Gå til innhold

Batteri lengde E39 Touring

MrBrum
 Share

Anbefalte innlegg

Da kan jeg svare på spørsmålet i tråden selv. :-) Det gikk med et nødskrik. Måtte fjerne et par plastdeksler, som jeg satte på igjen da batteriet var på plass. Fikk nedi et Bosch S5 015 på 110Ah, startkapasitet på 950A. 5 års garanti.

Det blir lenge til jeg kjøper bilbatteri på Biltema igjen. Hjelper lite med 4 års garanti når man må bytte batteri annenhvert år og det trøbbelet det medfører. Trøbbel både på egen bil og modern sin.

Da kan vinteren komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får håpe Bosch holder noen år da, det er ikke alltid kjent merke betyr at det er bra.  Selv hadde jeg 3 store Sønnak batterier som døde som fluer, 2 stk SA1000 og 1 SB950.  Nå har jeg Biltema AGM 95Ah og 850A startstrøm og det har passert 2 år nå så får vi se :)  Det har allerede slått Sønnak i levetid.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema batteriene bytter jeg oftere enn noe annet jeg har vært borti. At det gradvis slutter å ta lading etter 1,5 år frem til at det var helt defekt etter 2 år er simpelthen for dårlig. Samme historien på min mor sin Audi A4. Omtrent like gammelt det og. Begge batteriene er sølvbatteriet med 4 års garanti.

I vinter som var hadde vi en kuldeperiode på ca en og en halv uke med temperaturer på minus 20 - 25 grader. Og da opplevde jeg at det tok lading utrolig dårlig. Jeg har voltmeter i dashbordet så jeg kan følge med ladesystemet til enhver tid. Og det har hele tiden vært i orden og er det fortsatt. Og jeg har 45 km til jobben en veg, så bilen går ikke akkurat i småkjøring. Men jeg kom ikke gjennom kuldeperioden uten å sette inn et reserve batteri fra en annen bil.

Jeg får nytt batteri av Biltema, så det er ikke det. Men jeg vil ha et batteri jeg kan stole på. Jeg ser det er litt ymse erfaringer med Biltema batteriene(bl.a. Facebook), så dem har nok en viss andel med feil.

Det er riktig som det sies her at kjente merkevarer kanskje ikke alltid er best. Spesielt i disse tider hvor flere og flere vestlige selskaper flytter produksjonen til Kina. Likevel er min tillit høyere til Bosch enn uspesifisert Kina vare, levert med navnet Biltema. Det er flere årsaker til det.....jeg har dårlig erfaring med flere ting med Biltema navnet på. Bl. a. batterilader. Sviktet etter ett år.

Jeg har også tidligere hatt Sønnak og Varta. Varta batteriet sviktet på 7. året. Sønnak satt i en bil jeg kjøpte og satt der fortsatt da jeg solgte den 6 år etterpå. Så vi får se da..... :wink:

Jeg skal etterhvert legge ut erfaringene med det nye batteriet her. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble kjent med min kone hadde batteriet blitt byttet en gang før bilen var to år gammel og kjørt under 20.000 km.  Vi har nå god anledning til å lade batteriet. Så hun har fått beskjed om å lade batteriet jevnlig når ikke jeg er hjemme. Det er nok ikke det beste batteriet lenger, men vi har holdt liv i det mye lenger enn man skulle tro. I vintersesongen blir det ladet en gang i uken siden hun har mye småkjøring. Men nå har batteriet fungert i 12 år. Så tror jevnlig lading av batteriet, også sommertid, er lurt. Men ikke alle har mulighet til det. Vi har god lademulighet i et felles garasjeanlegg. Så jevnlig lading er mitt beste tips for lang levetid på batteriet.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...