aroesok Skrevet Mai 1, 2017 Share Skrevet Mai 1, 2017 Heisann, Nettopp kjøpt meg X3 E83 og er ny her på forumet, så dukker sikkert opp i ny og ne med mange rare spørsmål. Det fulgte ikke med to sett med felger da jeg kjøpte bilen, så tenker og investere i ett sett med sommerfelger. Standard str. er 7x17", har enda ikke bestemt meg for om jeg vil gå for 18" eller 19" på det nye settet. Har dog funnet ett sett som jeg synes ser veldig bra ut, Zito WP111 i matt grått (noen som har erfaring med disse?). Det jeg da lurer på er om disse vil passe på bilen uten at det overskrider visse toleranser. Data på standard felger: Boltsirkel 5x120, ET 39, Nav 72,5, Min Li 92. Data på Zito WP111: 8,5x18", Boltsirkel 5x120, ET 40, Nav 72,6. Ser at det ikke er store forskjellene her, men legger spesielt merke til ET og Nav. Har dette mye å si, eller er det så lite at det ikke er noe å bry seg om? Er det andre ting jeg må ta hensyn til? Takker og bukker for relevante svar, tips og gode råd fxslin reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Mai 2, 2017 Share Skrevet Mai 2, 2017 (endret) Velkommen til forumet og gratulerer med flott bil Forskjellene på nav og innpress er ikke merkbare. Kjør på! For øvrig fine felger wp111. På en slik bil mener jeg 18" er stort nok. Greit å beholde komforten også. Regner med original dekk dim er 225/60r17? Dimensjon 225/55r18 er den som er nærmest standard dekk dim men på 8,5" bred felg gir det noe strekk. Jeg ville kjøpt 8x18" felg til disse. Alternativt på 8,5" felg er 235/55r18, som gir et avvik på 1.87% (maks tillatte er 5%) med avviket i dette tilfellet menes større diameter på hjulet enn hva som er standard. Sistnevnte ser nok best ut og gir best grep. Men jeg ville personlig gått for 225/55 oppsettet, da dette gir mindre sporing og støy. Veiene i norge liker dårlig 235 eller breiere dekk. Ved 8,5x19" felger ville jeg gått for 245/45r19 dekk. Avvik på 0,14%. Lykke til Endret Mai 2, 2017 av Evopower Cab3serie2009 og aroesok reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 2, 2017 Share Skrevet Mai 2, 2017 Det vil være større forskjell i strekk på forskjellige dekkmerker i 225, enn det forskjellen mellom 225 og 235 utgjør i seg selv utgjør. Ellers mener jeg 19" er det rette her om man vil ha litt "kule" felger. Små felger av denne typen ser gjerne litt rart ut, og da er det etter min mening bedre med noen originale felger som er litt mer anonyme. Cab3serie2009 og aroesok reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aroesok Skrevet Mai 2, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2017 8 timer siden, Evopower skrev: Velkommen til forumet og gratulerer med flott bil Forskjellene på nav og innpress er ikke merkbare. Kjør på! For øvrig fine felger wp111. På en slik bil mener jeg 18" er stort nok. Greit å beholde komforten også. Regner med original dekk dim er 225/60r17? Dimensjon 225/55r18 er den som er nærmest standard dekk dim men på 8,5" bred felg gir det noe strekk. Jeg ville kjøpt 8x18" felg til disse. Alternativt på 8,5" felg er 235/55r18, som gir et avvik på 1.87% (maks tillatte er 5%) med avviket i dette tilfellet menes større diameter på hjulet enn hva som er standard. Sistnevnte ser nok best ut og gir best grep. Men jeg ville personlig gått for 225/55 oppsettet, da dette gir mindre sporing og støy. Veiene i norge liker dårlig 235 eller breiere dekk. Ved 8,5x19" felger ville jeg gått for 245/45r19 dekk. Avvik på 0,14%. Lykke til Tusen takk for det Så langt veldig fornøyd! Org. dekkdim. er 215/60 R17. Er forskjellen på 8- og 8,5 felger stor? Jeg ser for meg at feks. 8,5x19" felg med dekkdim. på 245/45 R19 ville blitt veldig mye breiere med mye lavere profil enn hva jeg har i dag, eller er det noe bare jeg har fått for meg? Ville de dimensjonene hatt mye å si på komforten og støyen kontra det jeg har i dag? Ville det i så fall ha hjulpet og gått for 8x19 felger hvor dekkdim. ikke hadde trengt og være så brei? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 2, 2017 Share Skrevet Mai 2, 2017 Forskjellen på 8" og 8,5" er ikke stor (12,7mm for å være nøyaktig), og det er ingen problem å bruke samme dekkbredde på tvers av disse. Cab3serie2009 og aroesok reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aroesok Skrevet Mai 2, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2017 3 timer siden, awt skrev: Det vil være større forskjell i strekk på forskjellige dekkmerker i 225, enn det forskjellen mellom 225 og 235 utgjør i seg selv utgjør. Ellers mener jeg 19" er det rette her om man vil ha litt "kule" felger. Små felger av denne typen ser gjerne litt rart ut, og da er det etter min mening bedre med noen originale felger som er litt mer anonyme. Så forskjellen på 225- og 235 dekk er minimal? Har så lite greie på dette, og er litt redd for å forhøre meg med forhandler i frykt for å bli solgt til noe jeg ikke blir fornøyd med, hehe Ser også for meg at 19" ville sett best ut om jeg skal gå for noen kule sommerfelger, men sliter litt med å se for meg forskjellen på komfort og støy kontra det jeg har i dag da jeg ikke har kjørt med så store før. I bunn og grunn er det vel dekkprofilen som avgjør dette, men så er det vel grenser for hva det er plass til av gummi også..