Gå til innhold

Økern´s 320d E90


Oekern
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Da har følgende blitt gjort:

Flushet, renset og byttet olje og filter på girkasse.
Byttet olje og filter på motor
Nye vindusvisker blad
Lagt om til vinterhjul

Bilen ble både høyere og kjipere med vinterhjul;
IMG_2472_zpstvkqolij.jpg

Og etter nattens regn fikk man sjekka "dråpeeffekten"
IMG_2471_zps2o4mvnjy.jpg

Jeg driver nå og flytter fra oslo til bøgda, så bilen vil fra og med i morra bli tatt i bruk daglig. Får håpe det ikke kommer noen uvventede overraskelser.
Det var et verksted som gjorde oljeskjift - og de påpekte feil hjulvinkel bak. Dette har jeg forsåvidt skjønt m.t.p ujevn slitasje på dekk. Vinter og sommer dekk som følgte med har jo "slitt seg til" så tar dette når jeg bytter dekk/hjul - forhåpentligvis til sommeren. De sa også at stagene man måtte løsne satt bom fast, så det kan bli spennende. Får vel kanskje bytte de berømte knirkeforingene i samme slengen når man kommer så langt..

Endret av Oekern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten også vært i kontakt med Bavaria. Fikk vite at bilen tidligere har vært chippet og har hatt 3 (TRE!) turbo-bytter. (149tkm/194tkm/249tkm)Den ble ved sist turbo-bytte resat til original software. Automat-kassa ble sist oppdatert i 2014.

På bakgrund av dette blir det nok ikke aktuellt med chip. Ikke at jeg aner hvem chip som er brukt/hva som er gjort, men historikken tilsier jo at det ikke er lurt. I mine øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Oekern skrev:

Jeg har forresten også vært i kontakt med Bavaria. Fikk vite at bilen tidligere har vært chippet og har hatt 3 (TRE!) turbo-bytter. (149tkm/194tkm/249tkm)Den ble ved sist turbo-bytte resat til original software. Automat-kassa ble sist oppdatert i 2014.

På bakgrund av dette blir det nok ikke aktuellt med chip. Ikke at jeg aner hvem chip som er brukt/hva som er gjort, men historikken tilsier jo at det ikke er lurt. I mine øyne. 

 

 

Derfor vi har sånne folk som dette, anbefaler deg å lese igjennom dieseltråden til TRF hvis du ikke har gjort det, står veldig mye bra info der.  Men ja 3 turbo bytter er mye, har vell litt å si på vedlikehold også. Samtidig er det alltid lurt å la turboen stå litt før man stanser bilen etter en hard økt. Lar alltid bilen min stå litt etter hver eneste kjøretur uansett hvor kort eller langt og hardt jeg har kjørt. Turboen er like tight etter over 200 000k km. 

Quote;

Om tunere hadde brydd seg om akkurat DIN bil, og hatt en brennende interesse for bmw og motorene deres, ville jeg aldri trengt å begynne med dette selv. Men når alle "plays it safe" og robber kundene for penger blir jeg frustrert, dette førte en gang til at jeg begynte å gjøre ting selv. Dette sammen med mye annen erfaring fra bmw og diesel generelt kom det noen gode ideer, og disse kommer entusiastene til gode fra og med sommeren 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skummet igjennom tråden bare, men får vel lese den nøye en dag. Har kompressor på prosjektbilen, så det og la den stå litt på tomgang etter kjøring (uansett lengde og kjørestil) er obligatorisk :) 

Kommer også til og bytte olje på motor ca hver 10-15tkm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha kjørt bilen noen mil etter olje og filterbytte på auto-kassa kan jeg som mange andre bekrefte at dette har gitt stort utslag. Den girer nå uten tvil m y e bedre enn før.
Det var da tydeligvis på tide !

Det neste som skal kjøpes til bilen er takstativ. Har ski-luke, men da jeg ikke er glad i snø i bilen blir det takstativ..
Er det noen typer som er (vesentlig) bedre enn andre ? Har ikke noen egne erfaringer på dette området..
Boks er ikke nok aktuellt p.g.a kostnad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Oekern skrev:

Idag med -7 grader merka jeg tydelig st glødeplugger må byttes. Det var spvidt den starta. 

Hva (kan) jeg evnt gjøre om jeg ikke får start ved og trykke på knappen ?

bilen begynner bare å gløde lengre tror jeg. Hvis det er for alt så kommer det opp gløde symbol på en kamerat sin e90, ta diagnose, kan fort være gløderelee som har tatt kvelden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å ta tenningen på to ganger sånn at den får glødet litt lenger. Tenning på (uten å starte) - vent litt, slå av tenning, slå på tenning - vent litt, start motor.

Dette har jeg gjort når jeg har vært på fjellet, men da har det vært mye kaldere enn -7. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8. november 2016 at 8.54, Frode D skrev:

Du kan prøve å ta tenningen på to ganger sånn at den får glødet litt lenger. Tenning på (uten å starte) - vent litt, slå av tenning, slå på tenning - vent litt, start motor.

