Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, 316 skrev:

Dette blir jo kjempebra, men håper folk ser dette og skjønner hvor mye jobb du legger i det, og hvorfor det er forskjell på en bil til 25 og en til 60 som alle mener er "dyrt". Ting koster penger og tar tid 😊

Takk skal du ha 🙏 Ja det begynner å bli noen timer på denne nå. Håper virkelig jeg får mye glede av den fremover når jeg har fått den opp og gå skikkelig 😃🙏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at den ble gidd litt opp var at jeg var forbanna på at kanalene ble skeiv 😂.. Jeg hadde egentlig masse planer etter kanalene og skulle fikse litt småplukk og dill for å få den sommerklar, men det ble lagt på hyllen til fordel for nytt prosjekt med mulighet for godkjenning med turbomotor.

så prøvde jeg å selge den for full pris med alt,,, 100 interesserte, men folk hadde ikke penger.. Så jeg begynte å plukke den ned og selge litt, ta vare på litt og så selge "orginal".

Grunnen til at det er masse gris er at det røk en kjøleslange på siste godturen med den, så det sprutet kjøleveske i hele motorrommet osv... Så Røk jo toppakningen også som følge av det, så derfor tok jeg ut den motoren og hev nedi en ny...

Girkasse er zf kassen jeg hadde.. Den skal være bra og har aldri sviktet! Clutch vet jeg ikke tilstand på ettersom det var den som sto på motoren jeg satt i...

Men det er igjen godt den får stell hos deg så sikter jeg mot nye høyder med nye prosjektet 😁 savner å kjøre e34 nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør en meget bra jobb på denne bilen Tore ,noe som er gøy og se.

Feil blir fikset og rettet opp sånn at ting blir bra.

Men jeg støtter og Andreas her.

Det å kjøpe en e34 inneholder også disse overaskelsene som du støter på.

Hvis du går gjennom samtlige e34 tråder,vil du se alle feila du jobber med som ,rør,rust her og der og jeg har selv vært der med min.

Men etterhvert ser du enden av tunnelen og du vil kose deg med bilen.

Du gjør et meget bra arbeid som jeg og flere liker.

Angående støtfangerfeste ,svarte jeg deg på FB :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AHellem skrev:

Grunnen til at den ble gidd litt opp var at jeg var forbanna på at kanalene ble skeiv 😂.. Jeg hadde egentlig masse planer etter kanalene og skulle fikse litt småplukk og dill for å få den sommerklar, men det ble lagt på hyllen til fordel for nytt prosjekt med mulighet for godkjenning med turbomotor.

så prøvde jeg å selge den for full pris med alt,,, 100 interesserte, men folk hadde ikke penger.. Så jeg begynte å plukke den ned og selge litt, ta vare på litt og så selge "orginal".

Grunnen til at det er masse gris er at det røk en kjøleslange på siste godturen med den, så det sprutet kjøleveske i hele motorrommet osv... Så Røk jo toppakningen også som følge av det, så derfor tok jeg ut den motoren og hev nedi en ny...

Girkasse er zf kassen jeg hadde.. Den skal være bra og har aldri sviktet! Clutch vet jeg ikke tilstand på ettersom det var den som sto på motoren jeg satt i...

Men det er igjen godt den får stell hos deg så sikter jeg mot nye høyder med nye prosjektet 😁 savner å kjøre e34 nå

Ja ja, det er nå uansett en 525 uten ihjelrusta kanaler 👍 Bare det i seg selv gjør den jo verdt det jeg ga for den 😃 Så spiller det i grunn ikke så stor rolle at kanalene ikke ble helt 100% De blir lakkert svarte og da tipper jeg kanalene blir litt mindre synlige. Det jeg er litt spent på er om jeg får tilpassa alle listene 🤔 For lister skal den ha, åkke som 😉 

Ok, da skjønner jeg litt mer, hvorfor alt var så klinete over det hele. Men nå er alt nedi der, gullende rent 😃 

Nå har jeg vært på sandblåserverkstedet her i området, og levert fjørbeina til sandblåsing, så de blir lakkert og isatt nye hjullagre før jeg monterer de splitter nye bilsteindempera og supersportfjørene 🎉 Tipper det blir seendes veldig fint ut 😃

