Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med dette på en BMW ?

Det virker visstnok ganske bra på vanlige (passive) FM-antenner, men de fleste BMW har antenneforsterker eller aktiv antenne. Da er det noen større utfordringer med splitter. Noen som har erfaring med problematikken ?

Skrevet

Virker dårlig på min 06 mod E87. Splittet antennesignalet i taket rett under antennen. Har kun DAB dekning midt i byen. Utenfor byen så forsvinner dekningen. Førte også til at GPS ikke virker lenger. :(

2016-11-05_12_44_09.thumb.jpg.09e5f4582afa8aeef32b87ba28142199.jpg

2016-11-05_14_23_22.thumb.jpg.77cbfec5cc4e8a19ca04e3fc2593a466.jpg

Skrevet

Takk for tilbakemelding, da ser ikke det ut til å være noen god løsning. Hadde håpet å slippe glassantenne :-(

Skrevet

Jeg nekter også å ha glassantenne, men har ikke funnet noen bra løsning enda. Forsatt usikker på hvordan de løser det på de nye 1 seriene. De har iallefall sykt bra dekning.

Skrevet
8 timer siden, Øyvind L. skrev:

Jeg nekter også å ha glassantenne, men har ikke funnet noen bra løsning enda. Forsatt usikker på hvordan de løser det på de nye 1 seriene. De har iallefall sykt bra dekning.

Orginalt har BMW glassantenne for DAB båndet som brukes i Norge.

Venstre siderute bak på en del Touringer samt F25, mens resten har antennen i bakruten.

DAB antennen i haifinnen er til et bånd som foreløpig ikke er brukt i Norge.

Skrevet (endret)

Min E87 har også noe antenne greier i bakruta. Er det FM/AM antenne eller? Er det feks mulig å gjøre om den antennen til en DAB antenne tro? Er FM antenne i takantennen også.

Endret av Øyvind L.
Skrevet

DAB sendes ikke på samme frekvenser som FM, derfor må man ha dedikert DAB-antenne som er tunet for de frekvensene DAB sendes på. Man kan nok klare å få inn DAB på enkelte FM-antenner da det ikke er så langt mellom DAB og FM i frekvensbåndet. En god og riktig montert antenne er egentlig alfa omega for DAB.
I tillegg, FM antenna i bakruta er vel del av varmetrådene, som er horisontale. DAB antenne må monteres vertikalt på ruta. Horisontalt montert DAB-antenne vil gi dårlig mottak, spesielt i områder med svakt signal.

Skrevet

Men vil en slik antennesplitter virke hvis man har en gammeldags utvendig FM antenne? Vil helst slippe og klistre en antenne i frontruten på syvern. Det blir bare så feil.

Skrevet (endret)

Øyvind L, har du (eller noen andre her i forumet) sett på denne løsningen:

https://www.audiocom.no/bilstereo/dab/antenne-splitter/dab-dab-splitter-m-forst-fakra-din-dab-slitter-til-aktiv-passiv-fm-antenner-2004115-p0000012261

Radiobutikken skriver følgende om denne splitteren:

"Nå har vi testet denne antennesplitteren med vår desiderte favorittløsning for ettermontering av integrert DAB i bil – MediaDAB. Vi har kjørt over store deler av sør-Norge og resultatene er veldig gode. Vi får inn DAB og DAB+ på steder hvor enkle glassklebeantenner har slitt med mottaket."

Hele anmeldelsen finnes her:

https://radiobutikken.wordpress.com/2015/05/07/benytt-bilens-fm-antenne-til-dab-ogsa/

Kunne godt tenkt meg denne hvis jeg var helt sikker på at det var en bra løsning, det er ikke bestandig like lett å skille reklame fra fakta.

Endret av WolfM
  • 2 weeks later...
Skrevet
On 3.4.2017 at 11.19, WolfM skrev:

Øyvind L, har du (eller noen andre her i forumet) sett på denne løsningen:

https://www.audiocom.no/bilstereo/dab/antenne-splitter/dab-dab-splitter-m-forst-fakra-din-dab-slitter-til-aktiv-passiv-fm-antenner-2004115-p0000012261

Radiobutikken skriver følgende om denne splitteren:

"Nå har vi testet denne antennesplitteren med vår desiderte favorittløsning for ettermontering av integrert DAB i bil – MediaDAB. Vi har kjørt over store deler av sør-Norge og resultatene er veldig gode. Vi får inn DAB og DAB+ på steder hvor enkle glassklebeantenner har slitt med mottaket."

Hele anmeldelsen finnes her:

https://radiobutikken.wordpress.com/2015/05/07/benytt-bilens-fm-antenne-til-dab-ogsa/

Kunne godt tenkt meg denne hvis jeg var helt sikker på at det var en bra løsning, det er ikke bestandig like lett å skille reklame fra fakta.

Ikke testet den nei, men den splitteren jeg bruker idag virker iallfall ikke.. Det så jo litt spennende ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...