Gå til innhold

DPF-erstatning


hon
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg svarer bare på den noe nedlatende retorikken din. Så hvis du kan legge den fra deg så skal jeg svare etter beste evne, med god innsats, på hva enn du måtte lure på, evt diskutere uenigheter på en saklig måte. Men jeg vet faktisk hva jeg prater om.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original vs steg 4? Tenkte nå mer på kun forskjell med og uten pdf, vet ikke hva annet som er gjort på steg 4.... 

Hvis du mener jeg er nedlatende så ville jeg kanskje sett litt på hvordan du svarte på mitt innlegg først. Da stod det bare "100% feil og få tuneren din til å rydde opp" selv om du redigerte/modererte det noe senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke moderert noe som helst i første innlegg? Jeg rettet en skrivefeil, og la til en parantes om at det var ditt poeng om manglende mottrykk fra dpf jeg mente var feil. Dette var før innlegget mitt ble svart på (tror jeg, uten at jeg har sjekket).

Uansett, jeg kunne sikkert ha svart mykere. Den tar jeg på meg. Men du fortsatte med en "kunnskapsbasert" nedlatende retorikk, som du ikke kunne backe.

Hvorfor i all verden ville du kjørt samme kalibrering med og uten dpf? Makes no sense. Mine produkter er delt inn etter konkrete tekniske rammer, ikke gimmicker. Forskjellen på "med og uten dpf" vil da være TRF Steg 1 og 2. Har desverre ikke noen eksempler på det på denne pcen. Jeg kan se hva jeg finner på dyno pcen en gang i ledig tid.

Men, det er ikke nødvendig å bevise noe som er grunnleggende motorlære. VNTen regulerer tversnitt (og vinkel) inn på turbin, og på den måten trykk (og dermed gasshastighet). Dette bedrer deltaet over turbin. Ved å øke tykket på andre siden forverrer du det bare igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke samme kalibrering, en med dpf og en uten. Samme hvilket steg så lenge forskjellen var kun dpf fjerning for å se at det ikke var noe redusert moment i bunn.

Ok, ser gjerne en steg 1 og 2 sammenligning. Så kan jeg sammenligne moment og effekt og.

 

Endret av mowz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal vi sammenligne på? Effekt? Effektkurve? Hvor riktig kalibreringen er? TRF Steg 2 er et eget produkt, satt innenfor de gjeldende tekniske rammene. Et konsept andre leverandører ikke ser ut til å bry seg om.

Men først kan vi da altså konkludere med at å fjerne DPF ikke gjør at du mister effekt på lavt turtall. (?) Eller er det fortsatt noe du innbitt mener? For da ser jeg ikke helt meninga med å gå videre i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt steg 1 vs steg 2 var bare for å se på moment/effekt uder 2k for å se økningen i det registeret etter dpf var fjernet, i motsetning til hva min dyno graf tilsier.

Tenkte en generell sammenligning av ditt steg 2 og mitt oppsett hadde vært interessant, rett og slett sammenligne kurvene; maks moment, maks effekt, effektregisteret/Arealet under. Kan godt hende du har mye bedre moment under 2k enn hva jeg har utifra det du sier men det hadde vært interessant å se.

Jeg baserte det jeg sa på det jeg har blitt fortalt og de grafene jeg har. Er ikke innbitt, men ut ifra at det virker som du mener andre tunere ikke helt vet hva de driver med så hadde det vært intr å sett "fasiten". Bare nysgjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, mowz skrev:

Ditt steg 1 vs steg 2 var bare for å se på moment/effekt uder 2k for å se økningen i det registeret etter dpf var fjernet, i motsetning til hva min dyno graf tilsier.

a) Nå har jeg forklart fysikken bak hvorfor du ikke mister moment på lavt turtall ved å ta bort dpf.

b ) Jeg kjører med forskjellig kalibrering på Steg 1 og 2, mao vil det ikke være en "dpf vs uten dpf" sak uansett. Det ville gitt deg feil grunlag.

c) Det er jeg som har laget TRF produktene. Du mister ikke moment på lavt turtall. Enkelt og greit.

d) med mindre tunere din har gjort noe feil, så har trolig heller ikke du mindre moment på lavt turtall etter fjerning, men heller andre faktorer som spiller inn (heat soak? like hardt stroppa? etc)

 

49 minutter siden, mowz skrev:

Tenkte en generell sammenligning av ditt steg 2 og mitt oppsett hadde vært interessant, rett og slett sammenligne kurvene; maks moment, maks effekt, effektregisteret/Arealet under. Kan godt hende du har mye bedre moment under 2k enn hva jeg har utifra det du sier men det hadde vært interessant å se.

TRF Steg 2 gir 265 (+) hk og 560Nm (+). Dette er det som er fornuftig å ta ut med kun fjernet DPF. Kan man ta ut mer på en trygg måte? Ja det kan man. Det kalles TRF Steg 3 og Steg 4 hvor det er gjort ytterligere endringer for å kunne ta ut mer effekt, ref dyno papirene jeg la ut over her.

55 minutter siden, mowz skrev:

Jeg baserte det jeg sa på det jeg har blitt fortalt og de grafene jeg har. Er ikke innbitt, men ut ifra at det virker som du mener andre tunere ikke helt vet hva de driver med så hadde det vært intr å sett "fasiten". Bare nysgjerrig

Hva andre tunere har sagt om denne saken vet jeg ikke, jeg vet bare hva du har sagt. Og uavhengig av hvilken munn det opprinnelig kommer fra, så er din uttalelse om dpf mottrykk og utviklet effekt på lavt turtall feil. 2+2 blir ikke 5 uavhengig av hvem det er som sier det.

Jeg så du hevda 300hk/700Nm med fjernet dpf og større IC. Dette er tall som forhåpentligvis er litt optimistiske. Hvis de ikke er det bør du være særs forsiktig med full gass over tid (bane, autobahn, tung last i lange motebakker på full gass etc).

Man må holde tunga beint i munnen, og se hva jeg faktisk uttalte. Med et friskt dpf så vil ikke det å fjerne filteret i seg selv (på samme kalibrering) gi noe mer av betydning, dette fordi mottrykket er ekstremt lavt på lave turtall. Det jeg sa var at det ikke stemmer at du mister effekt på lavt turtall ved å fjerne det, for det er nemlig faktuelt feil, og viser et sterkt misforstått forhold til fysikk ift forbrenningsmotoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF-Racing skrev:

b ) Jeg kjører med forskjellig kalibrering på Steg 1 og 2, mao vil det ikke være en "dpf vs uten dpf" sak uansett. Det ville gitt deg feil grunlag.

Mener du at mitt map for fjernet dpf ikke har annen kalibrering?

2 timer siden, TRF-Racing skrev:

d) med mindre tunere din har gjort noe feil, så har trolig heller ikke du mindre moment på lavt turtall etter fjerning, men heller andre faktorer som spiller inn (heat soak? like hardt stroppa? etc)

Kan være heat soak, da det var uten kjølevifte.

2 timer siden, TRF-Racing skrev:

Hva andre tunere har sagt om denne saken vet jeg ikke, jeg vet bare hva du har sagt. Og uavhengig av hvilken munn det opprinnelig kommer fra, så er din uttalelse om dpf mottrykk og utviklet effekt på lavt turtall feil. 2+2 blir ikke 5 uavhengig av hvem det er som sier det.

Greit nok det, det høres fornuftig ut det du sier. Mulig 2+2 ikke blir 5 men hva blir 265 + og 560 +?

2 timer siden, TRF-Racing skrev:

Jeg så du hevda 300hk/700Nm med fjernet dpf og større IC. Dette er tall som forhåpentligvis er litt optimistiske. Hvis de ikke er det bør du være særs forsiktig med full gass over tid (bane, autobahn, tung last i lange motebakker på full gass etc).

Det er nesten 280hk med god og varm motor og IC, såklart spekulasjoner hva som er av effekt med kjøling men når tuneren har tunet mange av disse og har grafer på 245 på hjulet med DPF og kjøling så vil jeg ikke tro det er så veldig optimistisk.

Hvis du ser på grafen så er det 591Nm på hjula så hvis 700Nm er optimistisk så vet ikke jeg. Mulig du driver med annen tapsfaktor enn 15% (?)

Endret av mowz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...