Hvor lang tid ser du for deg, før du får prosjektet ditt på vegen da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Ja ja, det er nå uansett en 525 uten ihjelrusta kanaler 👍 Bare det i seg selv gjør den jo verdt det jeg ga for den 😃 Så spiller det i grunn ikke så stor rolle at kanalene ikke ble helt 100% De blir lakkert svarte og da tipper jeg kanalene blir litt mindre synlige. Det jeg er litt spent på er om jeg får tilpassa alle listene 🤔 For lister skal den ha, åkke som 😉 

Ok, da skjønner jeg litt mer, hvorfor alt var så klinete over det hele. Men nå er alt nedi der, gullende rent 😃 

Nå har jeg vært på sandblåserverkstedet her i området, og levert fjørbeina til sandblåsing, så de blir lakkert og isatt nye hjullagre før jeg monterer de splitter nye bilsteindempera og supersportfjørene 🎉 Tipper det blir seendes veldig fint ut 😃

Hvor lang tid ser du for deg, før du får prosjektet ditt på vegen da ?

Blir på veien i sommer, men ikke med grommotoren 😊 det tar litt lengre tid..

Blir bra dette Tore! Stå på videre 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, sveigis skrev:

Du gjør en meget bra jobb på denne bilen Tore ,noe som er gøy og se.

Feil blir fikset og rettet opp sånn at ting blir bra.

Men jeg støtter og Andreas her.

Det å kjøpe en e34 inneholder også disse overaskelsene som du støter på.

Hvis du går gjennom samtlige e34 tråder,vil du se alle feila du jobber med som ,rør,rust her og der og jeg har selv vært der med min.

Men etterhvert ser du enden av tunnelen og du vil kose deg med bilen.

Du gjør et meget bra arbeid som jeg og flere liker.

Angående støtfangerfeste ,svarte jeg deg på FB :)

Takk for hyggelig og oppmuntrende tilbakemelding Jan 😃 Jeg gir ikke opp denne bilen nei, pokker heller !! 😉 Har man sagt A så får man si B 👍 Har fri fra jobb på onsdag og torsdag så da blir det jobbet mer og i dag fikk jeg resten av delene fra Koed 😃 Så nå kan jeg begynne å montere innsuget. Har manglet en tempsensor. Blir spennende å fyre bilen igjen med forhåpentligvis helt tette pakninger 🙏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Takk for hyggelig og oppmuntrende tilbakemelding Jan 😃 Jeg gir ikke opp denne bilen nei, pokker heller !! 😉 Har man sagt A så får man si B 👍 Har fri fra jobb på onsdag og torsdag så da blir det jobbet mer og i dag fikk jeg resten av delene fra Koed 😃 Så nå kan jeg begynne å montere innsuget. Har manglet en tempsensor. Blir spennende å fyre bilen igjen med forhåpentligvis helt tette pakninger 🙏 

Har du brukt pakningsstoff i tillegg til pakning bak med "halvmånene" mot torpedoveggen? Om ikke ville jeg klesset litt på likevel fra utsiden så det dekker over de... De har det med å poppe ut skjønner du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AHellem skrev:

Har du brukt pakningsstoff i tillegg til pakning bak med "halvmånene" mot torpedoveggen? Om ikke ville jeg klesset litt på likevel fra utsiden så det dekker over de... De har det med å poppe ut skjønner du :P

Ja det har jeg. Kjøpte en sak jeg ikke husker navnet på. Ett eller annet med Grey som var ment for toppdekselpakninger. La på på ei lita larve rundt det hele 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, nedtur de luxe 😞

Etter et utall timer med fix å årn fikk jeg det siste jeg trengte for å pakke sammen motoren.

Så gikk jeg på med krum hals, glede, spenning og frykt (Aldri gjort sånt før) 

Så etter en del timer med Bentley, bilder på Koed, Youtube og trippelsjekking av at jeg ikke hadde glemt noe, var alt skrudd sammen igjen og spenningen var stor før jeg vrei om nøkkelen. 

Bilen starta på første andre forsøk (den trengte litt snurr før bensina kom fram) 

Det første jeg gjorde da bilen fyra, var å stå og etterfylle kjølevæske til den hadde bobla seg ferdig i luftehullet. Da hadde motoren stått og gått et par minutter og begynte å få lunk. 

Da følte jeg tiden var inne for å ta med arbeidslampe og utforske rundt motoren for å se om jeg hadde gjort bra nok arbeid i forhold til lekkasjer. Alt så bra ut, helt til jeg la meg under bilen og kikka der. Ææææsj !!! Der lå det en dam av olje på bakken gitt 😖 

Etter en del kikking og leting, har jeg kommet fram til at det må være bunnpannepakninga. Jeg synes det kan se ut som at det er noe oljefukt litt ovenfor også, men dette får jeg forske på. 

Ja ja, så da er det bare å svelge hardt og puste med magan for å samle seg og jobbe for ny motivasjon 🤔 Æsj dette var utrolig kjedelig !!

Men forhåpentligvis så har jobben jeg gjorde vært suksess. Fant ikke noe lekkasjer rundt toppdeksel i de 20 minuttene bilen sto og gikk på tomgang. Bilen starta med en gang også, så da ser det ut til at jeg gjorde riktig mtp skifte av pakninger på innsuget og monteringa av alt ifbm dette 😃

Motoren hadde før jeg gikk løs på dette, en ugreie med at den hang igjen litt på gassen og litt travelhet med å skyte i vei omdreininger ved trykk på gassen. Jeg rensa som følge av disse symptomene, tomgangsregulatoren og sjekka innsugsbelgen for sprekker (ingen sprekker) samt kjøpte ny orginal tempsensor på topplokket, men til ingen nytte. Motoren har allikevel de samme symptomene. 

Jeg prata med en E34-kompis med stor kunnskap. Han har samme symptom (henging på turtall før tomgang) og han mistenker slitt svinghjul.

Ja ja, uansett, nå må jeg først konsentrere meg om å få motoren tett før jeg gidder hefte meg med disse tingene. Jeg hater lekkasjer. Oljeklin er no driiit 😖

Men den som gir seg er en dritt 😉IMG_0209.thumb.JPG.df9ff0abfb4672f3eeb8215011568173.JPGDette er hva både katta mi og jeg synes om saken 😂IMG_0211.thumb.JPG.cfaf6868549612c56b06bff7ed6a5d11.JPGNyrensa tomgangsregulator med ny gummibrakett som dessverre var for stor. Løsningen ble å klippe av en slangebit og fore ut med. Sitter fjell 👍IMG_0216.thumb.JPG.a9d03bd6cd1fb91f0b4ac309c74a747f.JPGMange nye ferske slanger 👍IMG_0217.thumb.JPG.1f305ec53fdd19f2f61278d9e28b96ce.JPGNyvaska innsugsbelg uten sprekker så vidt jeg klarte å se. Bøyde og vrei overalt uten å finne noe 👍IMG_0218.thumb.JPG.7355b919ba505ea513fb8fcfb991c19b.JPGKlar for innsug 👍IMG_0219.thumb.JPG.21c097b7a2b40e54b3c0b42f37fe23ca.JPGLike før jeg var i mål. Glemte å ta bilder av ferdig resultat pga frustrasjonen over fremdeles ujevn gassrespons, heng på turtall før ned på tomgang samt lekkasje fra bunnen 😖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo utrolig kjedelig .

Du har jo brukt noen timer nå bare i motorrom så skjønner at dette var nedtur De Luxe.

Men du finner nok utav ting og fikser det.

Det med tomgangen ,kan jeg ikke skjønne noe av.

Med såpass mye nytt av slanger som du har osv ,må det jo være noe mekanisk av noe slag .

PS disse symptomene du har på tomgang osv hadde jeg på Zafiraen ,fant aldri  utav det men den ga jo ikke samme glexen som en e34 gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig lorriz! Er alltid sånn at når man tror man er ferdig så er man bare nesten ferdig 😅

Angående den tomgangen så ville jeg sjekket følgende:

*måle bensintrykk med manometer, både med og uten vakuum koblet til trykkregulatoren for å utelukke den.

*kamsensor

*prøve med noen andre dyser.. Om de slever litt så kan jeg tenke meg det kan gi slikt utslag på noe vis 🤔

 

Svinghjulet var interessant forslag... Hvordan kan det gi symptomer som dette? Sa han noe om det?

