Gå til innhold

Slitasje på dekk

PuntoR
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo kloke hoder.

Har en F11, og satte på noen GS Concours II felger 21" med 255 foran og 295 bak i sommer.  Da jeg nå skulle skifte til vinterhjulene, ser jeg til min forskrekkelse at dekkene har blitt ordentlig slitt på innsiden. Bakdekkene har fått noen dype "riller" og mønsteret er i ferd med å slippe. Er det noen andre som har opplevd dette før? Jeg har ikke merket en ting når jeg har kjørt med bilen - ingen ulyd, skraping, vibrasjon eller noen som helst, så jeg ble temmelig overrasket da jeg tok de av.

På meg virker det som om felgene bak er en del bredere enn foran - lar det seg gjøre å sette på noen smalere dekk, eller vil dette fortsatt gjøre seg gjeldende? Noen som har noen gode forslag til hva jeg burde gjøre? Nye dekk må jeg uansett ha, men er litt greit at de holder litt mer enn en sesong, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen grunnleggende faktorer:

Dekkene er slitt på innsiden: Dårlig camber. Feil hjulstilling. Defekte foringer i forstilling etc.

Dekkene er slitt på utsiden: Hvis de er slitt på begge kanter, må du kanskje fylle på luft eller se etter lekkasjer. Det er naturlig at dekk mister luft, men ved å kjøre på dekk med for lavt lufttrykk forbruker man mer drivstoff og øker risikoen for ulykker. Dersom du oppdager at bare fronthjulene har slitte kanter, kan det være at du kjører for raskt i svinger. Sørg for at du jevnlig sjekker lufttrykket i dekkene.

Dekkene er slitt i midten: Dersom midten av slitebanen er mer slitt enn ytterkantene, har du kanskje for mye luft i dekkene. Dette kan øke risikoen for at dekket punkterer. Bruk en trykkmåler og tapp ut luften til det anbefalte trykknivået.

Ujevn slitasje på ett enkelt dekk: Slitasjemønstrene på slitebanene kan indikere problemer andre steder. Dersom du oppdager ujevne slitasjeområder eller nakne områder bør du få hjulene balansert eller justert. Noen ganger innebærer nakne områder at støtdemperne er slitte.

Ujevn slitasje på alle dekkene: Dekkene slites ikke ut i samme takt. Fronten av kjøretøyet bærer motoren og står for det meste av styringen, så dekkene på frontakselen vil bli slitt raskere. Dersom de synes å bli mer slitt enn normalt, bør du får fjæringen kontrollert. Dersom slitasjen er større på den ene siden av kjøretøyet, kan det være på tide med en justering.

Sagtannet mønster på kantene av dekket: Dersom du legger merke til at dekkene ser ut som sagtenner eller fjær rundt kantene, skyldes dette sannsynligvis at det skrubber mot veibanen. Det er et tegn på at du trenger en justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. 

Jeg har bestilt en time for sjekk av fôringer og en eventuell firehjulskontroll. Så får vi se hvor det bærer.

Bilen er en 2012, gått 54.000km nå, så litt overrasket om fôringene er slitt. Men har allerede vært nødt til å bytte bremser og klosser alt, så alt er mulig. 

Nye dekk blir bestilt, så beholder jeg de originale 18" sommerhjulene litt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2.11.2016 at 15.25, Reef89 skrev:

Ujevn slitasje på alle dekkene: Dekkene slites ikke ut i samme takt. Fronten av kjøretøyet bærer motoren og står for det meste av styringen, så dekkene på frontakselen vil bli slitt raskere. Dersom de synes å bli mer slitt enn normalt, bør du får fjæringen kontrollert. Dersom slitasjen er større på den ene siden av kjøretøyet, kan det være på tide med en justering.

Dette er feil, da vi som har bakhjulstrekk får mer slitasje der. Men ellers stemte innlegget ditt korrekt.
Antar forøvrig at du har hentet det fra en plass, derfor det ikke var korrektur lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Bakhjulene på bilen min så sånn ut også - kanskje enda verre. Hadde bilen på 4-hjulskontroll, og ble påvist en del feil. Rettet opp. Skal ikke påstå at jeg merker så stor forskjell, men det er kanskje en grunn til at hjulene ble så slitt uten at jeg merket så mye. 

Men, fikk til svar fra forhandleren der jeg kjøpte bilen, at dette er visst et kjent problem, og noe som går igjen på alle større biler med litt brede dekk. X5, X6, 5-serie, og 3-serie med store hjul - og de la mye av skylden på dårlig veistandard og spor i veien, kombinert med feil dekktrykk, og unormalt store hjul. 

En plausibel forklaring, men jeg kjøper den ikke helt - for noen kan tilsynelatende kjøre rundt med 21" med 295/25 på sine biler uten problem, mens andre sliter ut sine standard med 18" og 19". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...