Gå til innhold

Oppdatere DME ECU?


Mr.P
 Share

Anbefalte innlegg

Skal være litt forsiktig med oppdatering av DME med kina can kabel og det er def. no go uten strømforsyning. Bør ha Icom til slikt og stabil forsyning.

Noen oppdateringer fra BMW har faktisk noe for seg. De retter bugs innimellom de også. Kanskje det er dette mr.p og nilhan vet om. Jeg har null greie på DME..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei". De retter ikke "bugs". BMW motorer går ikke ut med bugs. Eneste unntaket jeg har hørt om er på DDE3, tidlig, her i europa, og i 35d ecuene i USA. Ingen av disse "bugsene" var merkbare hverken fra eller til for kunden (i all hovedsak) Derimot er det ganske vanlig at de må justere ift avgasser som ikke holder seg innenfor, eks mss54 i statene. Det hender de gjør ting "mykere", men det er sjeldent noe som gir kunden noe. Kunder er dog ofte fornøyde rett etterpå da adapsjoner må settes på nytt, og i denne perioden er alt "mykere".

Jeg liker for eksempel at bilene jeg skal tune som et minimum kommer inne med original software, og gjør de ikke det kan det å kjøre en oppdatering være mer effektivt enn om jeg skal rydde opp i det som er der. Derfor tenkte jeg at jeg skulle spørre hva de som ønsket dette var ute etter, for om det er "myten om en oppdatert 2,0 versjon av motorene din", så er den altså stort sett ikke reell, og da kan det være greit å spare de pengene :)

 

Mr.P. Jeg kan oppdatere DMEen din en gang i ledig tid. Men nå vet jeg ikke hvor i hedmark du holder til da.

Quickfix, en av mine forhandlere (Skreia) kan også oppdatere DME/DDE (og annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke konkret for DME. F.eks FRM modulene i E87/E89/E9X har en bug i tidlige utgaver som gjorde at den gjorde pflash korrupt om den mistet strømmen/fikk lav spenning på et uheldig tidspunkt. Dette er rettet på nyere versjoner av boksen eller om man oppdaterer den man allerede har. BMW i usa kjører garanti recall på dem 8 år tilbake i tid. BMW norge erkjenner ikke noe problem og stikker hodet i sanden. 

Jeg vil tro at dette ikke er et unntak når vi snakker om moduler generelt på bmw ikke bare motorstyringen. De gjør ikke oppdateringer for morro skyld. Jeg programmerer/koder i det daglige og vi gjør også oppdateringer som ikke en kunde nødvendigvis vil merke noe til, men som kan være viktig uansett. Har ikke sett noen changelog og de pusher heller ikke oppdateringer som gjerne er normalt, men de bytter ikke versjons nummer på gøy.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg snakker om dme/dde spesifikt. Som også denne tråden omhandler. Jeg sitter i andre enden og mapper disse. Nei, du trenger normalt ikke oppdatering på disse. Faktisk er det ofte i din interesse å ikke oppdatere, da oppdateringene normalt tar helt andre hensyn enn det som nødvendigvis er i brukerens interesse (som nevnt).

Enda er godt eksempel er jo oppdatering på 2.0d 177hk. Det denne i all hovedsak gjorde var å låse ecuene for tuning via obd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...