Ordner seg for snille gutter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan eg blanda meg inn her med nåke so ikkje e relevant for nåken? :P Eg skulle gjerne visst lengden på den øvre radiatorslangen, altso frå der slangen "starta" ved vatnpumpa og bort til 90-graderen inn på radiatoren.

Angåande tomgangen din.. Du kjenne vel ikkje nåken so kunne tatt ein diagnose for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang tomgangen hadde jeg litt samme symptomer, at den hang litt å ikke datt ned som den skulle. Dette var dog m30 motor, der var det tps som var ute av kurs. Nå kjenner jeg ikke disse m50 motorene på samme vis som m30 men, du kan jo prøve å justere tps om mulig?

Ellers så gir jo tomgangsregulator noe samme symptomer men den har du rensa så det holdt... Evt få tatt en diagnose å sjekke feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå krysses alt som krysses kan 🤞🙏

Da jeg kikka oppover motorblokka i går kveld, syntes jeg at det kunne se ut som det var fuktig på oversiden av bunnpannepakninga, men var så jævlig sliten etter et halvt døgn i garasjen at jeg bare kravla meg inn og opp i godstolen.

Men kverna slutta ikke kverne, så mye av kvelden i går og morgenen i dag gikk med til å gruble. Så da kaffen var drukket i dag, gikk jeg ut i garasjen og fletta av alt sammen igjen.

Jeg grubla på om det kunne handle om oljefiltersystemet. Jeg hadde jo samme problem med brocaten og der gikk vi jo så langt som til å skifte bunnpannepakninga, til ingen nytte, før jeg oppdaget lekkasjen i oljefilterhuspakningen. 

Så da jeg fikk av alt som lå i veien for innsyn, så jeg at det hadde blødd greit fra området der oljeslangen fra vanos går inn på oljefiltersystemet.

Det hadde rent nedover mot bunnpanna og bortetter langs kanten slik at det så ut som det lakk langs pakninga og ned ved området der nivåføleren ? er skrudd inn under panna.

Fikk tatt ut peilepinnen også og da så jeg at det også manglet oring eller at det som var igjen der kanskje var en oppsmuldra oring. Ikke vet jeg . Det så mer ut som om noen hadde hatt på noe silicon der en gang i tiden 🙈

Så da får man bestille litt mer pakninger og oringer og forhåpentligvis få faenskapet tett én gang for alle 🙏IMG_0228.thumb.JPG.2992fbf46b225b97da2661accd25630e.JPG

Her ser man tydelig at det har blødd greit 😖IMG_0229.thumb.JPG.47c114bed3498c87bac9e778e2779350.JPG

Klamt og fælt !IMG_0231.thumb.JPG.a8b2e86f8b8f6727fe8bb87447432343.JPG

Rimelig mye grums og drit nedi blauta der 😖IMG_0226.thumb.JPG.478b08e4a8293126468bec6b4fbd3f3e.JPG

Utrolig hvor kjapt det gikk å fletta av alt sammen når man har gjort det før 👍 Greie arbeidsforhold borte ved oljefilterhuset nå 👍

IMG_0224.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Dette var jo utrolig kjedelig .

Du har jo brukt noen timer nå bare i motorrom så skjønner at dette var nedtur De Luxe.

Men du finner nok utav ting og fikser det.

Det med tomgangen ,kan jeg ikke skjønne noe av.

Med såpass mye nytt av slanger som du har osv ,må det jo være noe mekanisk av noe slag .

PS disse symptomene du har på tomgang osv hadde jeg på Zafiraen ,fant aldri  utav det men den ga jo ikke samme glexen som en e34 gjør :)

Akkurat nå bekymrer jeg meg ikke om ujevn gange. Det får jeg finne ut av senere. Den fyra greit i går og responderer bra. Ingen ulyder bortsett fra et defekt løpehjul som skal skiftes 👍

Men nå håper jeg så inderlig at problemet med lekkasje er fra oljefilterhuset og ikke bunnpanna. Har skrevet innlegg lenger ned på siden. 

Men det er lærerikt dette her da 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmerlorris changed the title to Lorriz 525i og 535ia fra side 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...