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 2, 2017 Share Skrevet Mai 2, 2017 Ja, den er minimal. Husk at et dekkmerke også kan være bredere enn et annet, selv med samme spesifikasjoner. Så et 225 Michelin-dekk (som er kjent som brede dekk) er normalt bredere enn et 235 Nankang-dekk (som er kjent som smale dekk). Går man opp på felgstørrelse må du gå ned på profil, slik at rulleomkretsen på hjulet blir noenlunde den samme. Her kan man som @Evopower nevner ikke gå over 5% forskjell fra originalt, men man bør nok forsøke å holde seg mest mulig i nærheten av original rulleomkrets. Ellers kan du leke deg litt her, og da ser du at f.eks. 225/45-19 gir minimal forskjell i rulleomkrets. I tillegg mener jeg at dette er en dimensjon som fint kan kjøres med uten at det går nevneverdig utover comforten. Nyeste 3-serie (F30) blir f.eks. levert med 225/40-19 originalt fra fabrikk, som er en mindre profil. aroesok reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aroesok Skrevet Mai 2, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2017 18 minutter siden, awt skrev: Ja, den er minimal. Husk at et dekkmerke også kan være bredere enn et annet, selv med samme spesifikasjoner. Så et 225 Michelin-dekk (som er kjent som brede dekk) er normalt bredere enn et 235 Nankang-dekk (som er kjent som smale dekk). Går man opp på felgstørrelse må du gå ned på profil, slik at rulleomkretsen på hjulet blir noenlunde den samme. Her kan man som @Evopower nevner ikke gå over 5% forskjell fra originalt, men man bør nok forsøke å holde seg mest mulig i nærheten av original rulleomkrets. Ellers kan du leke deg litt her, og da ser du at f.eks. 225/45-19 gir minimal forskjell i rulleomkrets. I tillegg mener jeg at dette er en dimensjon som fint kan kjøres med uten at det går utover nevneverdig utover comforten. Nyeste 3-serie (F30) blir f.eks. levert med 225/40-19 originalt fra fabrikk, som er en mindre profil. Glimrende, da får jeg sjekke ut litt forskjellig og se hvilke alternativer som passer best. Godt forklart, takk for info Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål. awt reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Mai 2, 2017 Share Skrevet Mai 2, 2017 Orginal 19" på den X3'en er 8,5x19 med 235/45/19 dekk foran og 9x19 med 255/40/19 dekk bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aroesok Skrevet Mai 2, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2017 1 time siden, E.H.D skrev: Orginal 19" på den X3'en er 8,5x19 med 235/45/19 dekk foran og 9x19 med 255/40/19 dekk bak. Orginal? Mener du at det er det som passer best? Bredere dekk med lavere profil bak? Blir ikke det ujevnt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 2, 2017 Share Skrevet Mai 2, 2017 Det er de dimensjonene disse bilene ble levert med originalt fra BMW om man bestilte de med 19" hjul fra fabrikken. Profil er prosent av dekkets bredde. Går man opp på bredde må derfor prosenten ned for å opprettholde samme fysiske størrelse på profilen. aroesok reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aroesok Skrevet Mai 2, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2017 14 minutter siden, awt skrev: Det er de dimensjonene disse bilene ble levert med originalt fra BMW om man bestilte de med 19" hjul fra fabrikken. Profil er prosent av dekkets bredde. Går man opp på bredde må derfor prosenten ned for å opprettholde samme fysiske størrelse på profilen. Hva er grunnen til at de leverte dem med bredere felg og dekk bak enn foran? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 2, 2017 Share Skrevet Mai 2, 2017 BMW gjør dette på alle modeller. Det gir bedre grep, og noe bedre kjøreegenskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aroesok Skrevet Mai 2, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2017 Ah, I see Regner med at det da gjelder de type str. og ikke de mindre felgene da mine originale 17" samsvarer foran og bak? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 2, 2017 Share Skrevet Mai 2, 2017 Stemmer det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå