsvarende eller kjenner til en slik ombygging? Blir det for mye styr skaffer jeg kanskje en M54B30 motor. Hilsen Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 13, 2016 Share Skrevet August 13, 2016 Tror du må bytte mer enn motoren gitt, her er ting til ettertanke som du antaglivis bør undersøke: girkasse, girkassehjerne, diff, speedo, drivstoffpumpe(r), tanklokk som passer dieselpistolen(?) og sikkert mer til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet August 14, 2016 Share Skrevet August 14, 2016 Da ville jeg skaffet en M54B30 motor. Bygge om til diesel er et gedigent prosjekt. Forskjell på alt som finnes, kort fortalt. Og selv om kontaktene på styringsenhetene er like, så er søren meg det alt som er likt. Alt inni boksen er forskjellig og kommuniserer ikke med diesel motoren din. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 14, 2016 Share Skrevet August 14, 2016 .....?? Can bus trafikk er nå iallefall likt på tvers av bensin og diesel etter mine tester. Du mangler el gass og noen småting. Jeg er helt enig i at man skal påpeke det som faktisk må byttes, som jo er en del, men krisemaksimering og oppkonstruering av "usynlige" problemer tjener ingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet August 15, 2016 Forfatter Share Skrevet August 15, 2016 Takk for innspill. Jeg er selvfølgelig klar over at girkasse, diff m.m må byttes. Dette er lett å fikse. Bruker kanskje en 6 trinns fra ZF som kommer fra 150 hk 320d med 350 Nm. Kasse og svinghjul har jeg liggende. ZF kassene tåler normalt mye og ser identisk ut som en 335i kasse som har 400 Nm. Blir i alle fall ikke aut.kasse med dieselmotoren. Alt som har med drivverk og understell har jeg kontroll på. Speedometeret fra 530d må jeg og se om det har samme kontakter som 523ia. Må jo finne ut om det er vanskelig å fikse kontroll av pumper og aggregater som ikke er på bensinmotoren. Det er nok ikke mange som har gjort denne ombyggingen. Legger muligens ut dieselmotoren for salg for å frigjøre penger til kjøp av bensinmotor. Ta gjerne kontakt ved interesse. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå