Hollabaloo Skrevet April 3, 2017 Forfatter Skrevet April 3, 2017 4 minutter siden, E.C. skrev: Det der var da ikke så ille. Dette er etter en runde der jeg har "stått på bremsen". De blir altså ikke "renere" enn det der. Det blir nok verre over tid hvis jeg ikke gjør noe med det, de skivene har ikke stått på bilen et år engang. På de gamle jeg kastet var det gravrust. Når jeg går rundt og ser på bakbremsene på andre BMWer så ser de like rene og blanke ut bak som foran. Sånn burde det da vært på min bil også dersom alt var i orden.
And-reas Skrevet April 3, 2017 Skrevet April 3, 2017 Bakbremsen på min e81 begynte å henge på nå i mars. Plukka av klossene, og alt som kan demonteres uten å koble fra bremseslange. Gjorde rent, pussa vekk grov rust, kjørte stempelet frem og tilbake noen ganger, og luftet for å være sikker på at det ikke lå igjen noe drit i bremseslangene. La på ny bremsekloss-pasta. Monterte tilbake. Det var vellykket! Nå er felgene kalde og fine selv etter aktiv kjøring, og det produseres ikke lenger store mengder bremsestøv i løpet av en enkel kjøretur. Skivene bak er nå like rene og fine som foran, igjen.
bmwmann24 Skrevet April 4, 2017 Skrevet April 4, 2017 (endret) On 2017-04-02 at 23.37, Evopower skrev: Nå forstår jeg mer hva du mener ofte slites det mer på innsiden enn på utsiden ved trege bremsedeler. Så at du har motsatt effekt er noe merkelig. Best å sjekke at det ikke er innbilt da ja Det slites alltid mer på innsiden;) Stemplet presser jo der. Endret April 4, 2017 av bmwmann24
Eirik Viste Skrevet April 4, 2017 Skrevet April 4, 2017 12 timer siden, carburetion skrev: Spinn på grus då😛. Nei, må enten smøra opp bremsane, eller bremsa meir ,og hardare tippe eg. Eventuelt ta bilde av rusta di, kanskje det ser normalt ut. Jeg hadde samme problem med rust på bremsene bak, da jeg eide E32 740en. Bremsene ble jo oppgradert til ventilerte bak med større stempel før ombyggingen, og da ble det litt bedre. De uventilerte skivene på E32 har 38 mm stempel. 740 kalipperne har 40 mm. Når jeg hadde noen kjøreturer med tilhenger som var godt lastet så jeg at skivene bak ble blankere. Også etter turer på Autobahn med noen kraftige nedbremsinger. Men du har tydeligvis ikke det problemet lengre. Jeg lurte på om det kunne være en bremsefordeler til bakbremsene som ikke fungerte skikkelig på E32en. Men det er vel ABS- sentralen som styrer dette. De E39ene jeg har vært borti har alle holdt bremseskivene blanke bak ved normal kjøring. Det må være noe som hindrer kalipperne til å presse hardt nok. Hvis du har en sedan har du 40 mm stempel. Alle Touring har 42 mm og ventilerte skiver. Det vil gi mer press på skivene og kan hjelpe deg til å få mer bremsekraft bak. Jeg har nok et ekstra sett av i alle fall Touring kalippere liggende. Hogger jeg en 528ia Touring har jeg skiver og. Klossene er de samme på ventilerte og uventilerte. Hilsen Eirik.
carburetion Skrevet April 4, 2017 Skrevet April 4, 2017 9 minutter siden, Eirik Viste skrev: Jeg hadde samme problem med rust på bremsene bak, da jeg eide E32 740en. Bremsene ble jo oppgradert til ventilerte bak med større stempel før ombyggingen, og da ble det litt bedre. De uventilerte skivene på E32 har 38 mm stempel. 740 kalipperne har 40 mm. Når jeg hadde noen kjøreturer med tilhenger som var godt lastet så jeg at skivene bak ble blankere. Også etter turer på Autobahn med noen kraftige nedbremsinger. Men du har tydeligvis ikke det problemet lengre. Jeg lurte på om det kunne være en bremsefordeler til bakbremsene som ikke fungerte skikkelig på E32en. Men det er vel ABS- sentralen som styrer dette. Hilsen Eirik. Har aldri hatt problemer med rust bak på E32'en. Men da blir jo også ein del bremsing med den bilen. Men E34'en min med massive 520i bremser, er litt meir utsatt for rust på innsida. Men det eineste som har fungert for min del med å holde rusta vekke er å bremse som ein tulling, og hardt. Men eg smører opp bremsene 2 gonger i året også, så det hjelper nok og. Men det er jo også forskjell på stålet i skivene. Kjøpte ATE bremser framme på E34'en og dei ruster omtrent ikkje noken plass. Bak ruster dei jo så det flasser rust flak.
orala Skrevet April 4, 2017 Skrevet April 4, 2017 11 timer siden, Hollabaloo skrev: Frambremser (vakkert! ) Bakbremser etter gjentatte harde nedbremsinger : Det ser vel ikke så værst ut. Bakre skive ser ut til å være litt mørk (blåsvart) i fargen. Det kan tyde på at kaliperen her går tregt og klossene har hengt på og skiva har blitt varm.
Evopower Skrevet April 4, 2017 Skrevet April 4, 2017 3 timer siden, bmwmann24 skrev: Det slites alltid mer på innsiden;) Stemplet presser jo der. Ja ved trege glidepinner så skjer det. Hvis det fungerer optimalt, skal kalipperen bruke innsiden som "spenntak" og dra yttersiden med seg mot skiva, slik at at presset på begge sider blir utlignet og det er biter like bra på begge sider av skiva.
Evopower Skrevet April 4, 2017 Skrevet April 4, 2017 1 time siden, orala skrev: Det ser vel ikke så værst ut. Bakre skive ser ut til å være litt mørk (blåsvart) i fargen. Det kan tyde på at kaliperen her går tregt og klossene har hengt på og skiva har blitt varm. Dette her ser helt normalt ut. Men du kan jo se om innsiden på bakskivene er slitt mer eller mindre. Du må også sjekke om glidepinnene på kalipperen går lett å fint. En bil bremser 70% foran og 30% bak. Så når abs'en i tillegg hindrer deg i å få fullt bremsetrykk, så skal det godt gjøres å få bakskivene like krystallklare som de foran syns det ser bra ut jeg. orala reagerte på dette 1
Hollabaloo Skrevet April 4, 2017 Forfatter Skrevet April 4, 2017 2 minutter siden, Evopower skrev: Dette her ser helt normalt ut. Men du kan jo se om innsiden på bakskivene er slitt mer eller mindre. Du må også sjekke om glidepinnene på kalipperen går lett å fint. En bil bremser 70% foran og 30% bak. Så når abs'en i tillegg hindrer deg i å få fullt bremsetrykk, så skal det godt gjøres å få bakskivene like krystallklare som de foran syns det ser bra ut jeg. Jeg synes ikke det ser bra ut Var lat og bestilte nye calippere nå til 2000 (jeg kunne sikkert byttet pakninger og smurt opp de gamle). Kommer tilbake med oppdaterte bilder når jeg får byttet og brukt de litt. I mellomtiden så kan dere jo tippe om dette er tid og penger rett ut av vinduet, eller om jeg får renere skiver bak med nye calippere.
orala Skrevet April 4, 2017 Skrevet April 4, 2017 Nei, det er ikke rett ut av vinduet. Som antydet før er det mulig at kaliperne går tregt og nytt blir jo veldig greit. Da vet du hva du har. Du må jo ha nye klosser og bånd til park brake også, så det kommer vel i tillegg til calipers. Det er vel 2000 pr stk?
Evopower Skrevet April 4, 2017 Skrevet April 4, 2017 Kalipperen er skjelden problemet. Men det kan selvfølgelig være tregt stempel. Den vanligste feilen er enten at der er rust på del nr 8 fordi del nr 7 og 9 har sluppet inn fuktighet. Da går det tregere og blir skjevslitt. Deretter er det veldig vanlig at bremseklossene ruster fast i sporet dem ligger i (se piler). Her tar jeg opp bremsene og pusser med pussepapir/fil og setter det inn med marinegrease. Sørger for at klossene glir lett frem og tilbake i sporet sitt. Gjør dem ikke det, er man like langt. Dette gjør jeg ved hver hjulskift sommer og vinter. Og det er saltet å skylde på desverre. Mer aggresivt salt de siste årene ødelegger bremser. Derfor er det ikke uvanlig å ha problemer med bremsene. Ofte må det byttes bremsekomponenter til hver EU. Det er blitt så stort problem at jeg mener staten skulle tatt bremseregningen. Det varierer bil til bil. På en nissan måtte alt nytt hvert 2. År. Bmw holder generelt litt lenger.
Hollabaloo Skrevet April 4, 2017 Forfatter Skrevet April 4, 2017 5 minutter siden, orala skrev: Nei, det er ikke rett ut av vinduet. Som antydet før er det mulig at kaliperne går tregt og nytt blir jo veldig greit. Da vet du hva du har. Du må jo ha nye klosser og bånd til park brake også, så det kommer vel i tillegg til calipers. Det er vel 2000 pr stk? 1000 kr pr stykk fra Torshov bilrekvisita. Ikke originalt men sikkert bra nok. Klosser, skiver og bånd trenger jeg ikke å bytte, ble byttet for under 1 år siden.
Hollabaloo Skrevet April 4, 2017 Forfatter Skrevet April 4, 2017 5 minutter siden, Evopower skrev: Kalipperen er skjelden problemet. Men det kan selvfølgelig være tregt stempel. Den vanligste feilen er enten at der er rust på del nr 8 fordi del nr 7 og 9 har sluppet inn fuktighet. Da går det tregere og blir skjevslitt. Glidepinnene så helt ok ut da jeg skiftet for under 1 år siden. Merk at jeg har hatt dette problemet med rust på skiver bak helt siden jeg kjøpte bilen i 2011 så det er ikke noe nytt som har dukket opp i det siste. Alltid under 20% av overflaten da, så det har gått gjennom pkk uten anmerkning hver gang. 6 minutter siden, Evopower skrev: Deretter er det veldig vanlig at bremseklossene ruster fast i sporet dem ligger i (se piler). Her tar jeg opp bremsene og pusser med pussepapir/fil og setter det inn med marinegrease. Sørger for at klossene glir lett frem og tilbake i sporet sitt. Gjør dem ikke det, er man like langt. Dette gjør jeg ved hver hjulskift sommer og vinter. Og det er saltet å skylde på desverre. Mer aggresivt salt de siste årene ødelegger bremser. Sjekker når jeg setter på de nye caliperne (og pusser på nytt), men dette ble pusset og rengjort ifbm bremsebytte for under et år siden også. De gamle klossene som jeg tok av da og kastet hadde heller ikke rustet fast. Evopower reagerte på dette 1
bmwmann24 Skrevet April 4, 2017 Skrevet April 4, 2017 (endret) 12 timer siden, Evopower skrev: Ja ved trege glidepinner så skjer det. Hvis det fungerer optimalt, skal kalipperen bruke innsiden som "spenntak" og dra yttersiden med seg mot skiva, slik at at presset på begge sider blir utlignet og det er biter like bra på begge sider av skiva. Mulig jeg er blitt for vant med VAG produkter.. Der er ALLE indre klosser allitd mer slitt en yttre, gamle og nye biler. Har visst alltid vært slik. Indre kloss er forøvrig litt mer slitt på min e34 og fruens w124. Mærsja har nye calippere, dog ikke så stor forskjell om VAG, der kan yttre se ny ut, mens indre er 3-4mm igjen på. Endret April 4, 2017 av bmwmann24 Evopower reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå