Gå til innhold

N53B30 holdbarhet?


Shahz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Er i markedet for en E60 530ia facelift. Har sett på endel biler, og det er en jeg liker veldig godt. Den har godt svimlende 230 000 km. Spørsmålet mitt er da; er rekkesekserne gode med tanke på holdbarhet? Så lenge man har fulgt servicer,  så bør ikke den høye km ha noe å si? Eller? Vet BMW har godt rykte med rekkesekserne sine, men hvordan er de litt lengre ut i levetiden til bilen? vet at vanos og kjøling er tydeligvis et problem på bilene, men er det noe utover det jeg bør se etter?  Den har nylig hatt EU- kontroll, så tyder på at den er bra teknisk stand mtp drivverk og understell, og servicer er tatt hos merkeverksted. Tenker å ha bilen i minst 4 år, og det blir min første BMW, så er litt keen på å ikke gjøre bomkjøp :) Håper noen kan komme med innspill :D
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, følge service da er det vel byttet motorolje 8-9-10 ganger. Etter mitt opplegg er det byttet ca 23- 24 ganger på tilsvarende kjørelengde. Byttet etter ca 9500km siste gang. E 39 M54B25 motor fra 2001 og iflg. serviceindikatoren i bilen er det grønne feltet oppbrukt etter knapt 24 000 km. Mange hevder jo at oljeskiftintervallene er altfor lange. Jeg kjøpte bilen på ca 43 000 km og da var det tatt 2 servicer. Med kun ca 10 oljeskift på 230 000 km ville jeg vært betenkt, men har jo ingen konkrete bevis. Som en avsporing kan jeg nevne at de fleste taxier i New York City bytter på dato. Hver 6. uke. Det tilsvarer ca 13 000 km. Max tillatt alder er 5 år og da er man gjennomsnittlig rundt 565 000 km.  Ford Crown Victoria har vært taxieiernes favoritt, men produksjonen er stoppet. Automatolje bytter de også veldig ofte, husker ikke helt men innbiller meg rundt hver 4. eller 5. måned. Håper du finner en god bil, jeg er kjempefornøyd med min, som er på ca 170 000 km nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren i din er totalt annerledes fra den trådstarter spør om. :)

Jeg har N53 (B25 riktignok, men det går stort sett i det samme), og har kjørt denne ca. 70000 i løpet av 5 år. Har ikke hatt noen problemer så langt, men det er ikke uvanlig at coiler og dyser ryker på disse, noe som fort kan koste litt. Har vel også vært problemer med høytrykkspumper mener jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

230 000km er ingenting å bekymre  seg for så lenge bilen ellers er grei og serviceheftet er utfyllt.

vær dog oppmerksom på at det ikke er noen ny bil, så alle slitedeler (og elektronikk) kan egentlig gå i stykker når som helst, men legger du opp til 1kr pr kjørte kilometer i vedlikehold, bør du ha god margin de neste 100 000km selvom du setter bilen på verksted. Koster det mer, er du uheldig.

Å få byttet olje på kassa er greit, hvis det ikke er i serviceintervall på den aktuelle bilen. Tidligere var det "evigvarende" olje på automatkassene til bmw, men uten oljeskift havarerer de typisk mellom 2 og 300 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha den i 4 år, bør du regne med å koste på bilen endel med den km. standen.  Man kan være heldig å slippe unna store reperasjoner, og man kan være mindre heldig.

 

Disse bilene har også mye utstyr og elektronikk. Greit hvis man er litt nevenyttig, og kan feilsøking ol.

Utstyr som f.eks dynamic drive kan være en potensiell feilkilde på disse. Mange sensorer og styrenheter som skal virke samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du finner mer enn en håndfull N53 motorer som har passert 230000 km i Norge, så det er vel vanskelig å svare på.

Har N53B30, og har bare hatt en feil på motoren. Da måtte magnetventilene byttes, da det utløste limpmode.

Bytter du olje ofte og tar godt vare på bilen ellers ser jeg ikke noen grunn til at den ikke skal vare lenge. Du kommer ikke til å få trøbbel med turboen i hvert fall :D 

Dersom olja til girkassa ikke har vært byttet på en stund bør det gjøres.

Kjør på og nyt den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra svar her! Jeg er mekaniker men sitter på skolenbenken for tiden, så jeg tar meg av vedlikeholdet selv, og følger min "egen" serviceintervall på 6000 km mellom oljeskifta. Tatt høyde for slitedeler osv, leste også at coiler og tennplugger på bmw generelt er dårlig? Noen som har formening om dette?

