Gå til innhold

Majones oljelokk E39


André Sundal
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, warg skrev:

Det er sant men det kan kun være vann eller en oljeblanding, så ved småkjøring er det kondens som da er vann ikke sant? Poenget mitt er at det er veldig mange som avfeier dette med at det er litt kondens grunnet småkjøring, men det kan absolutt være ganske avorlig og bør ikke avfeies så lett. Så jeg ville fulgt med og viss du ikke har småkjøring bør du ta det seriøst da det er sånne ting som ender opp med at motoren tar kveld. Så ved å ta en kompresjonstest finner du ut hvilken helse motoren din har og viss du har en liten lekasje på oljefilterhuset grunnet en defekt pakning koster dette veldig lite å fikse opp i. Det er heller ikke en vanskelig reparasjon og utføre.

Joda dette kan være en større feil i motor som toppakning,sprekk i topp/blokk etc. Men da vil det som regel være flere symptomer som trykk/eksos i ekspansjons tank,fløyte på peil stikke,motor som går varm mm. I de aller fleste tilfeller kommer dette av kondens i oljen som følge av for lange intervaller på oljeskift,da spesiellt på vinteren. Hyppigere oljeskift type 5-6000km vil redusere dette betraktelig. Da de fleste kjører 12-15000 og mere,er dette for langt.

Dette er det forøvrig ikke bare bmw som sliter med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt enkle bidrag her er at jeg aldri har sett en dråpe majones. Kjører oftest turer på 10 til 25 km. Bytter olje og filter hver 9 - 10 000 km. Ofte 5W/30 på vinter og 10W/40 på sommer. Mobil 1 og Super 3000 alt ettersom hva som finnes i garasjen. Tidligere Castrol, Valvoline og Biltema. Ingen forskjell. 525 fra 2001. Kan det være så enkelt å unngå?

PS: Tahoe og 940 er også majonesfri. Camaro er sommerbil.

Endret av orala
Presisering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Blåser litt støv av en gammel tråd, istaden for å lage en ny!

Merket idag at klimaanlegget blåste kaldt. Guffet opp varmen og trykk på max og varm luft om ut. Men dette dabbet fort av igjen. 
Av tidligere efaringer med ødelagt radiator og bil som nermest kokte seg ihel fikk eg litt mild panikk og svingte av veien inn på statoil for å sjekke.

Sjekket kjølevæske nivå, og det virker som at det kanskje har forsvunnet litt kjølevæske fra sist eg sjekket tidligere i år. Ikkje alarmerende lavt nivå her.

Sjekket oljepåfyllings lokket, og her var det ganske bra med 'majones' nedover i systemet..
Peilet oljen og nivået såg greit ut. Men det er derimot majones på peilepinnen ogso no. Dette fekk eg beskjed her tidligere at det var ett faretegn.

Eg tenker med en gang topppakning er gåen eller i ferd med å gi opp livet. 

Bilen står no parkert i garasjen i frykt for motorhavari. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti gåen toppakkning selv. Fikk da et tips fra mekaniker om å stikke nesa ned i tanken der du fyller kjøleveske. Om det lukter eksos, så er vel det et tegn på at det går kjøleveske i motoren. Altså, ikke tett. Jeg tror man kan måle eksosverdier i kjølevesken hos verksted, men det lukter ofte eksos da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bækkmann skrev:

Har vært borti gåen toppakkning selv. Fikk da et tips fra mekaniker om å stikke nesa ned i tanken der du fyller kjøleveske. Om det lukter eksos, så er vel det et tegn på at det går kjøleveske i motoren. Altså, ikke tett. Jeg tror man kan måle eksosverdier i kjølevesken hos verksted, men det lukter ofte eksos da.

Lukter vel ikkje akkurat spesielt godt nedi der uansett. Men skal prøve å sjekke det straks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luktet i grunnen ikkje eksos. Luktet som kjølevæske sovidt eg veit.  Men merket at det manglet en del kjølevæske no.

 

Usikker på om det kan vere relevant, men det kan ogso vere verdt å nevne at den svetter en del olje, fikk beskjed om dette av verkstedet sist den var der inne. Det er derfor eg driver å peiler olje relativt ofte. Virker som den svetter en del olje fra filterhuset ogso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vanskelig det der når det er så difuse symptomer. Selv så bytta jeg vannpumpe, termostat og radiator før vi konkluderte med at det var toppen som syndet. 

Det finnes garantert mer motorkyndige folk her inne enn meg, jeg har kun erfaring fra mitt tilfelle å komme med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt går BMW'ene før de evt er i faresonen for å måtte bytte toppakningen? Med tanke på km stand. 

Og hvor alvorlig er det å evt kjøre med dette slik som det står? Må muligens kjøre til verksted og lignende for å få dette fikset samt EU kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta veivhusventilasjon og tok samtidig toppdekselpakningen på min M52 nå i vinter. Var en del majones sittende under toppdekselet, fjernet alt. Tok ikke lange tiden før man kunne se det under lokket igjen. Dette skjer ikke på sommeren.

Ser jeg ned i ekspansjonstanken på siden av radiatoren så er det litt mer en dag og litt mindre en annen. Trenger ikke å bety så mye. Hvis varmeapparatet fusker så kan det være luft i kjølesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilbud på å bytte toppakning for 12 penger. Det er vel det som er normalt for å bytte en toppakning? Litt usikker på om eg vil bytte den om det er tvil om at det er der problemet ligger.
På en annen måte er det vel en del som må skiftes før eller seinare uansett. so kan like gjerne gjerast no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tatt en sjekk av kompresjon og trykktesting av kjølesystem før  du betaler for bytte av toppakning.

Før jeg flyttet på landet hadde jeg også problem med majones men etter jeg flyttet så er det vekke.

Nå er de korteste turene jeg kjører ca 12 km.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan eg forsovidt få gjort! Lang ventetid og få verksted her omkring diverre.
Fruen fikk kjørt en kompresjons-test på sin gamle mercedes 220 og de fant ingen feil der. Men måtte bytte toppakning like etter då den var gåen. 

Bur vel forsovidt på landet. Kjører 2x  8.5km til og fra jobb kvar dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...