Gå til innhold

Chipping av bilen

1251
 Share

Anbefalte innlegg

Halla folkens.. dere har vært så hjelpelig tidligere så jeg prøver igjen.. jeg vurderer å chippe bilen min er en 535d E61 å lurer på hvordan er det med å ta en tuning på denne type motor.. det er automatkasse kommer bare i det ifølge BMW.. for å gjøre det lettere jeg har en kløende fot.. å jeg liker å dra på så om jeg tuner den? Er det sånn at jeg må være forsiktig med å gi på eller? Det er snakk om en betydelig økning men de jeg snakka med sier at noen software går ik utover garantien de tar over den. Eks hartge BMW på Fornebu leverte det før. Men igjen verksteder driver ik butikk med at folk ik kommer til dem 😝😝. Også er det en skjelden bil så brukte deler er ik så lett å få tak i å da blir det dyre nye deler. Så før morroa starter lurer på går det utover lomme boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... jeg har sånn autoconsept garanti.. hatt det på flere biler funker på samme måte. kjøpte ik bilen ny hadde aldri gjort det. Han som kjøpte bilen ny betalte over 1,4 mill å noe. Det hadde jeg aldri gjort på en BMW 5 serie er idioti skulle jeg betalt de summa hadde kjøp en x6 heller da. Men ja har garanti til 300.000km eller 2 år.. alle biler du kjøper nå kan du tegne sånn garanti via forhandler. Så sparer du det store tapet på bilen 😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om girkassa tåler det... er ganske mye NM har originalt 580 tror jeg å havner oppi 670-680 å det er ganske kraftig moment økning så vet ik hvordan disse automatkasse til BMW er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det hos en seriøs tuner så er det ingen problem, da får du noe som er tilpasset din bil og girkasse. Denne bilen blir nok frisk med litt tuning, du får rundt 340hk/650Nm (ref ESS). 

Kjører selv med 700Nm på min 325d, dog med manuell, ingen problem selv om det er over rating til girkasse. Jeg dumper ikke clutch i 1 gir med bånn gass på tørr asfalt ofte osv men bruker effekten jevnlig. Med automat slipper du jo den problemstillingen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titta hos disse https://www.autopower.no/?side=Tuning&id=351 mange har anbefalt dem.. hvordan fikk du ut så mye moment ut av den motoren?! Jeg bare husker å ha lest testen av bilen når den kom ut for lenge siden å da sa de at de var ingen kasse BMW hadde i manuellkasse som klarte å holde igjen så den kom kun i automat.. noen m5 eller samme deler som er brukt i m5 er brukt i bilen på grunn av høy moment. Men det kan jo også være piss prat å at de vil reklamere. Imponerende at den holder tilbake med 700 NM å at motoren holder det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring, men du burde også sjekke ut TRF.
http://quickfix.no/tuning-bmw/steg/
@TRF-Racing er aktiv her inne, og er meget kunnskapsrik og har peiling på det han gjør, noe han gir uttrykk for i mange tråder her inne. BMWs dieselmotorer er det få personer her som kan så mye om i detalj. Priser kontra andre har jeg ikke greie på, men du er iallefall sikker på at det blir gjort grundig og bra arbeid opp mot din bil. Jeg har ikke lest en eneste negativ tilbakemelding derifra ihvertfall, kun positive...
Og til din motor(ifølge nettsiden over) får du på Steg 1 - 330hk, Steg 2 - 360hk  og Steg 2+ - 375hk! Står ingenting om Nm på nettsiden, men det får du sikkert oppgitt om du lurer :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 1251 skrev:

Titta hos disse https://www.autopower.no/?side=Tuning&id=351 mange har anbefalt dem.. hvordan fikk du ut så mye moment ut av den motoren?! Jeg bare husker å ha lest testen av bilen når den kom ut for lenge siden å da sa de at de var ingen kasse BMW hadde i manuellkasse som klarte å holde igjen så den kom kun i automat.. noen m5 eller samme deler som er brukt i m5 er brukt i bilen på grunn av høy moment. Men det kan jo også være piss prat å at de vil reklamere. Imponerende at den holder tilbake med 700 NM å at motoren holder det også

Jeg hadde utelukkende brukt en BMW spesialist, men det er min mening. ESS eller TRF er gode muligheter, har selv god erfaring med ESS, tipper du blir fornøyd uansett og disse har peil på hva automatkassen tåler. Kun software på denne er jo sikkert det beste, i alle fall pris pr hk.

Var selv litt skeptisk til tuning før selv men etter flere biler tunet så har jeg ikke hatt noen problemer og bruker de som "normalt". En god tune føles helt som en original bil helt til du setter ned foten, da har du mer effekt over hele registeret.

Steg 2 software, Downpipe, Intercooler, k&n filter og 335 eksos. Kassa er ratet til 600Nm på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...