Gå til innhold

Vekt på felger og "skumdekk"


Anbefalte innlegg

Jeg er sikkert ikke den eneste som synes det var stor stas å få på sommerhjula, men siden jeg blogger om bil tar jeg den jo ganske langt ut - og skriver en hel liten fortelling inspirert av denne følelsen :wink: 

Men det er også et par tekniske ting jeg vil lufte med ekspertisen her inne.

1. Mine 19" M Sport sommerhjul er 2-300 gram lettere enn 17" vinterhjulene. Begge deler er runflat (Bridgestone og Nokian), og jeg tenker nok at mye stål i dekksidene på 17-tommerne kanskje kan gjøre dekkene omtrent like tunge. Er det da rimelig å resonere dithen at den slankere (og mer elegante) 19" felgen kanskje er lettere enn 17-tommeren? Finnes det noe sted som faktisk oppgir vekt på originalfelger (eller uoriginale, for den del.). Min mening etter å ha tenkt litt rundt dette da jeg skrev saken er at vekt kanskje er undervurdert når folk velger felg.

2. Er det noen her inne som har erfaring med dekk som har skum for støydemping? Det må være Michelin Acoustc eller Conti Silent, så vidt jeg vet, men disse leveres lite til ettermarked, etter hva jeg har skjønt ... F31 er jo ikke helt lydløs på piggslitt asfalt, så jeg må si at konseptet virket lovende.

Mer om opplevelsen, og bakgrunnen for disse spørsmålene, kan du lese i sommerdekksaken på: www.blåhvitblogg.no

BMW sommerdekk.jpg

BMW sommerdekk-3290.jpg

Michelin Acoustic-4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt svært begeistret for lette felger etter at jeg kjøpte smidde 20" til min F10. :-D

Mine breie bakhjul (11x20) med 295/30/20 Michelin dekk veide mindre enn de vinterhjulene dine, 24,5 kg. Og da jeg veide de på nytt i høst etter tre sesonger, veide de faktisk under 24 kg pga. dekkslitasjen antar jeg. Framhjulene (9x20) med 255/35/20, er ca 2,5 kg lettere per hjul.

I forhold til de orginale 351M 19" hjulene med RFT sparte jeg 24-25 kg tilsammen. Altså en betydelig reduksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, E.H.D skrev:

I forhold til de orginale 351M 19" hjulene med RFT sparte jeg 24-25 kg tilsammen. Altså en betydelig reduksjon. 

Nei, ikke bare betydelig - over seks kg reduksjon per hjul er jo enormt mye! Når jeg innbiller meg at jeg kjente 300 g (NB! følelsen kom før jeg fant fram badevekta), må jo dette være mer enn merkbart, ja. Newtons 2. lov gjelder jo så definitivt for hjulbevegelsene.

Og siden det virker som du har noenlunde samme vektbevissthet som meg: Har du noe bedre måleredskap enn badevekta? Og finnes det noen online felgsjapper som faktisk oppgir ordentlig med tekniske data, inkludert vekt?

Om du gikk så grundig tilverks at du også veide dekkene, er jeg veldig interessert i hvor mye RFT veide mer enn dekk uten stålforsterkning.

Jeg skjønner også at jeg trolig bør se etter smidde felger i neste trekk. Selv uten data på vekt er jo det materialteknisk barnelærdom: Smidd er alltid bedre enn støpt :wink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare badevekta i måle med.

Da jeg tok av RFT sommerdekk ene for å legge på vinterdekk på 19" felgene, veide jeg RFT dekkene til 13,7 kg foran, 245/40/19, og 14,7 kg, 275/35/19 bak.

Ser at dekkvekten står i noen dekktester, bl.a. i AMS sin siste test av 245/45/18 sportslige sommerdekk der vekten varierte mellom 10 og 12 kg.

Når det gjelder vekt på felger er det ikke så lett å finne ut av. Men at bra kompromiss i forhold til å velge smidde felger, som i de fleste tilfeller er altfor dyre for de fleste, er å velge felger som er flow formed/spun forged/rotary forged, her er det flere navn ute å går for det samme. Dette er felger som i utgangspunktet er støpte, men så blir selve felgbanen dratt ut til ønsket bredde, mens felgen går rundt. Dette gjør metallstrukturen i aluminiumslegeringen sterkere. Disse felgene kan være nesten like lette som smidde felger, men er ganske mye billigere.

En video fra YouTube

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig gått til innkjøp av et sett med flow-forged felger selv med en oppgitt vekt på 10 og 10,9 kg mot dagens 11,6 og 12,7 kg (originale style 359). Tror nok jeg kommer til å merke en forskjell her! Litt spent på hvor mye det kommer til å merkes. Skal ta en veiing av felgene før montering for sikkerhets skyld. De nye felgene skal forøvrig få påmontert Michelin PSS, som jeg også har i dag.

Liker bloggen din, jevnt over meget bra kvalitet over innleggene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, flobben skrev:

Bare vær obs på at det er varierende kvalitet på dataene. Jeg har veid noen originalfelger tidligere, og mine resultater stemte ikke helt med bmwstylewheels sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig informative innlegg, alle sammen!

Flow-forming virker interessant, som en mellomting mellom støpt og smidd felg. Om meg skulle problematisere litt ut fra litt rusten materialteknikk-kunskap (NTNU sent på 90-tallet), må det være at legeringen de bruker til dette må være et kompromiss mellom en støpelegering og en legering med gode smiegenskaper.

Og hvorfor er egentlig smidde felger best? Fordi selve bearbeidingen styrker materialet! (Men dette krever altså en duktil (formbar) legering med dislokasjoner og annet snadder på mikronivå som vases inn i hverandre i selve smiprosessen. Det gir økt styrke)

Støpegods er sprøere (slik jeg husker det fra skolebenken, i alle fall), og det er en av grunnene til at det må dimensjoneres grovere (En annen grunn er muligheten for små kavitasjoner i selve støpeprosessen). Resultat i praksis: Støpte felger i store størrelser blir blytunge ...

Derfor mener jeg kanskje at våre lokale helter her i Høyanger har den mest lovende løsningen. Gamle Fundo Wheels, en relativt stor produsent av støpte aluminiumsfelger, var ett av de første ofrene i finanskrisen. Men de hadde en lovende patent under utvikling: "Friction steer welding". Restenene av Fundo (først og fremst patentet) ble kjøp opp av franske Saint Jean Wheels, og nå er de i gang med i alle fall småserieproduksjon her i Høyanger.

Prinsippet er litt i samme gate som FlowForm, men her sveises en støpt front til en valset (altså smidd) bane. Det er selve sveiseprosessen som har vært teknisk utfordrende, for å si det mildt, men vektbesparelsen virker lovende.

I tillegg har vistnok Saint Jean sin egen versjon av FlowForm, der de også gir den støpte fronten en "kakk" med smiverktøy, slik at den får bedre materialtekniske egenskaper. Detter er det som markedsføres under Cobawheels (update!) Her ligger vekten av17-tommere på like over 6 kg, og en påstått vektbesparelse på 19" på 3,5 kg per felg sammenlignet med en støpt felg.

Interesserte felgnerder må gjerne lese visdere på hjemmesiden til Saint Jean.

 

Saint Jean Cobawheels.png

Saint Jean Fricton Stir Welding.png

Endret av Blåhvitblogger
Liten misforståelse Coba/ FSW ...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...