Dette har jeg gjort når jeg har vært på fjellet, men da har det vært mye kaldere enn -7. 

Tusen takk for tips !
Det har ikke skjedd igjen at den har vært tungstartet, så mulig det kanskje var tilfeldig. Det finner jeg ut etterhvert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er nye glødeplugger og relee på plass. Gjort av verksted da jeg ikke turde begi meg uttpå dette selv.
Fikk også bekreftet av mekaniker det naboen har sagt: Bilen går veldig godt.
Siste historikk jeg har på bilen (249tkm. jeg kjøpte den på 252tkm) er at bilen ble levert med gåen turbo p.g.a chiping. Bilen fikk da ny turbo og software ble resatt/re-installert til orginal software. Finner det da rart/ulogisk i at tidligere eier skulle installere evn.t chip tuning/software i g j e n (3 turbo er blitt byttet totalt på denne bilen) for så og selge den (den ble forøvrig tatt i innbytte, ikke privat salg) 
Iom. at jeg aldri har hatt BMW før, vet jeg ikke hvor godt en 320d egentlig skal gå, men jeg må jo si at ift 163hk og tidlig (+relativt høyt) dreimoment så er det jo klart at det beveger seg. Jeg ble overrasket i starten hvor godt den går, men nå som jeg er vant med den reagerer jeg ikke så mye, forutenom at forbikjøringer er null problem. Brukte fadern sin 150hk turbo diesel Rav 4 idag (da E90 var på verksted) og syns ikke det var noe merkant stor forskjell akkurat på aksellerasjon. (Forøvrig første gangen jeg syns raven har vært jævlig og kjøre:P) Og da har jeg "trukket ifra" mtp større og tyngre bil. Veldig selektivt i så måte altså..
Er det slik at jeg må ta kontakt med et tuning firma og evn.t betale dem får å gå over bilen for og få et klart svar ?
Eller er det noe jeg kan sjekke selv ? Er det evn.t noen i G.moen området som har en orginal 320D E90 som vil prøvekjøre min ? 

Endret av Oekern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Oekern skrev:

Da er nye glødeplugger og relee på plass. Gjort av verksted da jeg ikke turde begi meg uttpå dette selv.
Fikk også bekreftet av mekaniker det naboen har sagt: Bilen går veldig godt.
Siste historikk jeg har på bilen (249tkm. jeg kjøpte den på 252tkm) er at bilen ble levert med gåen turbo p.g.a chiping. Bilen fikk da ny turbo og software ble resatt/re-installert til orginal software. Finner det da rart/ulogisk i at tidligere eier skulle installere evn.t chip tuning/software i g j e n (3 turbo er blitt byttet totalt på denne bilen) for så og selge den (den ble forøvrig tatt i innbytte, ikke privat salg) 
Iom. at jeg aldri har hatt BMW før, vet jeg ikke hvor godt en 320d egentlig skal gå, men jeg må jo si at ift 163hk og tidlig (+relativt høyt) dreimoment så er det jo klart at det beveger seg. Jeg ble overrasket i starten hvor godt den går, men nå som jeg er vant med den reagerer jeg ikke så mye, forutenom at forbikjøringer er null problem. Brukte fadern sin 150hk turbo diesel Rav 4 idag (da E90 var på verksted) og syns ikke det var noe merkant stor forskjell akkurat på aksellerasjon. (Forøvrig første gangen jeg syns raven har vært jævlig og kjøre:P) Og da har jeg "trukket ifra" mtp større og tyngre bil. Veldig selektivt i så måte altså..
Er det slik at jeg må ta kontakt med et tuning firma og evn.t betale dem får å gå over bilen for og få et klart svar ?
Eller er det noe jeg kan sjekke selv ? Er det evn.t noen i G.moen området som har en orginal 320D E90 som vil prøvekjøre min ? 

en e90 320d går ganske bra, husker jeg kjente ett sug i magen de første gangene jeg akte med en kompis av meg sin. Syns også e46en jeg har med 320d motoren på 150hk, drar meget fint, litt mindre moment og effekt enn e90en men funker til dagligdags. Du kan jo ta tiden på akselerasjon, og sammenlign den med tiden da den var ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt hjulspinn og stoppeklokke på iPhone ble tia 8,80,-.

Har endelig fått byttet krom-nyrene og panser list til sort ! Har synes denne kromen har vært svært stygg.
Orginal BMW del den nye!
IMG_2520_zpswhqelzlg.jpg
IMG_2522_zpsnjmsrdyk.jpg

Har også fått byttet nær-lys pærene. Dette ble dag og natt i forskjell! Fy søren og utbrent de som satt på var.
Har dog noen sorte felt i lysbildet, så reflektorene er nok noe slitt..
Sliter også med at denne luftføringa løsner. 2. gang dette har skjedd nå. Skal det ikke være noen form for klemme/e.l ?
Virker som at røret er noe i korteste laget..
IMG_2521_zpscmhjuqas.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...