Og som @KasperR og @Hawkon88 nevner angående elektronikken; bilen er fullspekka med utstyr, altså HUD, nightvision, softclose, soltak, osv osv osv. Er jo en god del elektronikk og greier som kan gå til helvete. Har egentlig ikke noe spesiell erfaring med BMW og elektronikken på bilene. Er det genereltsett bra? 

Glemte forresten å si at det er en 2008 E60, import fra tyskland

Endret av Staner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tingene du nevner der er jo ting man fint kan kjøre uten selv om de skulle ryke (ikke at det er så vanlig at de ryker heller). Det er verre med Dynamic Drive, aktiv styring og slike ting, men sånn generelt pleier ikke disse tingene ryke heller uten at man får vann inn i bilen e.l..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg setter skikkelig pris på som eier av eldre bmw'er er mengden delebiler og brukte deler. Selvom bilene potensielt kan ha dyre feil, kan man fikse det selv med brukte deler, diagnoseutstyr og en tutorial på youtube.

Jeg foreslo et vedlikeholdbudsjett på 1kr/km noe jeg syns er overkommelig på en såpass avansert bil. Du slipper nok betydelig billigere unna om du fikser tingene selv. mulig du klarer deg med 20-30øre.

e6x har også et ufortjent dårlig rykte syns jeg. Det var riktignok en designtabbe at brønnen i bagasjen med all elektronikken kan oversvømmes, men det er så vidt jeg vet rettet opp i fra facelift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, elektronikken ligger der fortsatt den, men hovedproblemet er at dreneringen til panoramasoltaket på e61 går tett, og da ender vannet der.

Derfor er ikke dette like utbredt på e60 (eller e61 uten soltak), men det skader nok ikke å ta en titt nedi med gjevne mellomrom likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjøper man e60 facelift uten soltak, da har man en nokså driftsikker bil. :)

 Kvalitet er relativt. Min e39 har sikkert små "feil", men jeg vet ikke om det fordi det er ingen feilmeldinger. Bilen starter hver dag. Hadde e60 preface og der var det ny feilmelding annenhver uke en stund.

Og i f1x har jeg inntrykk av at det er enda flere feilmeldinger på ting som ikke egentlig er feil som hindrer deg fra å kjøre a til b.

Men rent mekanisk er det lite som går feil på den bilen trådstarter spør om. Jeg kan bare snakke for preface, og denne virket dårlig sammenskrudd. Spesielt i interiøret. Men nå er jo faceliften oppgradert på det området :)

Bare får den til god pris. E60 er overpriset, snart har en f10 og e60 samme bruktpris i markedet. Da kjøper man selvfølgelig f10 tenker nå jeg. På en annen side så taper man lite på å eie en e60. Jeg hadde min i et lite år og solgte den for 6000 kr mer enn jeg ga for den. En basic 520ia 04 modell, solgt for 120k. Nedringt og solgt 12 timer etter at jeg la den ut på finn.....sykt hvor populære e60 er!

Lykke til med kjøpet :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg relativt pirkete når jeg skal kjøpe bil. Og på gamlejobben tok jeg en god del sjekk av innbyttebiler så har en rutine på hva som skal sjekkes. Den er priset til 198000,- kr ink omreg. sett på en f10 til 280 000,- kr, men da var det en strippa 523i, uten m-sport osv. Foretrekker da heller en godt utstyrt eldre bil enn en som er nyere men har absolutt null utstyr. Men får ta en titt på den 530en, verstefall blir det en 330ia :P E61 blir det uansett ikke, så slipper tullet med panoramataket og ledningsbrudd i bakluka som er nevnt. Men får se hva som skjer, mens satser på å få en bmw på plass iløpet av 2 mnds tid. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt dumt å utelukke e61 pga frykt for ledningsbrudd og panorama soltak. Når man skifter ledninger til den nye typen så får man ikke feilen igjen. 

Og panorama soltak problemer er oppskrytt, med enkel vedlikehold som jo står som et servicepunkt som skal gjøres, så er det problemet eliminert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare kjøpe en e61 uten soltak eller panorama. Da får man også mer takhøyde innvendig og mindre vekt i toppen, altså lavere tyngdepunkt. I tillegg slipper man å fikse ledningsbrudd når de oppstår og man trenger heller ikke være redd for vann inn i bilen.

Hvorfor dette blir krysset av på nye biler i  norge med det klimaet vi har, forstår jeg ikke helt. Jeg har hatt soltak selv men aldri brukt det. A/C tar seg av jobben.

Men det blir litt off topic her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...