Gå til innhold

E90 320i 2006 mod høyt forbruk?


Skylake
 Share

Anbefalte innlegg

On ‎05‎.‎05‎.‎2017 at 22.56, Skylake skrev:

Kjøpte en e90 320i 2006 automat forrige måned, forbruket ligger fortsatt på 12l/100km etter at jeg byttet luftfilter, kupefilter og plugger. Er det normalt på den bilen? 

Takker for svar

Har du sjekket veivhusventilasjonen på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre av fattern i dag at han som hadde bytta plugga mine syntes bilen gikk "dårlig" til å ha 150 hk, så han tror jeg kanskje at katalysatoren var tett, skal til en mekaniker jeg kjenner i dag og teste det pluss diagnose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,2 på blandet kjøring er for mye. På småkjøring er det noe man fort må regne med. Diagnose kan sikkert være smart, men er bilen "daukjørt", så kan det være verdt forsøket å kjøre den god og varm, og så dra den skikkelig ut på turtallet noen (mange) ganger, og kjør gjerne noen km på høyt turtall (over 3500rpm). (Vel å merke om du ikke har noen ulyder eller varsellamper, og motoren går rent). Slike moderne motorer skal jo ha en ren forbrenning uansett kjørestil, men jag har likevel opplevd "daukjørte" biler av nyere dato. Det koster ikke mer enn bensinen du svir av, så prøv gjerne det først. Er du heldig kvikner den til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Skylake skrev:

Fikk høre av fattern i dag at han som hadde bytta plugga mine syntes bilen gikk "dårlig" til å ha 150 hk, så han tror jeg kanskje at katalysatoren var tett, skal til en mekaniker jeg kjenner i dag og teste det pluss diagnose

Skulle akkurat til å spørre om katalysatoren. For er den moden for utskifting så vil det gi betydelig økt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ble funnet på diagnosen, tror fattern sa det var noe kamakselen så ventiene fikk problemer. Heldigvis hadde kameraten hans en sånn liggende så han fikser det på søndag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en referanse oppgir BMW et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring (1/3 motorvei, 1/3, landevei og 1/3 bykjøring) på 0,71 liter/mil for denne modellen. Dette er nok ikke realistisk på norske veier, men rundt 0,80 liter/mil bør du kunne klare med en lett fot på gasspedalen.

Det er generelt vanskelig å kjøre ordentlig økonomisk med en relativt liten bensinmotor uten pustehjelp og tradisjonelt automatgear. Dreiemomenttoppen for din motor ligger relativt høyt ved 3600 rpm og man må derfor gi litt ekstra gass for å få en fornuftig akselerasjon (spesielt i bykjøring). Dette koster i form av et øket drivstofforbruk og BMW oppgir derfor et forbruk på 1,10 liter/mil i denne sammenhengen. I tillegg kommer grov norsk asfalt, mange bakker, brede dekk ditto 5-10% og klimaanlegget øker forbruket med rundt 10%.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skylake skrev:

Problemet ble funnet på diagnosen, tror fattern sa det var noe kamakselen så ventiene fikk problemer. Heldigvis hadde kameraten hans en sånn liggende så han fikser det på søndag

Det pleier å være feil med eksenter akslingen som justerer vanos. Rimelig dyrt. 

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...