Bmwray Skrevet November 27, 2016 Share Skrevet November 27, 2016 Hei. Gjelder en 2000 modell 520i. Det har begynt å dugge på innsiden av rutene når bilen er kald, hvis man trykker på den knappen som gjør at den blåser for fult opp mot frontvinduet så blåser det iskald, selv om motoren har kjørt på vei i 5-10 min, men etter da begynner varmen å komme. Tar lang tid på at den skal blåse vekk dugg på frontvinduet, brukte 10-15min på tomgang her om dagen før jeg kunne se ut av vinduet og det var 4 varmegrader ute, er vant til at E39 bruker få minutter på og tine frontrute eller fjerne innvendig dugg. Det er digital to soner klima og aircondition virker fint. Noe tips til hva dette kan komme av? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet November 27, 2016 Share Skrevet November 27, 2016 Lenge siden du har vaska ruta innvendig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet November 27, 2016 Share Skrevet November 27, 2016 Fettete frontrute. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sAlnes Skrevet November 27, 2016 Share Skrevet November 27, 2016 Vist det er luft i kjølesystemet så blåser det ofte kaldt på tomgang. Eller om det er dårlig sirkulasjon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwray Skrevet November 27, 2016 Forfatter Share Skrevet November 27, 2016 (endret) Ja må være noe sånt, vannpumpen er skiftet ut for er par år siden så feilen burde ikke vært der. Frontruten er skiftet ut for 2 mnd siden, så mulig det er et slags fetthinne som burde vært vasket bort etter montering, skal si det til eieren av bilen at det kan hjelpe. På min E39 så blåser det lunkent etter få minutter. Så noe feil er det når det tar unormalt tid å få varmluft på denne. Endret November 27, 2016 av Bmwray Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sAlnes Skrevet November 27, 2016 Share Skrevet November 27, 2016 Min blåser alltid kaldt på tomgang, men er noe gale med kjølingen på min da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet November 27, 2016 Share Skrevet November 27, 2016 En motor bruker ofte litt tid på å bli 30-40 grader i kjølevannet. Først da kjenner du lunk i lufta som kommer inn i kupeen. Bmw bensin blir relativt fort varme. I 4 grader ute bør du ha lunk i varmeapparatet etter 4-5 minutter på tomgang. Jeg hr en e39 520 diesel og den bruker lenger tid. Har åpnet modus 19-7 i displayet slik at man kan se gradene på kjølevannet. Da starter den på 4 grader som er utetempen, men bruker 5 minutt på å bli 20 grader på tomgang, som jeg alltid lar bilen varme seg opp til før jeg kjører. Deretter bruker den 10 minutter på å bli 65 grader. Da åpner termostaten og tempen holder seg derfor der en stunf. Først etter nye 15 minutters kjøring er den 85-87 grader. Selve kupeen er varm nok til å ta av seg ytterjakka 15 minutter etter jeg har begynt å kjøre. Så vil ikke si at det er noe feil om du må vente noen minutter på kald bil for å få varme. Test når bilen er varm. Slå den av, vent 10 minutter og start opp igjen med defroster på ruta. Hvis det DA blåser kaldt og så varmt, har du nok luft i systemet. Men ikke ellers. Regner med tempen på motoren holder seg bra til vanlig? Ny vannpumpe sa du også. Da er det ingenting å bekymre seg for. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet November 27, 2016 Share Skrevet November 27, 2016 Er det lite kjølevæske på den? Ikke åpne lokket på ekspansjonstanken mens den er varm. Vent til den er litt kaldere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet November 27, 2016 Share Skrevet November 27, 2016 Jeg må også gå igjennom min 523ia. Der er det kald luft nesten hele tiden nå. Har sett at et par av pluggene i gulvet under bilen er borte, så er nok fukt under teppet. Det gjør at det nå når det er blitt kaldere fort blir dugg på vinduene. Jeg må sjekke om det er luft i kjølesystemet og om sirkulasjonspumpen sviver. Hvis varmeventilene er defekte pleier jo luften å være varm hele tiden. Men kan det hende at den hindrer varmt kjølevann å komme inntil varmeradiatoren? Min gamle E32 ble veldig fort varm selv i minusgrader. Nå bor jo jeg i Stavanger og vi har sjelden temperaturer under 10 minus. Lurer på om det er slik at jo mer drivstoff motoren bruker desto fortere blir motoren varm? Har alltid kjørt store bensinmotorer og de har aldri hatt problemer med å få varme opp inni bilen. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwray Skrevet November 27, 2016 Forfatter Share Skrevet November 27, 2016 Takk for alle tipsene. Har ikke bilen her i skrivende stund, men skal sjekke nivået på kjølevannet, og evnt prøve å lufte den hvis det skulle hjelpe. Ja det er noe feil, har samme bilen selv og der kommer varmluften som blir beskrevet her etter 4-5 min, men på denne så er det som man har på kald luft selvom man har stilt den varmt. På tomgang blir det ikke varme så og si, bilen må kjøres en stund for og få opp varmen. Sist gang jeg prøvde den så sto den her i ca 10-12 min på tomgang, også kjørte jeg i 10 min, først etter da gikk luften over fra iskald til litt varmere luft før jeg slo av bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet November 27, 2016 Share Skrevet November 27, 2016 4 timer siden, Eirik Viste skrev: Jeg må også gå igjennom min 523ia. Der er det kald luft nesten hele tiden nå. Har sett at et par av pluggene i gulvet under bilen er borte, så er nok fukt under teppet. Det gjør at det nå når det er blitt kaldere fort blir dugg på vinduene. Jeg må sjekke om det er luft i kjølesystemet og om sirkulasjonspumpen sviver. Hvis varmeventilene er defekte pleier jo luften å være varm hele tiden. Men kan det hende at den hindrer varmt kjølevann å komme inntil varmeradiatoren? Min gamle E32 ble veldig fort varm selv i minusgrader. Nå bor jo jeg i Stavanger og vi har sjelden temperaturer under 10 minus. Lurer på om det er slik at jo mer drivstoff motoren bruker desto fortere blir motoren varm? Har alltid kjørt store bensinmotorer og de har aldri hatt problemer med å få varme opp inni bilen. Eirik. Stemmer det. Jo mer uøkonomisk motoren er, des fortere blir den varm. Mine gamle e28 528i m30 ble fort varme. Også e60 m54 2.2i. Begge på forbruk over literen. Mens e39 520d jeg har nå, bruker halvliteren og bruker dobbelt så lang tid å blir varm. Kanskje ennå lenger enn det også. Tommelfinger regelen er: motorer som bruker mindre enn 0,6 på mila sliter med å bli varme uten evt tilleggsvarmer. Dagens 1.6 tdi motorer er jo eksempler på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet November 27, 2016 Share Skrevet November 27, 2016 3 timer siden, Bmwray skrev: Takk for alle tipsene. Har ikke bilen her i skrivende stund, men skal sjekke nivået på kjølevannet, og evnt prøve å lufte den hvis det skulle hjelpe. Ja det er noe feil, har samme bilen selv og der kommer varmluften som blir beskrevet her etter 4-5 min, men på denne så er det som man har på kald luft selvom man har stilt den varmt. På tomgang blir det ikke varme så og si, bilen må kjøres en stund for og få opp varmen. Sist gang jeg prøvde den så sto den her i ca 10-12 min på tomgang, også kjørte jeg i 10 min, først etter da gikk luften over fra iskald til litt varmere luft før jeg slo av bilen. Hva sier temp. Føleren? Og hva er motortempen når det blåser kaldt? Bruker den lang tid på å bli varm kan det være så enkelt som termostaten. Ellers kan du også ha feil på en klimasensor i klimatronicen. Det viktigste her, er å vite om selve motoren blir fort varm. Deretter blir det lettere å feilsøke. Luft i systemet skal heller lettere forårsake koking i motor, enn kald. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet November 28, 2016 Share Skrevet November 28, 2016 Takk for tipset om klimasensor. Har en kompis som er spesialist på E39 og en racer med diagnose. Håper at feilen kan avsløres med diagnose. Tempmåleren i speedometeret viser at motoren blir fort varm, men luften er kald inn i blien. Vet ikke om jeg gjør noe galt, men hvis jeg har temperaturen innstilt på 25 grader og klimakompressoren koblet inn, blåser det skikkelig kald luft. Fuktigheten forsvinner jo fortere med klima koblet til, men mener at fukten skulle forsvunnet på få sekunder når alt er i orden. Har ikke eid bilen så lenge og har ikke kjørt bil med klima på mange år selv. Er glad for at setevarmen virker i alle fall. Min Transit arbeidsbil blir god og varm selv om det er commonrail motor. Men den bruker nok heller 0.9 på mila. Husker de gamle VW og Audi 1.9 tdi motorene med veldig lavt forbruk, og en evighet før det ble varmt i bilen på kalde dager. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet November 28, 2016 Share Skrevet November 28, 2016 Kan høres ut som det er ventilen som åpner og stenger for varmluft som feilen kan ligge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå