Gå til innhold

Håpløst ABS problem - E39, 520i, 1998 mod


midlertidig
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt bilen inne på verksted å der vet de ikke helt hva som er galt. 


Jeg får opp feilkodene "5" og "7" på VF og HB ABS sensor. 

ABS og antispinn lampe står på konstant, den sletter seg ikke når jeg skrur bilen av og på.  
Om jeg sletter feilkoden går ABS og antispinn lampen bort.
MEN, når jeg begynner og kjøre så slår den inn med en gang / når jeg såvidt bremser.

Deretter slår ABS og antispinn lampen seg på igjen, å vil ikke gå av før feilkoden er slettet.

Det er bare venstre foran (VF) og høyre bak (HB) som slår ut, de andre fungerer helt fint.


Ting som er prøvd å fikses/byttes:

- Rensket hvor sensorene står på navet, foran og bak.

- Sjekket alle sikringer.

- Rensket stikket hvor sensoren står, i hjulbuen.

- Byttet ABS sensorer, foran og bak (OEM kvalitet) byttet to ganger, samme feil hver gang.

- Hjullager HB (det som ble byttet ut hadde hål i seg og var defekt, men dette fikset ikke problemet)

 

Så ifølge verkstedet gjenstår det da bare å sjekke ledningsnettet, eller bytte ABS hjernen. (På denne bilen ligger hjernen separat inni bilen, og ABS pumpen i motorrommet)

 

Vil helst ikke måtte kjøpe en "ny" hjerne for så å få denne kodet og byttet, uten at det løser problemet. 
Har heller ikke feilsøkt noe på ledningsnett før, å er litt usikker på hvor jeg skal begynne. Har tilgang på måleapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oem sensor, dette kan skape problemer, er ikke alltid like bra kvalitet på de uorginale. Mange som har 
skiftet sensor flere ganger (uorginal) og ikke fått det til og funke, og når orginal blir montert så funker alt fint.

Bare en tanke..

Jeg ville tatt diagnose med Inpa, samt sjekket live data på hver sensor om de registrerer sånn de skal.
Da ser du fort om der er en som ikke gir utslag..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får sletta koden når bilen står stille så er det antaglivis kontakt fram til sensoren. Kan jo hende selve ringene er skadet? Litt usannsynlig at begge er det, men kan jo være. Jeg ville også lest ut livedata med inpa, evt snurra på hjula og målt signalet med multimeter. Sammenlignet mot side som ikke gir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Alpejohn said:

Oem sensor, dette kan skape problemer, er ikke alltid like bra kvalitet på de uorginale. Mange som har 
skiftet sensor flere ganger (uorginal) og ikke fått det til og funke, og når orginal blir montert så funker alt fint.

Bare en tanke..

Jeg ville tatt diagnose med Inpa, samt sjekket live data på hver sensor om de registrerer sånn de skal.
Da ser du fort om der er en som ikke gir utslag..

 

 

Jepp, er klar over det, men de har fungert på de andre sidene. Jeg kjøpte først noen fra Kina, å disse viste seg å være en annen lengde. Den foran var kortere, å den bak var litt lenger. "Hetten" på den ene sensoren kunne du også dra av. Skikkelig dårlig kvalitet med andre ord. 

Er passe sikker på at de som står på nå skal fungere. Er kjipt å bruke 1000kr på sensorer som ikke fungerer, for så å bruke 850kr til for en Bosch sensor. 

Kan skaffe meg tilgang til Carsoft, men fungerer det? Er et slikt feilsøkingsprogram. 
Hvis ikke må jeg inn på verksted.

Men i tilfellet at det slår ut eller noe ikke er likt som på de som fungerer, er det da et ledningsbrudd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, E.C. said:

Hvis du får sletta koden når bilen står stille så er det antaglivis kontakt fram til sensoren. Kan jo hende selve ringene er skadet? Litt usannsynlig at begge er det, men kan jo være. Jeg ville også lest ut livedata med inpa, evt snurra på hjula og målt signalet med multimeter. Sammenlignet mot side som ikke gir feil.

Får sletta koden når bilen står stille ja. Ca etter 1-2m med rygging eller kjøring forover begynner pedalen å "vibrere" / akkuratt den samme vibrasjonen som kommer når sensoren slår inn i hard brems. 
Hjullageret bak er skiftet for under 1 mnd siden (Febi eller Bosch[?]) så det kan ikke være "taggene" / ringene bak. Hadde den på verksted å da sa han at det såg fint ut foran. Har også renset foran og bak, både med elektrikerspray i alle stikk, og rensemiddel inni der sensoren står. 

Det er ikke noe tegn til brudd foran eller bak rundt stikket, å bilen har aldri vært gjennom noe "ekstreme tilfeller" som skulle tilsi et ledningsbrudd, om det er slikt det framkommer da. 

Kan få prøvd på dette ja. Skal jeg da måle signalet direkte på stikket en setter sensoren i? Eller er det et annet sted dette måles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enten der sensoren kobles på eller der hjernen kobles på. På sistenevnte så får du sett at signalet går helt fram dit det skal. Da må du finne pinout for abs-hjernen for å vite hva som går hvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et lignende problem på min bil, men byttet ikke mange deler som du. En kompis har topp diagnoseutstyr, og fant ut at ABS sentralen/hjernen hadde feil. Denne ble byttet til en annen brukt jeg hadde liggende og det ungerte bra etterpå.

Hos meg byttet jeg bremserørene bak og da rant all bremsevæske ut. Fikk ikke til å lufte på gamlemåten. På info om E39 står det at man MÅ bruke diagnoseutstyr hvis luft er kommet inn i ABS sentralen. Da kan pumpen til hvert hjul aktiveres separat.

Jeg har hugget en 1997 528 og tatt vare på ABS pumpen siden dette er et vanlig problem på E39. Facelift bilene har jeg hørt om problemer på dette området kanskje mer enn på preface.

ABS pumpen kan selges for 1.000 kr inkl frakt.

Hilsen Eirik. 92 22 65 44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...