wSax Skrevet August 30, 2016 Share Skrevet August 30, 2016 Hei, har akkurat kjøpt meg en e60 520i m54 med fullt servicehefte. Servicene er utført hos merkegodkjente verksted. Mitt spørsmål er da: er det sannsynlig at veivhusventilasjonen er byttet nylig? Grunnen til at jeg spør, er at toppdekselpakningen ble byttet hos forhandleren jeg kjøpte bilen av, på grunn av en oljelekkasje. Jeg vet også at den lekker eller svetter litt fra simringen foran på veiva. Dette kombinert med litt hvit røyk på tomgang noen ganger, har fått meg til å tenke at veivhusventilasjonen kan være tett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 30, 2016 Share Skrevet August 30, 2016 Det finnes ikke ett servicepunkt hvor dette skal skiftes. Dog så kan nok verkstedet bemerke at det er tett og anbefale skifte. Men du kan selv teste om VHV er tett, ved å ta av lokket på oljepåfyllingen og kjenne etter svakt vakuum. Er det noe annet enn svakt vakuum, så er det feil på VHV. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet August 30, 2016 Forfatter Share Skrevet August 30, 2016 Skal få sjekket dette så fort som mulig. Hva må byttes? Alt, ventilhuset og alle slager, eller er det bare noen spesielle slanger som tetter seg? Er original kvalitet greit, eller bør jeg kjøpe originaldeler? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet August 30, 2016 Share Skrevet August 30, 2016 Når du først bytter så bytt alt. Jeg gjorde dette på min nå i sommer. Kjøp ferdig kit med alt du trenger på koed.no. koster under 1000 lappen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet August 30, 2016 Forfatter Share Skrevet August 30, 2016 Najs, det var ikke så ille. Må manifolden av? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet August 30, 2016 Share Skrevet August 30, 2016 Det tror jeg ikke. Det "angripes" fra luftfilter siden, de meste der må vekk. Jeg leverte inn bilen til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 30, 2016 Share Skrevet August 30, 2016 Det er som Reef89 sier, du må av med en hel del på luftfilter siden. Jeg gjorde dette på en E39 med M54 og det var en god del jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet August 30, 2016 Share Skrevet August 30, 2016 Eg var i samme situasjon som deg når eg kjøpte min. Fullt servicehefte på BMW, men ingen spor av at CCV skulle værtbytta. Ingen indikasjoner på at det behøvdes heller, men eg gjorde det allikavel, for å sleppe å bekymre meg til vinteren. Kosta meg ca 1800,-, med originale deler. Du bør kjøpe originalt, da det ikkje er ein jobb du får lyst til å gjenta i nærmaste framtid. Når du først er nedi der er det lurt å bytte indre innsugsbelg, pakningen til spjeldhuset og å ta ut peilepinnerøyret for å blåse det reint og bytte pakningen der og. Eg fulgte denne DIY videoen, som er til ein m54, og den var til stor hjelp! Tok meg 5-6 timer. Viktig å ta seg god tid, så ein ikkje kjem borti og knekk noko f.eks. Ein ting eg la merke til var at enkelte plassar der han kommenterte at han ikkje kunne sjå skruene( på ein 3-serie), kunne eg sjå dei heilt fint. Så virkar som det er litt enklare å bytte på ein 5-serie grunna litt større motorrom. Er på ingen måte ein vanskeleg jobb, berre litt kronglete og tidkrevande. Sparar mange tusen på å sette av ein formiddag sjølv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet August 30, 2016 Forfatter Share Skrevet August 30, 2016 Herlig! Da har jeg fått oversikt over hva som må gjøres! Kommer enda et spørsmål her. Ble obs på en lyd suselyd fra motoren da jeg kjørte hjem fra jobb i dag. Åpnet motorrommet og jeg synes nesten det høres ut som et dårlig kulelager. Det er sikkert ikke et dårlig kulelager, men nærmeste jeg klarer å beskrive lyden. Er en metallisk suselyd. Er lyden normal? Oljenivået er perfekt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 30, 2016 Share Skrevet August 30, 2016 Tok du av olje lokket? Høres ut som vakuum en plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet August 30, 2016 Forfatter Share Skrevet August 30, 2016 Nope, det var på. Kan stemme det, hørtes ut som det kom fra bakkant av motoren eller bak på innsugsmanifolden. Hadde det vært falskluft, ville den vel jaget på tomgang? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet August 30, 2016 Share Skrevet August 30, 2016 Ikkje nødvendigvis. Eg hadde ein lignande lyd før eg bytta CCV og slanger på min, og der var det hol i returslangen som ligg under det dekselet på filmen din. Det er ein slange med returdamp frå CCV som går inn på innsuget. Min gjekk heilt fint på tomgang, og ga ingen kodar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet August 30, 2016 Forfatter Share Skrevet August 30, 2016 Uff, må vel ut å skru i morgen da :/ Hadde du vært så snill og sagt hvilket rør det et snakk om mcbanan? Bilde av rørene her https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e60-sedan-520i/motordeler-motor-veivhusventilasjon/ventil_veivhus_isolert_kaldt_klima_original__11617533400__159630 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet August 30, 2016 Share Skrevet August 30, 2016 Hjå meg var det lekkasje på røyr nummer 7 på det diagrammet. Det går langs med dyserekka under det dekselet. Det er litt forskjellar på min m52tu og din m54, men antar at det er nokonlunde lik plassering på det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet August 30, 2016 Forfatter Share Skrevet August 30, 2016 Takk Får skru etter skolen i morgen og lete etter sprekker Ender vel opp med å kjøpe hele kitet det var snakk om på koed. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå