'BMW' Skrevet Oktober 12, 2016 Skrevet Oktober 12, 2016 Noen som har brukt økonomi-utgaven til å lage dobbelflens på de originale stålrørene? (Skal skjøte med nytt rør i kobber)
Morty999 Skrevet Oktober 12, 2016 Skrevet Oktober 12, 2016 det går.. men dritt da org røra er HARDE.. og blir sjeldent bra med sånn billigsak fra tema desverre,,,
Haug530D Skrevet Oktober 12, 2016 Skrevet Oktober 12, 2016 Hvorfor ikke lage nytt kobberrør hele veien? det koster ikke så mye også vil det aldri ruste, men ja det går å bruke Biltema sitt verktøy å lage dobbel flens på org, jeg har selv testet på ett rør jeg byttet ut på bilen, men hos meg er nesten alt kobberrør nå untatt ett par i motorrom.
'BMW' Skrevet Oktober 12, 2016 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2016 Takk for svar. Dette er bak og jeg vil helst bytte bare det som er rustent. (Hadde jeg hatt løftebukk så ville jeg nok byttet hele.) Har laget mange dobbeltflenser med det Biltema-verktøyet, men det har vært kobberrør. Og selv da må man ta i endel. En ekspeditør fortalte meg tidligere at de har hatt endel tilfeller der tappen på den innsatsen man bruker har knekt... Viktig at man ikke klemmer skjevt, noe som kan skje om enden av røret har en liten bøy eller at den ikke er kuttet helt rett. Var dette man skulle hatt... BMW bruker DIN-type flens. Biltema-verktøyet lager SAE men de niplene jeg har kjøpt på Biltema har sett ut som DIN.
Haug530D Skrevet Oktober 12, 2016 Skrevet Oktober 12, 2016 Ja jeg har selv brukket en slik, så det vet jeg desverre så alt for godt, det verktøyet du linket til så bra ut ja, en annen ting med Biltema verktøyet er at den tappen sitter godt fast i røret etter flensing, må som regel bruke en vannpumpe tang å vri fra side til side for å løsne den, tror det var slik jeg knakk en sånn en, men det er vel 15 år siden nå så husker ikke helt. Når det gjelder flens type så er nok ikke det noe stort problem når det gjelder kobber rør da det vil forme seg litt til selv, men jeg ser den at det kanskje ikke er helt ideelt med stålrør nei, jeh har som sagt bare laget flens, ikke testet den etterpå. Jeg har også stusset litt over at flensene ikke ble helt like som de på bilen men nå vet jeg at det er flere typer så takk for det
MrBrum Skrevet Oktober 12, 2016 Skrevet Oktober 12, 2016 Jeg brukte dette verktøyet og det gikk fint.
iittala Skrevet Oktober 13, 2016 Skrevet Oktober 13, 2016 Biltema har også skikkelige verktøy, som det fra eastwood, http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Dobbelkoningsverktoy-2000020712/ Men det er fryktelig upraktisk å knote med under bilen, må erstatte skrustikka med stor rørtang, eller liknende. Har ikke prøvd det på stålrør, men på kobberrør blir det veldig fine flenser med verktøyet ovenfor
Eirik Viste Skrevet Oktober 13, 2016 Skrevet Oktober 13, 2016 Jeg har et like dyrt Biltema verktøy som det over. Det er hydraulisk og man kan flense under bilen. Det er veldig lett å ødelegge for man merker ikke når man flenser for mye og kan sprenge stempelet. Det skal i alle fall ha nok kraft, men fare for å ødelegge "niplene" med harde stålrør. Dette settet flenser både SAE og DIN. Jeg sjekker et par ganger underveis for å se at ikke noe ødelegges. På visse rør kan man spare mye arbeid ved bare å skifte den ytterste delen. Men har opplevd at det er rust flere plasser når hele røret skiftes. Spesielt rundt klipsene. Eirik.
'BMW' Skrevet November 6, 2016 Forfatter Skrevet November 6, 2016 Da er jobben gjort, var ikke noe problem. Og skjøten ble tett. Dette var med billig-varianten: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Dobbelkoningsverktoy-2000016992/ Synd at ikke produsentene bruker kobberrør, mulig det har å gjøre med at kravene til tettere klamring av røret fordyrer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå