BmwTast1 Skrevet Januar 2, 2017 Share Skrevet Januar 2, 2017 (endret) Hei. Tenkte å høre med noen her om dere har opplevd det samme som meg eller lignende? Har xenon lys på min BMW 120d e87 1 serie, ganske nye pærer på begge sider. plutselig begynte ene lampen å blinke på høyre side, dette kom og gikk i 1 dag, fikk opp feilmelding: "dipped beam light" right side failure. Neste dag kom og gikk denne blinkingen på høyre side, deretter sluttet den å lyse i det hele tatt. For å sjekke at de ikke have noe gale med selve xenon pærene, tok jeg begge ut og kryssbyttet dem for å sjekke at ikke det var pæren som var gåen. Det viste seg at xenon pæra fungerte på andre side, med andre ord ikke noe gale med xenon pærene. Har hørt litt rundtomkring, kan det være ballasten (styreenheten) som er røket? Eller noe annet? Eventuelt må jeg av med frontfanger for å komme til denne å bytte den? takk for svar Endret Januar 2, 2017 av BmwTast1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 2, 2017 Share Skrevet Januar 2, 2017 Det er vel den populære FRM modulen som har koblet ut pæra pga sånn feilmeldingsteller eller noe. @minim har skrevet endel om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Januar 2, 2017 Share Skrevet Januar 2, 2017 Sjekk om det er separat tenner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tthuns Skrevet Januar 2, 2017 Share Skrevet Januar 2, 2017 Vil tippe det er Frm modulen som gjør at den ikke nå tenner. Men det må være en grunn til at den kom og gikk også. Er pæra gammel? Er det god kontakt etc. For å få igang igjen Frm så kan jeg alltids hjelpe deg med det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwTast1 Skrevet Januar 2, 2017 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2017 Hei takk for tips alle sammen. @tthuns pæra ble montert i sommer, bytta dem om også, tok den pæra jeg trodde var røket, satt den i vestre lykt, fungerte helt fint der.. leste en om en annnen person som hadde lignede problem på sin BMW, startet med blinking, deretter ville ikke pæra lyse, bytta ballast, så fungerte den.. "Frm" hva er det og hvor finner jeg det? Setter pris på god hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet Januar 2, 2017 Share Skrevet Januar 2, 2017 Jeg hjelpte en tidligere i år med lignende problem. Hos han var det ballasten som var gåen. Han byttet balast så nullstilte vi FRM og det ble lys igjen. Du trenger ikke fysisk å sjekke FRM modulen. Den sjekkes vis diagnose. Det er styreenheten for blant annet lys og den kutter utgangene ved høy feil frekvens slik at ikke noe mer skal bli ødelagt. Enkelt kurser er ikke sikret lenger på disse bilene så FRM fungerer enkelt forklart som en automatsikring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tthuns Skrevet Januar 4, 2017 Share Skrevet Januar 4, 2017 Ja det høres ut som ballasten. Frm modulen nullstiller vi i etterkant. Si i fra så fikser vi det:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet Januar 13, 2017 Share Skrevet Januar 13, 2017 Bare i tilfelle folk kommer over denne ved søk, det var ballasten som var synderen. Byttes ved å ta av et deksel på hver side i hjulbuen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Januar 14, 2017 Share Skrevet Januar 14, 2017 Måtte FRM modulen resettes med Tool32 etter skifte av ballast? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet Januar 14, 2017 Share Skrevet Januar 14, 2017 Kommer an på antall feil den ligger inne med. Gjorde det uansett her før vi skiftet så vet ikke om det hadde fungert uten å gjøre det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwTast1 Skrevet Januar 17, 2017 Forfatter Share Skrevet Januar 17, 2017 Talk for god hjelp @minim 👍 Ny ballast bestilt, blir bra! minim reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Andre Itoc Krogdal Skrevet Januar 22, 2017 Share Skrevet Januar 22, 2017 Har nesten samme problem med min 116d 11mod.. men har ikke lagt merke til blinking, kjørte en tur og tok en stopp på 5 min, så virket ikke xenon på venstre side, skrudde av og på lysene så virket den igjen, så etter 2 min fikk jeg feilmelding igjen... etter det virket den ikke, har kryssbyttet pærene og begge virker på høyre side, får vell bestille ny ballast da? Gs dere bestiller fra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jokerbergen Skrevet Januar 22, 2017 Share Skrevet Januar 22, 2017 (endret) tenner(ballast) er vanlig feil på 1 serie, vann/kondens i lykten som igjen trenger inn i tenneren, 99% sikker på at det er irr der når du demonterer ny tenner å rengjøring av kontaktpunktet så er det lys igjen. Endret Januar 22, 2017 av jokerbergen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet Januar 22, 2017 Share Skrevet Januar 22, 2017 Ja designet var helt latterlig på den. All fuktigheten fra lykten vil renne ned i ballasten og derfra hadde den ingen vei ut. Tror dette må være noe BMW har kjøpt i fra USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwTast1 Skrevet Februar 6, 2017 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2017 Hei @Kim Andre Itoc Krogdal, bestilte ny ballast til xenon på eBay - original del (Valeo) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå