BMWendrom Skrevet November 5, 2016 Share Skrevet November 5, 2016 Har en 1991 E34 535i som spiser vippearmer i hytt og gevær. Den har gått rundt 380 000 og har alltid hatt en kraftig tikkelyd fra motoren. I mai røyk den første vippearmen og toppen ble da tatt ut og vippearmen ble byttet. Nå har motoren tatt en vippearm til, men en annen denne gangen (begge fra innsuget). Er det vanlig at motorer som har gått litt langt trenger utskifting av samtlige vippearmer? Motoren hadde fortsatt den kraftige tikkelyden etter at jeg bytta vippearm og justerte ventilene første gang, så har trodd at det har vært skeiv ventil/ventilpakning, men har nå er blitt mye mer usikker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet November 5, 2016 Share Skrevet November 5, 2016 Det er ikke et vnlig problem på m30, men med lang.km og kanskje dårlig oljeskifthistorikk, kjørt lenge med for mye klaring på løfterne, øker trøttheten i stålet. Jeg har knukket 2 armer på en m30 engang, men den var også passert 300k og byttet da eier til meg som ble liggende på turtallsperra en del og motoren kokte en gang rett før de knakk. Så hvis du nettopp har kjøpt bilen kan også ny kjørestil fremskynde at slikt skjer eller st den har gått varm. Det er mine erfaringer, men ingen fasit. Det er en etterhvert skjelden og grom bil du har, så jeg ville tatt kostnaden med å bytte alle løfterne og samtidig sjekket at ventiler lukker skikkelig på setene. En bøyd ventil kan også skape trøbbel. Og skifter du løfterne er det også lurt (ikke et must) å bytte kam. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWendrom Skrevet November 5, 2016 Forfatter Share Skrevet November 5, 2016 Kammen ble byttet ved forrige vippearmknekk, da den begynte å få grei slitekant. Har en delemotor som har gått en god del mindre, så det blir nok fort å sette over alle vippearmer fra den ser jeg nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet November 6, 2016 Share Skrevet November 6, 2016 Hvis kammen var slitt så blir også de tilhørende vippearmene tilsvarende slitt. Hvis man kun bytter kammen da så blir det nok ekstra belastning på vippearmene. Man må også sjekke at oljerøret på toppen er åpent. Ellers er korrekt ventilklaring viktig for og minske tikking. Den må alltid justeres på kald motor. Jeg pleier og la den stå til neste dag før jeg justerer. 0,3 ved kald motor. Man kan finne diverse luringer på nettet som har klaringen på varm motor men det blir aldri bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWendrom Skrevet November 6, 2016 Forfatter Share Skrevet November 6, 2016 Byttet oljerøret til den fra delemotoren fordi den hadde større hull. ventiljustering ble tatt før motoren var skrudd sammen igjen, så den var kald ja. Har også sjekket ventilklaringen i ettertid, og det er ikke for mye på noen ventiler. Lurer derfor veldig på hvor tikkingen kommer fra. Kan det komme fra selve ventilen/ventilpakning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet November 7, 2016 Share Skrevet November 7, 2016 Endel av M30 motorene tikker veldig fra dysene. Ellers kan nok en slitt vippearm tikke mye. Hvis de er veldig slitt så blir slitekanten mot kammen nesten konkav. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWendrom Skrevet November 7, 2016 Forfatter Share Skrevet November 7, 2016 aha, vet du eventuelt en måte å minske tikkingen fra dysene, hvis det viser seg at det kommer derfra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet November 8, 2016 Share Skrevet November 8, 2016 22 timer siden, BMWendrom skrev: aha, vet du eventuelt en måte å minske tikkingen fra dysene, hvis det viser seg at det kommer derfra? Kle inn dysene i skumgummi. Nei spøk til side så tror jeg at det er bare noe du må leve med. Du hører vel ingenting inne i bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viggo E34 Skrevet November 9, 2016 Share Skrevet November 9, 2016 kjør starter med toppdekselet av å se at kammen for bra smøring fra oljerøret som ligger over. hvilken olje kjører du? målt oljetrykk? mye slitasje på vippearmer? banjoboltene oljerøret festes med skal ha en bestemt tykkelse på skive over og under og strammes med bestwmt moment for optimal smørimg av kam. Dyser kan tikke endel ja, kan kanskje tyde på slitne dyser? burde vel ikke påvirke slitsje på vippetøy? Dersom du skal overhale topp vil jeg anbefale en kvassere kam å litt porting av topp. men det viktigste først, når du først har strippet toppen så bør du levere den for sprekktest og planing. har hatt topp selv der jeg trodde alt var i orden, viste seg ettetpå at det var sprekk i toppen fra kjølekanal å ut i bakkant. krympet ikke mye væske men hadde litt trykk i systemet. funket fint men var litt trykk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWendrom Skrevet November 17, 2016 Forfatter Share Skrevet November 17, 2016 On 8.11.2016 at 22.14, Rune-K skrev: Du hører vel ingenting inne i bilen? Å jo, akkurat det jeg gjør. Derfor jeg er litt usikker på om det er ventiltikking. En fyr tipset meg om at det KAN være rådebank, men det får jeg vel sjekke når toppen er på plass igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet November 18, 2016 Share Skrevet November 18, 2016 disse motorene har faktisk veldig "rar lyd" på rådebanken når den akuratt har kommi synes jeg, husker det godt på en motor jeg hadde, å der kunne jeg sverge på at det egentlig kom fra toppen når jeg sto å lytta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWendrom Skrevet November 18, 2016 Forfatter Share Skrevet November 18, 2016 Denne lyden har vært her ganske lenge (minst 2,5 år). klarer å høre meg til nesten nøyaktig hvilken sylinder det er, men siden vippearmen akkurat hadde knekket til samme sylinder trodde jeg det var noe med dette å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 19, 2016 Share Skrevet November 19, 2016 Du kan jo koble av dysene og prøve med startgass. Da vet du hvertfall om det er dysene som tikker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå