Gå til innhold

Oversikt over forskjellige lydanlegg BMW E60/61

Share

Anbefalte innlegg

Mener jeg så en sånn tråd her en gang, men vet ikke hva jeg skal søke etter. 

F.eks 663 BMW Radio Professional

Hva inngår i den? Hva slags pakke må til for å ha sub under sete osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander litt her.

Man kan dele dette i to; selve "CD-spilleren"/headuniten og høyttalerpakken. Dette er to helt seperate ting, og kunne bestilles uavhengig av hverandre.

e60/e61 ble levert standard med CD-spiller og en 6,5" display-skjerm. Kodenavn M-ASK.

Utover dette hadde man følgende tilvalg:

- 663 Radio Professional - gir i tillegg mp3-kompatibel CD-spiller og dobbel radio-tuner (ikke mulig i kombinasjon med de under)
- 606 Navigasjon business - lik standardspilleren (altså 6,5" skjerm), men med navigasjon i tillegg. Denne heter også M-ASK.
- 609 Navigasjon professional - 8,8" skjerm med navigasjon, split screen og alt det der. Kodenavn CCC/CIC, alt etter årsmodell.

Disse kan man dele opp igjen, da det finnes to forskjellige versjoner av standardspilleren (M-ASK før og etter facelift), to versjoner av 606 (M-ASK før og etter facelift) og tre versjoner av navigasjon professional (CCC før facelift, CCC etter facelift og CIC som kom i løpet av modellåret 2009 (med noen unntak).

Jeg er litt usikker, men jeg lurer på om 663 er "standard" i 606 og 609. 663 som utstyrskode er uansett ikke så veldig vanlig.

Når det gjelder høyttaleranleggene er det totalt fire forskjellige. Alle har forøvrig subber under setene.

- Standardanlegget med seks høyttalere
- 676 Hifi høyttaleresystem med ti høyttalere
- 677 Hifi høyttalersystem professional (Logic 7) med 13 høyttalere
- 752 BMW individual High-end høyttalersystem med 16 høyttalere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate for et godt utfyllende svar. Mao, hvis det ikke står noe som helst i utstyrslista så har man standard høyttaler pakke, men det er subber under fremseter? Hvor finner man de andre høyttalerne på standard pakka? Dørene foran og bak eller dørene foran og diskant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer.

De andre er i dørene foran og i taket bak (e61). Usikker på hvor bakhøyttalerne er i e60, men antar hattehyllen.

Standard-pakken har ikke diskant foran (kun høyttalergrill), men det er bare å plugge en diskant (fra f.eks. hifipakken) i, da alt ligger klart for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

De andre er i dørene foran og i taket bak (e61). Usikker på hvor bakhøyttalerne er i e60, men antar hattehyllen.

Det er i hattehyllen ja :) (samme som i dørene foran, standardanlegget)

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men om man putter i en diskant der.. Ligger det deling til den da, så den faktisk spiller bare diskant? Eller må noe kodes etc? Det er ikke egen forsterker i denne pakka? Da må man opp på HIFI? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kobles til på mellomtonen, så ingenting som kan kodes der. Hvordan det fungerer i praksis vet jeg ikke, men alle diskanter er koblet slik i de forskjellige anleggene. Det er ikke forsterker her nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Er det mulig å koble på diskanter bak i E60/61 facelift også? Jeg tenker på den høyttalerpakka som mangler dette. Hvordan er det ellers med å få koble på en forsterker? Om man f.eks får subbene under setet til å bli dratt av egen forsterker så vil man vel få litt mere futt i høyttalerne ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp du kan kople på diskanter bak. I E60 sitter diskant i hattehytta. I E61 sitter dem i taket mener jeg.
Sub under setene kan potensielt låte bedre og spille høyere om de blir matet av en ekstern forsterker. Kanalene på OEM forsterker som er koplet til de andre høyttalerne i bilen får ikke magisk mer effekt ved at du kopler fra kanalene som er dedikert til sub under setet.

Edit:
Om bilen har det minste anlegget, så går vel sub under setet og mellomtone i døra på samme kanal fra head unit. Så ja da vil mellomtonen få det bedre alene på den kanalen ja :)

Endret av OveN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, OveN skrev:

Jepp du kan kople på diskanter bak. I E60 sitter diskant i hattehytta. I E61 sitter dem i taket mener jeg.
Sub under setene kan potensielt låte bedre og spille høyere om de blir matet av en ekstern forsterker. Kanalene på OEM forsterker som er koplet til de andre høyttalerne i bilen får ikke magisk mer effekt ved at du kopler fra kanalene som er dedikert til sub under setet.

Edit:
Om bilen har det minste anlegget, så går vel sub under setet og mellomtone i døra på samme kanal fra head unit. Så ja da vil mellomtonen få det bedre alene på den kanalen ja :)

Ok, ja det er den minste pakka jeg prater om der alt kommer fra head unit. Men, er det mulig å koble på en ekstern forsterker til head unit? Det er vel ikke vanlig linjeutgang (rca) bakpå den sikkert? Ligger det ledninger klare til diskant bak også, som det gjør foran?

Vet du svaret på det andre spørsmålet mitt angående AUX også?

Endret av ESER
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke linje-utganger aktivert på din HU. De er der fysisk, men er ikke aktivert når du har det minste anlegget.
Diskant koples til med en kort kabel fra mellomtonen. Jeg kan aldri tenke meg at denne kabelen ligger klar hverken forran eller bak. Når man har HiFi/HiFi Pro originalt så har denne kabelen mellom diskant og mellomtone en kondensator "i seg". Dette er et høypassfilter, og er helt nødvendig for å ikke drepe diskanten mer eller mindre umiddelbart.
Om du tenker å kjøpe nytt komponentsett, altså sett med ny mellomtone og diskant, så følger det med filter.

Når man har 676 HiFi så er det 4stk balanserte lavnivå-utganger fra HU. Det er samme HU om man har base/HiFi/HiFi Pro, de er bare kodet forskjellig. Man kan altså kode om HU til 676 HiFi. Men det krever jo da at noen kan kode dette. BMW kommer til å si at det ikke er mulig, eller i beste fall si at det koster x-antall titusen-lapper. Har ikke sett mange som har gjort dette så det er antagelig ikke trivielt.

Du kan bruke speaker-level ut fra din HU sånn den er nå til å gi signal til en ekstern forsterker. Da må du enten ha en forsterker som takler høynivå inn, eller så må du installere høy-til-lav-nivå adapter.

Det er verdt å nevne at det er hardkodet EQ i din HU, for å få anlegget til å låte "OK" uten dedikert diskant. Du kan ikke justere denne EQ'n. Du får ergo ikke et rent signal fra HU til ekstern forsterker, det er sterkt farget for å kompensere det mindre heldige høyttaler-oppsettet bilen opprinnelig har. Men om du i hovedsak bare ønsker noe bedre og mer lyd så trenger du antagelig ikke bekymre deg alt for mye over dette. (Løsningen på EQ problemet er f.eks. en DSP hvor du kan justere dens EQ for å nulle ut EQ i HU. Pluss mer snacks som kan tweakes. Men DSP er nok et hakk over hva gjennomsnittspersonen gidder å kjøpe og sette seg inn i.)

AUX spørsmålet vet jeg ikke gitt. awt veit sikkert svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det ikke noe problem da jeg ikke har kjøpt bilen enda😀 Men da er jeg muligens feilinformert fra tidligere, fordi det var noen som nevnte at det satt en kondensator på mellomtonen og at alt lå klart for å putte i originale diskanter (ihvertfall foran). Sånn at de faktisk kun fikk det signalet dem skulle ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...