Gå til innhold

Tikkelyd, BMW M57 T2 525d E61 2008/9


BMW520d_Sverre
 Share

Anbefalte innlegg

har du prøvd å huke av viftereima og hørt da?   jeg hadde nemmelig en mercedes en gang med lignende lyd, som jeg aldri fant ut av. så ble jeg tipset om at det kunne være strammeren på vifereima.  stemte på en prikk det, motoren låt som ny etterpå : ) 

 

ellers har jeg god erfaring med biltema sin oljerens.   jeg hadde ventiltikking på 730n på kald motor.  kjørte så en runde med biltema rensolje, så vanlig billig olje før jeg hadde på mobil1 olje igjen.  ikke én  lyd fra løfterene etterpå. dette er vell snart 2 år siden nå, og det har ikke kommet tilbake. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Heisann, fant du noen gang ut hva lyden vsr ? Har nøyaktig samme lyd som på YouTube video helt i starten av denne tråden , kun når motor er god og varm(etter en grei kjøretur) lyttet litt rundt med hørselvern og skrujern og høres ut som lyd er fra  injektor på sylinder 1 koblet denne og lyden forsvant , noen erfaringer ? Dårlig dyse ? Eller bare dårlig kobber retning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nei jeg fant egentlig ikke ut hva d var. Tenker nok d kan være en injektor ja. Jeg har lyden enda men mye mindre enn før. Kommer mer ved kalde ute temperaturer og kun driftsvarm motor. Har hatt d slik i mange år nå. Om du bytter injektor må du skrive resultatet. Jeg er ganske sikker på at du er på sporet her. Har du sjekket med diagnose at injektorene er innenfor spec ?

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Nytt medlem av forumet.

Jeg har samme lydet, som på videoen i starten av tråden.

Jeg har hatt av begge reimene, lyden er der fremdeles.

Kun på varm motor. Motor maler som en katt når den er kald.

Jeg byttet svingningsdemper (reimhjulet på veiven), kunne høres ut som lyden kom derfra,  det hjalp ikke.

 

Noen må da vite hva dette er??

 

Jeg mistenker en hyd ventilløfter, vurderer en skikkelig rens. 

Evnt at det kan være en injektor.

 

BMW520d_Sverre, kan lyden forsvinne ett lite øyeblikk på motoren din?

Lyden kan forsvinne ett lite øyeblikk hos meg, så er den plutselig tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tikkingen er uregelmessig men den blir ikke plutselig borte for så å komme tilbake. Husker jeg kjørte inn på et verksted for å sjekke med en kar som hadde god peiling. Måtte stoppe motoren litt mens jeg ventet, og typisk ble lyden svakere og tildels borte når vi først skulle feilsøke. Men det lille han hørte gikk på fremre ventil eller injektor. 

Men når lyden først er der, er den vedvarende og uregelmessig......forsvinner først f.eks ved avslått motor en tid, også typisk mest tikking om vinteren og lave temperaturer. Mye bedre om sommeren. 

Tenker testen som tidligere ble gjort her med utkobling av injektor sier litt om dette, men obs på at endret turtall kan gjøre at tikkingen forsvant.. Skulle ønske noen med lignende problem rapporterte suksess ved injektor/tetning skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var valvoline, men har kastet flaskene. Mener det var valvoline ja. Bruker 5w 30 gulf formula nå siste år, kjøper fra gs bildeler. 

Var vel ingen forskjell med tanke på tikkelyden. Men har lagt merke til ved helt full påfylling er tikkingen oftere tilstede, og i kaldt vær. Kan jo være tilfeldig ? 

Pr.idag legger jeg ikke særlig merke til tikking, kun en gang i ny og ne. Så foreløpig gjør jeg ingenting med det. 

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...