Gå til innhold

Motor koker


Lrhaue
 Share

Anbefalte innlegg

Har problemer med min 1996 e39 520 den koker men har ikke trykk i vannkjølinga, olja så fin ut og lukter ikke no uvanlig fra eksosen, men når den nærmer seg det røde på måleren så kommer det damp fra bakkant av motor og under innsuget, er det no slanger som går inn der nede? Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kjenner tilstand til vannpumpa på denne motoren bør du bytte den og. Det er plast skovelhjul som kjølevæsken spiser opp hvis den ikke byttes slik BMW foreskriver. Pr 100 000 km. Ingen bastant grense det, men pr 200 000 km blir definitivt for langt intervall. :-) Mere stillestående vann øker sjansen for koking og sprenging av systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! de Sidene var kjekke!

Ja bilen har gått 275000 så er vell på tide, har merket se siste dagene hvis motoren begynner å bli varm så hvis enn girte ned å dro den litt på gira så gikk tempen ned så kan jo tyde på vannpumpa.

Takk for Kjappe Svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min første E39 så var det en kjøleslange på bakkant av motor som lakk og som kokte bilen engang. Typisk folk å ikke sjekke de slangene som ligger kronglete til og da blir det fort morkent og slitent. Hvis du har sjekket luft, termostat, vannpumpe etc. så er det også alltids en god idé å gå over alle kjøleslangene og se om noe trenger utskiftning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Viste seg å være en gåen slange bak på motoren som går til fram til en kobling rett innenfor inn er skjermen.

Bytta også termostat bare for å vøre hel sikker.

Fikk lufta Tror e, men den blir fortsatt varm når den sto stille, under prøvetur så virket den fin på temp.

Nedre slange fra radiator er veldig kald, ikke antydning til lunk, har det noe å si?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den slangen ikke blir varm tyder på fint lite sirkulasjon, blir vel ikke like varm som andre siden men varm skal den bli. prøv å ta av toppa på ekspansjonstanken å hold den på.2-3000rpm å se om du får sirkulasjon, viss ikke er mest sannsynlig vannpumpe også sliten/defekt. kan og være at det fortsatt er litt luft i systemet, jeg syntes det funket best å fylle etter når motor var kald. for så å lufte gjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...